12 روستا در استان زنجان به منظور بهره گيري از ظرفيت ها و توانايي هاي بالقوه فرهنگي، تاريخي و اجتماعي نواحي روستايي در جهت مقاصد گردشگري تعيين شده است.
کد خبر: ۸۷۹۸۴۸۵
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مديركل ميراث فرهنگي زنجان گفت: 12 روستا در استان زنجان به منظور بهره گيري از ظرفيت ها و توانايي هاي بالقوه فرهنگي، تاريخي و اجتماعي نواحي روستايي در جهت مقاصد گردشگري بر اساس تفاهمنامه همكاري بين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان و بنياد مسكن انقلاب اسلامي تعيين شده است.

يحيي رحمتي افزود: در جلسه بررسي تفاهمنامه همكاري سازمان ميراث فرهنگي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي، 12 روستا به منظور بهره گيري از ظرفيت ها و توانايي هاي بالقوه فرهنگي، تاريخي و اجتماعي نواحي روستايي در جهت مقاصد گردشگري تعيين شدند. روستاهاي سهرين، ماري، شكورچي، شيلاندار، .وير، درسجين، كوله خانه، گلابر، خويين، سوكهريز، الوند و علم كندي 12 روستاي مدنظر هستند.

وي ادامه داد با بررسي گروه كارشناسي روستاهاي ديگري كه قابليت تبديل به مقصد گردشگري را دارند نيز به روستاهاي مذكور اضافه مي شود.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان در خصوص احداث ابنيه كارگاه هاي روستايي صنايع دستي در راستاي اين تفاهمنامه بيان كرد: بنياد مسكن انقلاب اسلامي براي ساخت واحد مسكوني در جوار كارگاه تسهيلات ارائه مي كند كه نقشه هاي اين كارگاه ها و خانه ها و نيز نظارت بر ساخت آنها بر عهده بنياد مسكن است.

بنا به اظهارات رحمتي متقاضيان روستايي براي تجهيز اين كارگاه ها به صندوق كارآفريني اميد معرفي مي شوند و تا سقف 30 ميليون تومان مي توانند وام دريافت كنند.

وي افزود: بنياد مسكن انقلاب اسلامي در صورت انتقال كارگاه از شهر به روستا زمين را نيز به نرخ دولتي واگذار مي نمايد.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان گفت: جلسه بررسي تفاهمنامه همكاري بين اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان و بنياد مسكن انقلاب اسلامي به منظور بهره گيري از ظرفيت ها و توانايي هاي بالقوه فرهنگي، تاريخي و اجتماعي نواحي روستايي در جهت مقاصد گردشگري هفته گذشته برگزار شد.

رحمتي افزود: هدف از امضاء اين تفاهمنامه تقويت بنيان هاي اقتصادي مناطق روستايي و افزايش ميزان كسب و كار محلي است. كه مي توان از جمله آن به توسعه و ايجاد اقامتگاه هاي بوم گردي به دليل سازگاري با شرايط فرهنگي و زيست محيطي مناطق طبيعي اشاره كرد.

وي اظهار كرد: از ديگر اهداف تفاهمنامه همكار في مابين سازمان كل ميراث فرهنگي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي فراهم نمودن فضاهاي گردشگري در روستاها و ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز گردشگري ، بهسازي جاذبه ها و اماكن ديدني موجود در روستاها ، توسعه و ترويج صنايع دستي و صيانت و حفاظت از ميراث فرهنگي و تاريخي است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان عنوان نمود: در اين تفاهم نامه بر مشاركت و استفاده از ظرفيت دو دستگاه به منظور توانمندسازي جوامع روستايي و دستيابي به توسعه پايدار با تقويت و اجراي فعاليت‌هاي مرتبط با گردشگري تاكيد شده است.

همچنين بنا به اظهارات رحمتي، فراهم نمودن شرايط مناسب جهت اجراي تورهاي گردشگري روستايي به منظور افزايش تعداد گردشگران ورودي به روستاها و تقويت اقتصاد محلي جوامع از موضوعات مدنظر اين تفاهمنامه است.

وي گفت: همكاري در زمينه رعايت شاخص هاي فرهنگي و زيست محيطي و حفاظت از جاذبه ها و اماكن ديدني موجود در نواحي روستايي از ديگر موضوعاتي است كه اين تفاهمنامه به آن مي پردازد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان بيان كرد: همكاري در زمينه اجراي ضوابط ساخت و ساز و نوسازي سكونتگاه هاي روستايي و فضاي كالبدي در روستاهاي منتخب گرشگري و نيز بهره گيري مطلوب و هدفمند در زمينه گردشگري روستايي و حفاظت و بهسازي بافت هاي تاريخي – فرهنگي روستايي از موضوعات مورد توجه در اين تفاهمنامه است.

وي افزود: حفاظت و مرمت بناها و بافت هاي تاريخي و فرهنگي، توسعه و ترويج صنايع دستي و هنرهاي سنتي، تقويت مشاركت مردمي اعم از روستاييان و ساير اقشار جامعه در بخش توسعه گردشگري روستايي، تحقق توسعه روستايي با محوريت گردشگري با بهره گيري از مشاركت شركت هاي دانش بنيان، ترغيب سرمايه گذاران بخش خصوصي به سرمايه گذاري در امر گردشگري و استفاده از تجربيات موفق جوامع جهاني در امر توسعه گردشگري روستايي از ديگر موضوعات تفاهمنامه همكاري بين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و بنياد مسكن انقلاب اسلامي است.

ارسال نظرات