خبرهای داغ:
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: تلاش‌های زیادی برای تنظیم معامله‌های تجاری و بانکی بر اساس عقود شرعی انجام‌ شده ولی هنوز اعتراض‌هایی و نگرانی‌هایی در رابطه با ربا وجود دارد.
کد خبر: ۸۷۹۷۷۱۲
|
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
نگرانی‌هایی در مورد ربا در عقود تجاری و بانکی وجود دارد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی شامگاه یکشنبه در همایش تکریم جایگاه نهاد سردفتری اسناد رسمی استان که در مجتمع ونوس قم برگزار شد با اشاره به جایگاه فقه در اسلام اظهار داشت: فقه شیعه برای بیان تکالیف و مسئولیت‌های بین انسان و خداست و به برکت فقه می‌توانیم گفتار حق علیه باطل و معامله‌های صحیح را از معامله‌های ناصحیح تشخیص دهیم.

وی بابیان اینکه دقت نظر بزرگان و علما در فقه سبب آن شده تا نزاع‌ها و درگیری‌ها کمتر شود، افزود: به‌واسطه روشن شدن مرزها، تأمین نیازها و منافع، سطح  انسان‌ها در جامعه ارتقا پیداکرده است و این ارتقا جایگاه انسانی برکات فراوانی را به همراه داشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه آگاهی نداشتن نسبت به فقه ضربه‌های سنگینی را به جامعه وارد کرده است، ابراز کرد: رساله علما و مراجع چراغ راهی است که توجه به آن می‌تواند راهکارهای زیادی را نصیب زندگی انسان‌ها کند.

وی با انتقاد از وجود ربا در برخی معاملات عنوان کرد: تلاش‌های زیادی برای تنظیم معامله‌های تجاری و بانکی بر اساس عقود شرعی انجام‌شده ولی هنوز اعتراض‌هایی و نگرانی‌هایی در این رابطه وجود دارد که یکی از دلایل به وجود آمدن ربا روشن نکردن عقود اسلامی برای مردم می‌باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یکی از وظایف و مسئولیت سردفتران را تبیین مصادیق عقود اسلامی برای مردم دانست و گفت: ماهیت محضرها نباید تنها به حضور افراد و گرفتن امضا از آن‌ها مبنی بر "ثبت با سند برابر است"، باشد چراکه چون مردم از ماهیت موضوعات خبر ندارند، بعدها منجر به نزاع و درگیری می‌شود.

وی بابیان اینکه تبیین عقود مکتوب شده در دفاتر اسناد رسمی یکی از وظایف سردفتران است، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که جامعه ما با آن سروکار دارد افرادی هستند که ملک و املاک ورثه‌ای دارند و آن‌ها را به نام ورثه‌ها و فرزندان خود نمایند بدون آنکه درجایی ثبت کنند که مردم باید این موضوع را بدانند که در دفاتر رسمی ثبت کنند.
ارسال نظرات