رئیس اتاق ایران و روسیه گفت: بسیاری از بانک ها بویژه بانک های خصوصی منابع ارزی لازم را برای عرضه به فعالان اقتصادی در اختیار ندارند.
کد خبر: ۸۷۹۷۶۹۴
|
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  بانک مرکزی مرداد ماه امسال در بخشنامه اجازه ورود بانک ها به بازار خرید و فروش ارز به نرخ آزاد را صادر کرد؛ دو روز پیش نیز بانک مرکزی در اطلاعیه ای از فعالان اقتصادی دعوت کرد به منظور تامین ارز مورد نیاز خود، به بانک های دارای مجوز فعالیت ارزی مراجعه کنند.


اسدالله عسگراولادی روز دوشنبه در این باره اظهار داشت: بانک مرکزی در ابلاغیه ای بانک‌ها را مجاز به خریدوفروش ارز به نرخ بازار آزادکرده اما عمل به آن برای برخی از بانک‌ها از جمله بانک‌های خصوصی دشوار است زیرا بسیاری از بانک‌ها از منابع ارزی لازم برای عرضه برخوردار نیستند.


وی ادامه داد: بانک‌ها می‌توانند در دو حالت منابع ارزی موردنیاز برای معامله ارز با نرخ بازار آزاد را تأمین کنند که در حالت اول بانک مرکزی موظف است منابع لازم را در اختیار بانک‌ها قرار دهد.


عسگراولادی افزود: در حالت دوم باید شرایطی را ایجاد کرد تا صادرکنندگان تشویق به واگذاری ارز حاصل‌شده به بانک‌ها با نرخ بازار آزاد و کارمزد پایین شوند.


بنا بر اعلام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، وی درباره دعوت بانک مرکزی از فعالان اقتصادی در تأمین ارز موردنیاز از بانک‌ها به نرخ بازار آزاد گفت: این اقدام بانک مرکزی در عمل منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود اما مقدمه‌ای برای تک‌نرخی کردن نرخ ارز است و نباید در تحلیل‌ها آن را با تک‌نرخی شدن اشتباه گرفت.


عسگراولادی که ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین را نیز به عهده دارد، گفت: دولت باید در ادامه اجرایی کردن چنین مصوبه‌ای هرچه زودتر عرضه ارز مبادله‌ای را متوقف کند و آن را تک‌نرخی کند. 


وی با بیان اینکه نباید دلار با نرخ 33 هزار ریال عرضه شود، اظهار داشت: دولت باید هرچه سریع‌تر نرخ مبادله‌ای ارز را لغو کند تا امکان رانت و استفاده برخی از ارز با نرخ مبادله‌ای وجود نداشته باشد.

ارسال نظرات