مرتضی افقه گفت: دولت می خواهد کمبود بودجه خود را جبران کند و یا شاید تسلیم نگرش لیبرال برخی اقتصادخوانده ها و جناح طرفدار افزایش قیمت ارز در درون و بیرون دولت شده که معتقدند، قیمت دلار تابحال واقعی نبوده است .
کد خبر: ۸۷۹۷۶۶۲
|
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس سابق دانشکده اقتصاد چمران اهواز در رابطه با شکسته شدن رکورد گرانی دلار و رسیدن قیمت آن به بیش از 4100 تومان بیان داشت: چند دلیل در این رابطه وجود دارد، هرچند دولت می گوید که این افزایش قیمت موقتی بوده و مربوط به کریسمس و افزایش تقاضا است، اما بنده معتقدم که موضوع ریشه ای تر از این حرفهاست.

وی ادامه داد: در این مدت اخیر بدلیل مناسبتهایی همچون سفرهای اربعین و کریسمس تقاضا بالا رفت، اما به نظر من بیش از اینها بدبینی نسبت به انتخاب ترامپ در آمریکا در تداوم افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده است، البته نظر دیگری هم وجود دارد.

افقه اظهار داشت: این نظر آن است که دولت نسبت به گرانی دلار چندان بی میل هم نیست؛ به اعتقاد برخی از کارشناسان، دولت به این طریق می خواهد کمبود بودجه خود را جبران کند و یا شاید تسلیم نگرش لیبرال برخی اقتصادخوانده ها و جناح طرفدار افزایش قیمت ارز در درون و بیرون دولت شده که معتقدند، قیمت دلار تابحال واقعی نبوده است، که البته به نظر می رسد خود دولت هم بدش نمی آید که قیمت دلار به 4 هزار تومان رسیده باشد.

این اقتصاددان در رابطه با رها کردن بازار ارز توسط دولت به «نسیم آنلاین» گفت: منطقی است که دولت این بازار را کنترل کند، اما اینکه این کار را تابحال نکرده، یا به این دلیل است که ابزار لازم را برای کنترل بازار ندارد و یا اینکه تعمداً چشمش را بر روی این وضعیت بسته است که اگر دلیل دوم باشد، مسیر اشتباه و نادرستی را انتخاب کرده است.

وی تصریح کرد: این افزایش قیمت دلار هر چند که هنوز نتوانسته تأثیر چندانی بر روی قیمت کالاها بگذارد اما موجب می شود که در آستانه انتخابات، محبوبیت دولت کمتر شود که البته بدون شک چنان چه این افزایش قیمت تداوم داشته باشد تأثیرش بر روی قیمت دیگر کالاها مشهود خواهد بود.

افقه تأکید کرد: در ابتدا آن چه که بیش از همه متأثر خواهد بود قیمت کالاهای وارداتی چه واسطه و چه کالاهای نهایی است و پس از آن نیز دیگر کالاها و نرخ تورم از این گرانی بی تأثیر نخواهد بود و موج گرانی به کالاهای اساسی نیز می رسد.

ارسال نظرات