بیش از یک هفته گذشت، دولت جزئیات نرخ رشد را اعلام نکرد!
محاسبه نرخ رشد اقتصادی نیمه اول سال ۹۵ که باید در مقایسه یا نیمه اول سال ۹۴ اعلام می شد غیر ممکن خواهد بود، زیرا هیچ کس هنوز نرخ رشد اقتصادی سال گذشته خبر ندارد.
کد خبر: ۸۷۹۶۹۲۹
|
۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، درست یک هفته پیش بود که حسن روحانی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر مسئولان نظام، آمار حیرت آور رشد اقتصادی 7.4 درصدی را برای نیمه اول امسال اعلام کرد. همان روز مسئولان بانک مرکزی هم به روال دفعات قبلی که رئیس دولت یازدهم آمار رشد اقتصادی را زودتر از نهادهای آماری اعلام می کرد، آمار روحانی را تایید کردند و به مردم، فعالان اقتصادی و اهالی علم اقتصاد وعده دادند که به زودی جزئیات آمار نرخ رشد اقتصادی نیمه اول امسال را اعلام می کنند. امروز بیش از یک هفته از وعده ولی الله سیف و مدیرانش در ساختمان میرداماد میگذرد اما هنوز خبری از اعلام جزئیات نرخ رشد اقتصادی نیست.

همین مسئله باعث شده که در محافل اقتصادی کشور تردیدهای زیادی نسبت به آمار اعلام شده توسط دولتمردان تدبیر و امید ایجاد شود و خیلی ها این تاخیر بیش از اندازه را مشکوک اعلام کنند.

اما با وجود گذشت یک هفته از آمار رشد اقتصادی 7.4 درصدی مورد نظر حسن روحانی و یارانش برای نیمه اول امسال، واکاوی یک نکته جالب در مورد چگونگی محاسبه این نرخ حیرت آور و تعجب برانگیز می تواند به بسیاری از سوالات در این خصوص پاسخ دهد.

بر اساس تعریف بانک مرکزی، کل ارزش ریالی محصولات نهایی تولیدشده توسط واحدهای اقتصادی مقیم کشور در دوره زمانی معین (سالانه یا فصلی) را تولید ناخالص داخلی می‌نامند.

این یعنی رشد اقتصادی عبارت است از تفاوت تولید ناخالص داخلی ثابت در یک سال، منهای تولید ناخالص داخلی در سال قبل، تقسیم بر تولید ناخالص داخلی سال گذشته.

طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی رشد اقتصادی نیمه اول امسال به عدد 7.4 درصد رسیده است، این نهاد آماری هنوز رشد اقتصادی سال گذشته را اعلام نکرده است.

با این حساب باید گفت محاسبه نرخ رشد اقتصادی نیمه اول سال 95 که باید در مقایسه یا نیمه اول سال 94 اعلام می شد غیر ممکن خواهد بود، زیرا هیچ کس هنوز از نرخ رشد اقتصادی سال گذشته خبر ندارد.

امروز با این که 10 ماه از آغاز سال جاری می گذرد مسئولان ساختمان میرداماد هنوز در خصوص نرخ رشد اقتصادی سال گذشته اظهار نظری نکرده و جزئیات را روی سایت خود اعلام نکرده اند. بنابراین این سوال مطرح می شود که چگونه نرخ رشد نیمه اول امسال را اعلام کرده اند.

در پاسخ به این سوال دو فرضیه می توان مطرح کرد. اول اینکه بانک مرکزی بدون داشتن نرخ رشد اقتصادی سال 94، نرخ رشد اقتصادی نیمه اول سال 95 را اعلام کرده که در این صورت چیزی جز آمارسازی و یا معجزه رخ نداده است.

فرضیه دوم هم این است که دولت روحانی آمار رشد اقتصادی سال 94 را دارد ولی چون عدد منفی است، قصد اعلام آن را ندارند. همه اینها نشان می دهد که رشد 7.4 درصدی بانک مرکزی عددی مخدوش و غیر علمی است و احتمالا برای توجیه سخنرانی هفته گذشته رئیس جمهور اعلام شده است.

دلیل اصلی این مسئله هم تاخیر فراوان بانک مرکزی در اعلام نرخ رشد اقتصادی است که شائبه دست‌کاری آماری را تقویت می‌کند، زیرا شیوه محاسبه رشد اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تا زمانی که جزئیات آمار در دست نباشد، نمی‌توان به رقم رشد اقتصادی رسید. باید دید ولی الله سیف و مدیرانش در بانک مرکزی چه پاسخی برای این مسئله خواهند داشت؟ آیا بالاخره محاسبات مسئولان بانک مرکزی و عددسازی های آنها برای وافعی جلوه دادن نرخ رشد 7.4 درصدی اعلام شده توسط رئیس جمهور به پایان خواهد رسید؟

ارسال نظرات