پیام نماینده شهرداران کشور به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله؛

ضرورت بهره‌گیری از مستندات و تجارب حوزه مدیریت بحران

نماینده شهرداران کشور در شورای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، در پیامی به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله، بر لزوم بهره‌گیری از تجربه‌ها و مستندات زمین‌لرزه‌های پیشین در بخش های مختلف، ایمنی ساخت‌وساز، امداد و نجات و بازسازی تاکید کرد.
کد خبر: ۸۷۹۶۶۶۶
|
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، صادق نجفی در پیام خود خاطرنشان کرده است: پنجم دی‌ ۱۳۸۲ یادآور زلزله سهمگین بم و جان‌باختن ده‌ها هزار تناز هم‌وطنان است؛ در چنین روزی، کشورمان، یکی از تلخ‌‌ترین دوره‌های خود را تجربه کرد. با این حال، علی‌رغم پیامدهای تلخ این روز، تجربه‌های مهم و ارزشمند آن، در مباحث حوزه مدیریت بحران، بارز است.

وی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده را آسیب‌پذیرترین بخش های ساختاری شهرهای کشور توصیف و افزوده است: با توجه به استقرار کشورمان در مسیر کمربند زلزله هیمالیا، سکونت یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی در ۵۵ هزار هکتار از وسعت کشور، هشداری است که زندگی میلیون‌ها نفر را هر لحظه تهدید می‌کند، با این حال، ایجاد تحول در این بخش‌ها تنها با میدان‌داری شهرداری‌ها ممکن نیست.

نجفی در ادامه پیام خود، اظهار داشته است: عملیاتی‌ساختن کاربری‌های تعیین‌شده در طرح‌های توسعه شهری توسط دستگاه‌های اجرایی، توجه به اصول پدافند غیرعامل در برنامه‌های ساخت‌‌وساز و اجرای آموزش‌های مستمر در بخش‌های مختلف آمادگی در برابر این مخاطره طبیعی، از جمله مواردی است که می‌تواند حجم عمده‌ای از تلفات را کاهش دهد.

نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،تاکید کرد: تجربه‌های امداد، نجات و بازسازی در زلزله‌های رودبار، منجیل، بم، بیرجند، زرند، طبس و ارسباران و همچنین مستندات ثبت شده از مراحل مختلف مدیریت بحران در این زمین‌لرزه‌ها، اسناد ارزشمندی است که می‌تواند در قالب برنامه‌های آموزش، موجب ارتقای آگاهی‌های عمومی و تخصصی شود.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه تبریز، یکی از کانون های اصلی زلزله های مهیب در طول تاریخ بوده است،به اقدامات شهرداری تبریز در این خصوص اشاره و یادآور شد: توسعه چشمگیر برنامه‌های عمرانی با تحکیم بافت‌فرسوده و اسکان ایمن حاشیه‌نشینان، توسعه پارک های دو منظوره، ارتقای رویکردهای ایمنی و امداد شهری، برگزاری مانورهای تخصصی و دوره‌های آموزشی متناوب، از اقدامات کلی شهرداری تبریز در سال‌های اخیر است که در صورت همراهی دیگر بخش‌های اجرایی می‌تواند اطمینان عمومی را در این خصوصافزایش دهد.

وی در پایان با گرامی‌داشت پنجم دی، روز ملی ایمنی در برابر زلزله، از عموم فعالان حوزه مدیریت بحران قدردانی کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها