از ابتدای ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم، این شهر برکات فراوانی یافت تا جایی که این شهر مقدس مرکز علمی و معرفتی جهان اسلام شد و در این راستا علمای بسیاری در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرورش یافتند.
کد خبر: ۸۷۹۶۲۳۹
|
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
به گزارش سرویس راهیان نورخبرگزاری بسیج، 23 ربیع‎الاول «امروز» سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم است. در سال 201 ق به دنبال حرکت امام رضا علیه‌السلام به خراسان، حضرت معصومه علیها السلام بعد از یک سال تحمل دوری از امام بزرگوارش از مدینه به جستجوی حضرت عازم خراسان شد.

این سفر با سختی‎های فراوانی همراه بود، تا جایی که نقل شده است عوامل حکومتی بنی‌عباس در شهر ساوه کاروان حضرت را مورد حمله قرار دادند و عده‎ای را شهید کردند و طبق نقل شیخ جعفر مرتضی عاملی این بانوی مکرم اسلام را نیز مسموم کردند. (حیاة الامام الرضا علیه السلام، ص 428)

اما حسن بن محمد بن حسن قمی می‎نویسد: «وقتی حضرت معصومه(س) و همراهان به شهر ساوه رسیدند، مأموران حکومت عباسی با آنها درگیر شدند و عده‌ای از آنها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه(س) در همان جا بیمار شدند.  از همراهیان سؤال کرد از اینجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ایشان عرض شد ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اینجا به قم منتقل کنید.

به لحاظ بیماری شدیدی که حضرت معصومه(س) یافت، ایشان را به شهر قم انتقال دادند که مورد استقبال بی‎نظیر مردم آن زمان قم قرار گرفتند. خانه موسی بن خزرج که محل فرود آمدن حضرت معصومه است، در آن روز در منتها الیه سمت جنوب غربی شهر قم بود. امروزه در محله «میدان میر» محلی است به نام ستیه که مسجد و مدرسه‎ای در اطراف آن بنا کرده‎اند و از قدیم‎الایام سینه به سینه رسیده است که این مکان جای فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه(س) است. (فقیهی، تاریخ مذهبی، ص86-85)

به نقل تاریخ، از ابتدای ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم، این شهر برکت فراوانی یافت و از آنجا که محل دفن دخت امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) واقع شد، مورد توجه علمای بزرگوار اسلام قرار گرفت تا جایی که این شهر مرکز علمی و معرفتی جهان اسلام شد و در این راستا علمای بسیاری در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرورش یافتند؛ علی بن حسین بن بابویه قمی، پدر شیخ صدوق یا صدوق اول، محمد بن علی بن بابویه قمی، معروف به شیخ صدوق و نویسنده نزدیک به 300 کتاب در اصول و فروع، احمد بن ادریس قمی، از محدثان شیعی، علی بن ابراهیم قمی صاحب کتاب تفسیر قمی،‌ خواجه نصیر الدین طوسی جهرودی معروف به استاد البشر و از افتخارات جهان اسلام، صدر المتألهین شیرازی صاحب آثار برجسته‎ای مانند شرح کافی و در دوران معاصر امام خمینی(ره) که به برکت وجود ایشان ماجرای انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت، از جمله این علمای برجسته تاریخ اسلام هستند.
# قم
ارسال نظرات