مدير جهاد کشاورزي تربت جام سهم بخش کشاورزي در اقتصاد کشور را 11درصد و در فضاي کسب و کار 32 در صد برشمرد و متذکر شد: تعطيل کردن بخش کشاورزي منجر به يک فاجعه بزرگ می شود که جبران آن غیر ممکن است.
کد خبر: ۸۷۹۶۱۹۴
|
۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، جعفر جوادی در نخستین همایش علمی، کاربردی و تخصصی «توسعه پایدار» در حوزه کشاورزی در جمع کارشناسان، اساتید دانشگاه و دانشجویان مجتمع عالی کشاورزی و دامپروری این شهرستان به سخنرانی و بیان دیدگاه های خود در این حوزه پرداخت.

جعفر جوادي افزود: باید «توسعه پایدار» در بخش کشاورزی با توجه به نقش تحولات بومی برنامه ریزی و مدیریت شود و تمام اقدامات در راستای تقویت نهاده های بومی هر منطقه انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: هجمه به بخش کشاورزي در خصوص بيشترين مصرف کننده آب و هدر رفت آن را وارد ندانست و افزود: در کشاورزی آب هدر نمي رود بلکه در چرخه حيات خودش در حال تغييراست و صرف توليد و تأمين نياز غذايي جامعه مي شود.

وی اضافه کرد: سالانه بيش از دو ميليارد انسان در جهان از معضل سوء تغذيه رنج مي برند و در چند دهه آينده به پنج برابر افزايش مي يابد.

تعطيلی بخش کشاورزي يک فاجعه است


مدیریت جهاد کشاورزی تربت جام سهم بخش کشاورزي در اقتصاد کشور را 11درصد و در فضاي کسب و کار 32 در صد برشمرد و متذکر شد: تعطيل کردن بخش کشاورزي منجر به يک فاجعه بزرگ می شود که جبران آن غیر ممکن است.

جوادی از برخی مسئولان که می خواهند کشاورزی را زیان ده مطرح و اقدام به واردات محصولات کنند به شدت انتقاد کرد و بیان داشت: براساس آمار بین المللی اگر با همین رشد جمعیت و توسعه کشاورزی پیش برویم در چند سال آینده امکان واردات گندم وجود ندارد بنابراین این حرف که می گویند تولید نکنید و فقط وارد کنیم امکان پذیر نیست و در حد یک یک شعار است.

وی و با بیان این مطلب که مشکل کمبود آب مسئله جدیدی نیست که با این بهانه بخواهیم کشاورزی را تعطیل کنیم ابرازداشت: دو هزار ۵۰۰ سال است با این مشکل روبرو بوده و هستیم و در گذشته مردمان این سرزمین با ایجاد قنات این مشکل را حل کرده اند و باید دنبال راهکارهای جدید باشیم نه این که صورت مسئله را پاک کنیم.

اصلاح نگاه مصرف گرایی

این کارشناس کشاورزی خاطر نشان کرد: تبدیل شدن روستا ها به شهر و تغییر نگاه مردم باعث کاهش تولیدات کشاورزی شده است و اگر این نگاه مصرف گرایی اصلاح نشود در آینده نزدیک دچار بحران جدی خواهیم شد.

مهندس جوادي ادامه داد :ميزان بارندگي  سالانه 167 ميليي متر است  و بايد به فکر منابع  آبي باشيم که از دست مي رود .

وی عنوان کرد: ميانگين مصرف آب در جهان به ازاي هر نفر در روز 142 ليتر است ولي در کشور ما 256 ليتر مي باشد.

ضرورت قانون شدن الگوي صحیح کشت


مدير جهاد کشاورزی شهرستان تربت جام با اشاره به تغيير الگوي کشت بيان داشت :اگر براي الگوي کشت قانون باشد مشکل کم آبي و توليدات بخش کشاورزي روي زمين نمي ماند وچون الگوي کشت صحیح و قانونی نداريم نتوانیم کشاورز و آب را که یک ضرورت است نجات دهيم.

جوادی با انتقاد از جلوگيري منابع آب کشاورزي یادآور شد: سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار هکتار اراضی شهرستان زیر کشت خربزه قرار می گیرد که به ازای هر هکتار ۳۵ نفر مشغول کار می شوند، اگر کشت محصولات کشاورزي نباشد مردم به شغل هاي کاذب و قاچاق مواد مخدر و ... روي مي آورند که این شایسته جامعه اسلامی نیست.

وي با اشاره به استفاده از روش هاي نوين آبياري تأکيد کرد: براي استفاده بهينه منابع آبي بيش از 17 هزار هکتار اراضي شهرستان به سيستم آبياري نوين مجهز شده است که توانسته ايم رتبه اول استان در اجراي اين سيستم کسب کنيم .

رفع نیاز کشاوزان در حوزه های عملی و میدانی رسالت اصلی دانشگاه است

در ادامه رئیس دانشگاه مجتمع آموزش عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام گفت:  دانشگاه خواستگاه همه است و رسالت آن ارائه پژوهش و راهکار جدید برای نیازمندان در حوزه های عملی و میدانی است.

مودودی افزود: با توجه به این که خیلی از خاک ها فرسایش و تولیدات ما با مشکل مواجه شده است ظرفیت دانشگاه برای ایده خوب و راهکارهای عملی برای تولید و نهادینه کردن آن آماده است.

وی اضافه کرد: دانشگاه با ایجاد مرکز مطالعات کاربردی به دنبال ایجاد توسعه پایدار کشاورزی منطقه است و از طرح ها و ایده های نو دانشجویان و اساتید حمایت می کند.

تأسیس مرکز مطالعات کاربردی خربزه در منطقه


سپس عضو هیئت علمی دانشگاه مجتمع عالی تربت جام گفت: این شهرستان بزرگترین تولید کننده خربزه در استان و کشور است که با فرهنگ این منطقه اجین گردیده به همین منظور مرکز مطالعات کابردی خربزه در این مجتمع علمی ایجاد می شود.

حسین نستری نصرآبادی افزود: با توجه به این که کشت خربزه در حال حاضر با مشکلات کمبود آب و آلودگی زیست محیطی مواجه شده است همچنان دارای جایگاه قوی در ایران و جهان است.

وی ادامه داد: در مقالات علمی مبدا پیدایش خربزه را آفریقا و کشورهای دیگر را به عنوان مکان های ثانویه می دانند و معتقدند که این محصول از طریق ایران به اروپا معرفی شده است.

افزایش تنوع ژنتیکی خربزه از ۱۱ توده بومی به ۳۰ توده در سطح کشور

نستری نصرآبادی با اشاره به اهداف تأسیس مرکز مطالعات کاربردی خربزه تصریح کرد: مرکز مطالعات کاربردی خربزه با اهداف انجام تحقیقات برای رفع نیازهای حفظ ذخایر ژنیتکی ارقام و توده های بومی، مدیریت حفظ منابع آب و بررسی مسائل مشکلات کشت خربزه تأسیس می کند تا محصول راهبردی منطقه به جهان شود.

وی خاطر نشان کرد: تنوع ژنتیکی خربزه از ۱۱ توده بومی در سطح کشور در حال حاضر به ۳۰ توده رسیده است و باید برای حفظ این تنوع های محصول برنامه ریزی کنیم.

در پایان عضو هیئت علمی دانشگاه مجتمع عالی تربت جام گفت: در مرکز مطالعات راهبردی دنبال ایجاد بانک ژن هستیم و مباحث فیزیولوژیک، مطالعات بین الملل و بخش فناوری های نوین پیگیری می شود و می خواهیم با افزایش برنامه های کاربردی پژوهشکده خربزه را داشته باشیم.

گفتنی است؛ نخستین همایش کاربردی، علمی، تخصصی توسعه پایدار در حوزه کشاورزی با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و دانشجویان به همت مجتمع آموزش عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام در محل سال اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

 

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها