خبرگزاری بسیج: جمعی از هنرمندان و نیکوکاران کشورمان در آستانه شب یلدا به منظور همدلی با سالمندان و معلولان و آشنا کردن اقشار مختلف مردم با پدر بزرگ ها و مادر بزرگ های دور از خانواده، در میان خانواده بزرگ سالمندان کهریزک حضور پیدا کردند و ساعاتی برای آنها فرزندی کردند.
کد خبر: ۸۷۹۵۷۸۹
|
۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷

 مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک با تاکید بر انجام صله رحم به عنوان یک سنت حسنه اسلامی، به آثار و برکات این سنت الهی اشاره کرد و گفت: صله رحم باعث طولانی شدن عمر، افزایش رزق و روزی و جلوگیری از مرگ بد می شود.

محسن پزشکی با اشاره به فرمایشات امام علی(علیه السلام) درباره اهمیت صله ارحام گفت: برای اهل دین علاماتی است که با آن‌ها شناخته می‌شوند و صله رحم یکی از آن‌هاست.

وی افزود: صله رحم فقط در دید و بازدید خلاصه نمی‌شود بلکه باید این دید و باز دید همراه با مهر و محبت و صفا و صمیمیت باشد و برخی از علما، کمک مالی به ارحام (در صورت نیاز) را جزء صله ارحام می‌دانند. وی از مردم مسلمان و نوعدوست دعوت کرد برای دیدار از سالمندان، بیماران و معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک، در این مرکز حضور پیدا کنند و دقایقی را در کنار یکی از سالمندان که خانواده ای ندارد و بی کس و تنها است بنشینند و با او درد دل کرده و از او دلجویی کنند چون این دیدارها و ملاقات ها تاثیرات بسیار مثبتی در کاهش آلام و بهبود وضع روحی و روانی سالمندان بویژه افراد بیمار دارد.

وی افزود: طبق سنت هر ساله، شب یلدا مراسم ویژه  ای در این آسایشگاه برگزار می کنیم و امسال این برنامه با حضور جمعی از هنرمندان محبوب کشورمان انجام شد و این عزیزان بنا دارند تصاویر نشست صمیمی با خانواده کهریزک را در سایت ها و شبکه های مجازی به اشتراک بگذارند تا این حرکت انگیزه ای باشد برای جوانان و کسانی که از پدر و مادر و جمع گرم خانواده دور هستند به خود بیایند و شب یلدا بهانه ای باشد برای کسانی که بزرگ تر ها را فراموش کرده اند.

جشن ازدواج زوج جوان در اسایشگاه کهریزک

پزشکی اظهار داشت: به مناسبت شب یلدا آقای تقی زاده انصاری و همسرش که قهرمان ملی پوش اسکیت است، به اتفاق 10 نفر از همراهان خود مراسم جشن ازدواج خود را در جمع اهالی آسایشگاه خیریه کهریزک برگزار می کنند و با لباس ویژه عروسی در این مرکز حضور پیدا می کنند و شادی خود را سالمندان و معلولان کهریزک تقسیم می کنند.

مراسم این دو زوج مهربان و نوعدوست از ساعت 7 تا 9 شب در سالن مهر آسایشگاه کهریزک برگزار می شود و هزینه برگزاری مراسم را با نیت خیر خواهانه به آسایشگاه کهریزک هدیه کرده اند.

همچنین طبق سنوات گذشته در شب یلدا چند گروه هنری بدون اینکه دستمزدی دریافت کنند، با نیت پاک و خیر خواهانه برنامه های شاد و مفرحی برای سالمندان اجرا می کنند.   

فرزندان در ایام خاص پدر و مادر خود را به خانه ببرند

دکتر فریبرز بختیاری، معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک هم گفت: تمام ساکنان این مرکز بر اثر جبر روزگار از خانواده دور هستند. وی خاطر نشان کرد: فرصت برای کار، تحصیل، زندگی و موفقیت زیاد است اما عمر گذشته دوباره باز نمی گردد و اگر پدر و مادر از دنیا بروند یک عمر حسرت و ندامت به خاطر بی توجهی آنها به دنبال خواهد بود. وی خطاب به جوانان و خانواده هایی که پدر و مادر خود را در آسایشگاه ها بستری کرده اند، گفت: بسیاری از مردم نوعدوست کشورمان علی رغم اینکه هیچ یک از بستگان آنها در آسایشگاه بستری نیست، گاهی اوقات چند بار در طول سال به ملاقات سالمندان و معلولان این مرکز می آیند و اعتقاد دارند که ثواب این کار در نزد خداوند محفوظ است و علاوه بر آن، سرکشی از سالمندان و معلولان را موجب برکت زندگی و سعادت خود می دانند؛ جوانانی که عزیزان خود را به آسایشگاه ها سپرده اند و پدر و مادر آنها در آسایشگاه ها بستری است، سعی کنند حتی الامکان در مناسبت های ملی و مذهبی و ایام خاص، این عزیزان را به مرخصی ببرند و چند روز در جمع خانواده در کنار آنها باشند تا آنها روحیه و انرژی بگیرند.

 

سیامک اشعریون: قدر مو سفید ها و ریش سفید ها را بدانیم

سیامک اشعریون با بیش از 48 سال فعالیت در عرصه هنر، در جمع آسایشگاه کهریزک به جوان ها توصیه کرد که صله رحم و احترام به بزرگ تر ها را سرلوحه خود قرار دهند.

این هنرمند پیشکسوت می گوید: سال های سال در خدمت عزیزان آسایشگاه کهریزک بوده ام و در سال یکی دوبار به این مرکز می آیم و اعتقاد دارم که سرکشی به بزرگتر ها به عمر انسان برکت می دهد و انسان را شاداب می کند.

 اشعریون به جوان ها تاکید کرد: قدر مو سفید ها و ریش سفید ها را بدانند و بزرگتر ها را الگو قرار دهند. او افزود: مردم سعی کنند در مناسبت های مختلف به بیمارستانها، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و یتیم و خیریه ها بروند حتی اگر بستگان و اقوام آنها در آنجا بستری نباشد چون این کار ثواب زیادی دارد.

  احترام به بزرگ تر واجب است، چه در خانواده و چه در کوچه و خیابان؛ در اتوبوس و یا مراکز عمومی اگر فرد ناتوانی را می بینند که ایستاده و توانایی ایستادن ندارد و سختی می کشد جای خود را به او بدهند.

  این هنرمند پیشکسوت کشورمان با اشاره به مراسم یلدا در گذشته، اظهار داشت: در قدیم ارتباطات بین فامیل و حتی همسایه ها بیشتر بود دوستان و فامیل چهار پنج خانواده دور هم جمع می شدند و هر چه داشتند با هم می خوردند. اما الان روابط و دستی ها خیلی کم رنگ شده اعضای خانواده هر کدام برای خودش می رود. باید سعی کنیم از تشریفات پرهیز کنیم تا دل ها به هم نزدیک تر شود. شما اگر یک هندوانه داری بیاور خانه ما م چند کیلو پرتقال داریم، آن یکی هم مقداری انار بیاورد، دیگری هم مقداری آجیل یا تخمه و یا هر چه در توانش است بیاورد و همه باهم مثل گذشته بی ریا و با صفا دور هم بنشینیم و گفتگو و تعریف کنیم.

سالمندان در اینجا از اینکه همدیگر را دارند شاد هستند

شبنم قلیخانی هم شب یلدا میهمان پدر بزرگ ها و مادر بزرگ های خانه ای در بهشت بود؛ این هنرمند جوان و مطرح کشورمان با اشاره به اینکه برای اولین بار است که در این مرکز حضور پیدا کرده است، می گوید: ذکر خیر آسایشگاه خیریه کهریزک را زیاد شنیده بودم و خیلی دوست داشتم به اینجا بیایم اما متاسفانه فرصت و شرایط آن مهیا نشد   قلیخانی می گوید: در اینجا یک غمی نهفته است که دل انسان را می گیرد و آن به خاطر این است که تعدادی از عزیزان به هر نحوی دور از خانواده و تنها در این مجموعه زندگی می کنند؛ اما خوشحالم که آنها اگر از فرزندان و دلبندان خود دور هستند، در اینجا همدیگر را دارند و علاوه بر آن، کسانی را دارند که با عشق از آنها مراقبت می کنند و هر کدام از این خادمان سالمندان و معلولان فرشتگان خدا هستند.

من با بعضی از خانم ها که صحبت می کردم متوجه شدم که آنها در اینجا خودشان با هم شاد هستند، دوستان خوبی برای هم هستند و از اینکه همدیگر را دارند ناراحتی های دیگر را فراموش می کنند.

 دوست دارم به مناسبت های مختلف و در برنامه های مختلف دوباره به اینجا بیایم. اگر احساس کنم که حضور ما حتی یک ذره این عزیزان را شاد می کند خوشحال می شوم در کنار آنها باشم.

بازدید از کهریزک دریچه ای به زندگی من باز کرد و با خیلی از خوبی هایی که در گوشه ای از شهرمان می گذرد آشنا شدم و تلاش می کنم در مورد این محیط با کسانی که اطلاعی از خدمات و تلاش های خادمان این مجموعه ندارند صحبت کنم و دیگران را به حضور در این مرکز تشویق می کنم.

شب یلدا یک دقیقه طولانی تر است؛ اگر به اندازه یک دقیقه به فکر هم باشیم هیچ مشکلی نخواهیم داشت

 

رضا بنفشه خواه هنرمند طناز کشورمان شب یلدا را یکی از طولانی ترین و مقدس ترین شب های سال توصیف می کند و می گوید: شب یلدا شاید از سایر شب ها یک دقیقه بلند تر باشد، همه مردم هم اگر به اندازه یک دقیقه به فکر هم باشند هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

او می گوید: قدیم ها که خیلی هم از آن نگذشته است، خانواده ها دور هم جمع می شدند فال حافظ می گرفتیم، انار دان کرده می خوردیم، زمستان ها با اینکه سرد تر از الان بود و برف آنقدر در کوچه ها می نشست که باید تونل می زدیم تا عبور کنیم، سوخت و انرژی پاک مثل گاز نداشتیم و باید با ذغال منقل را سرخ می کردیم تا کرسی گرم شود و سرمای زمستان گرمای خانواده ها را بیشتر می کرد و همه دور کرسی جمع می شدیم و شاهنامه می خواندیم و آجیل و هندوانه شب یلدا نوش جان می کردیم.  

وی می افزاید: با کهریزک بیش از 40 سال آشنا هستم و دست کم سالی 3-4 بار در لحظه تحویل سال، عید قربان، شب یلدا و ... در خدمت آنها هستم.  

اینجا می تواند کعبه ما ها باشد هر کسی اینجا بیاید انگار رفته زیارت مکه اینجا زیارت زنده هایی است که بی سرپرست هستند بچه هایشان آنها را گذاتشته اند و رفته اند یا بی کس و کار هستند و بچه ندارند. 

 وقتی به آنها سر می زنیم خوشحال می شوند. آرمان من در زندگی شادی برای مردم است و دوست دارم لبخند بر لب معلولان و سالمندان بنشیند.

وی با مقایسه زندگی در گذشته و الان، گفت: زندگی ماشینی روابط را کم کرده گرفتاری ها دورهمی ها و همبستگی ها را کم کرده است. بیاییم قدر هم را بدانیم و برای هم ارزش قایل شویم. با اینکه تلفن و وسایل مختلف ارتباطی هست، اما با تلفن هم از هم خبری نمی گیریم.  

امیدوارم به آن روزها برگردیم به هم احترام بگذاریم همدیگر را دوست داشته باشیم. قدیم ها در یک کوچه 50 خانوار زندگی می کردند در حالی که در این کوچه شاید 2-3 نفر بیشتر ماشین نداشتند؛ اما  با پای پیاده تا کیلومتر ها مسیرهای طولانی را پیاده طی می کردند و برای دیدن هم به شب نشینی می رفتند.

اما الان گرفتاری های مردم بیشتر شده محبت ها کم تر شده مردم حوصله ندارند، فیس بوک، اینترنت و فضای مجازی وقت مردم را گرفته و اغلب در خلوت خودشان زندگی می کنند. این جالب نیست، باید سعی کنیم سنت های قدیم را احیا کنیم. دور هم باشیم وهمدیگر را دوست داشته باشیم.

 

ارسال نظرات