گلایه هایی از وضعیت نانوایی ها؛

از نان های بی کیفیت تا درد کم فروشی!

همشهریان خرم آبادی از کیفیت و کمیت نان عرضه شده توسط بسیاری از نانوایی های سطح شهر گلایه مند بوده و خواستار نظارت دقیق و ویژه دستگاه های مسئول هستند.
کد خبر: ۸۷۹۵۶۳۸
|
۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

به گزارش سرویس بسیج اصناف و بازاریان کشور خبرگزاری بسیج،نان به عنوان یکی از اساسی ترین کالاهای مورد نیاز خانواده ها به شمار می رود که به صورت روزانه مورد مصرف قرار گرفته و در اغلب خانواده ها به عنوان قوت روزانه است.

 

با این وجود موضوع کمیت و کیفیت نان های عرضه شده توسط نانوایی های سطح شهر همواره مورد سوال مردم قرار دارد.

 

بسیاری از همشهریان خرم آبادی بر این عقیده اند که اکنون در تعداد زیادی از نانوایی‌ها آنگونه که باید و شاید شاهد کیفیت بالای نان نیستیم و یا در برخی از نانوایی ها کم فروشی صورت می گیرد.

 

 به عنوان نمونه با وجود اینکه بر اساس مصوبات باید وزن هر نان سنگک 500 گرم باشد، اما در برخی از نانوایی ها این موضوع رعایت نشده و شاهد کم فروشی هایی در این زمینه هستیم.

 

از سوی دیگر با وجود اینکه یکی از اهداف آزادسازی قیمت نان افزایش کیفیت بود، اما آن‌گونه که باید و شاید این مهم رعایت نشده و شاهد کم کاری هایی در این راستا هستیم.

 

 البته بسیاری از کارشناسان تغذیه با هشدار به عدم استفاده مناسب از سبوس در نان های تولید شده، معتقدند درصد سبوس گیری استاندارد در بسیاری از نانوایی ها رعایت نشده و همین موضوع به عنوان چالشی برای سلامت جامعه تبدیل شده است.

 

به هر حال مردم به عنوان مصرف کنندگان حق دارند که نان سالم، با کیفیت و کمیتی را مصرف کنند و دستگاه های نظارتی نیز باید با نظارت ویژه بر عملکرد نانوایی ها از بروز تخلفات جلوگیری به عمل آورند.

گلایه از کیفیت پایین نان

 در همین زمینه یکی از شهروندان خرم ابادی در گفت و گو با سفیر افلاک بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه در سال‌های گذشته  شاهد بالارفتن قیمت نان بوده‌ایم، اما کیفیت ها افزایش نیافته و همچنان در تعداد زیادی از نانوایی‌ها شاهد عرضه نان با کیفیت پایین به مردم هستیم.

 

رضا کرمی ادامه داد: انتظار مردم از دستگاه های مسئول نظارت دقیق بر عملکرد نانوایی‌ها بوده، چرا که نان به عنوان یکی از اساسی ترین محصولات مورد استفاده مردم است و باید محصول سالم و با کیفیتی را تولید کرد.

 

وی عنوان کرد: البته علاوه بر موضوع کیفیت، در برخی از نانوایی‌ها شاهد کم فروشی نیز هستیم، به بیان دیگر وزن نان عرضه شده با استانداردهای تعیین شده همخوانی ندارد.

 

این شهروند خرم‌آبادی اظهار کرد: به عنوان نمونه با وجود این‌که باید وزن نان سنگک در حدود 500 گرم باشد، اما در بسیاری از مواقع شاهد عرضه این نان با وزن 300 تا 400 گرمی هستیم، حال اگر حتی از هر نان سنگک 50 گرم کاهش وزن اتفاق بیافتد، خواهیم دید که روزانه به چه میزان کم فروشی در واحدهای نانوایی اتفاق خواهد افتاد.

کم فروشی در نانوایی ها در پایین ترین سطح قرار دارد

 در همین زمینه دبیر اجرایی اتحادیه نانوایان خرم آباد در گفت وگو با سفیر افلاک بیان کرد: موضوع کم فروشی در اغلب نانوایی ها صحت نداشته و اتحادیه نانوایان نیز به صورت مستمر با نظارت بر نانوایی ها در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد کرده و نباید موضوع کم فروشی را به تمامی واحدهای نانوایی نسبت داد.

 

محسن دالوند ادامه داد: بیش از 600 واحد نانوایی در شهر خرم‌آباد وجود داشته و همچنین شاهد فعالیت تعداد زیادی نانوایی غیر مجاز در شهر بوده که گشت های نظارتی اقدام به پلمپ این واحدها می کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به وضعیت کیفیت نان های عرضه شده در خرم آباد، گفت: در بسیاری از واحدهای نانوایی شاهد پخت نان با کیفیت هستیم، به عنوان نمونه برای حفظ کیفیت نانی همچون سنگک، صاحبان نانوایی ها متعهد به استفاده از آرد آزاد و با کیفیت بوده و به هیچ عنوان نباید از آرد یارانه ای استفاده کنند.

 

این مسئول افزود: در مورد بهداشت نانوایی ها و سامان دهی وضعیت ظاهری آنها نیز باید گفت که دستورالعمل کلی در این زمینه وجود داشته و واحدهای نانوایی ملزم به رعایت آن هستند و شهروندان خرم آبادی در صورت مشاهده هر گوهه تخلف می توانند با اتحادیه تماس گرفته تا سریعاً موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

 

دبیر اجرایی اتحادیه نانوایان خرم‌آباد بیان کرد: به هر حال عوامل مختلفی بر تعیین کیفیت نان تاثیرگذار هستند که نوع پخت و مواد اولیه به کار رفته نیز نقش مهمی دارند.

 

معیوب بودن چرخه تولید نان

 در همین راستا معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک بیان کرد: چرخه تولید نان در استان دارای مشکلاتی بوده که باید با انجام فعالیت ها و برنامه های مختلف اقدام به حل مشکلات موجود در این عرصه کرد.

 

عدم استفاده مناسب از سبوس در نانوایی ها

بهزاد منصوری ادامه داد: متاسفانه اکنون نان تولید شده در برخی از نانوایی ها با تعریف نان سالم که حاوی مواد مغذی و مواد مورد نیاز بدن بوده فاصله زیادی داشته و دلیل اصلی آن نیز عدم استفاده مناسب از سبوس در نان های تولیدی است.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب و آشنا نبودن مردم با فواید سبوس شاهد استفاده کم از سبوس در نان ها هستیم، چرا که بر اساس باور غلط مردم نان تیره بی کیفیت بوده، این در حالی است که این نوع نان درصد سبوس گیری مناسبی داشته و سالم است.

  

این مسئول با اشاره تاثیر آزادسازی قیمت نان سنگک بر کیفیت آن، گفت: با وجود اینکه در ابتدا هدف از آزادسازی قیمت نان سنگک، ایجاد رقابت پذیری و بالا بردن کیفیت ها بوده، اما به اهداف تعیین شده دست نیافته ایم و باید تجدیدنظر کلی در این راستا صورت گیرد.

 

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: به هر حال گشت های نظارتی در صورت مشاهده تخلف کم فروشی با افراد متخلف برخورد خواهند کرد و همشهریان نیز می توانند در صورت مشاهده تخلف مراتب را به اتاق اصناف و سایر نهادهای نظارتی اطلاع دهند.

 

منصوری ادامه داد: مطمئناً با ساز و کارهای اندیشیده شده در آینده نه چندان دور شاهد بهبود وضعیت تولید نان در استان و بالا رفتن کیفیت نان عرضه شده در بازار خواهیم بود چرا که عرضه نان سالم از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بوده و در اولویت برنامه ها قرار دارد.

ارسال نظرات