مدیر فناوری اطلاعات بانک مرکزی از آماده‌سازی زیرساخت برای بانکداری بر بستر تلفن همراه خبر داد و گفت: در این شیوه که با شبیه‌سازی کارت‌های بانکی انجام می‌شود، سیم‌کارت‌های مشتریان جای کارت‌های بانکی را می‌گیرد.
کد خبر: ۸۷۹۵۴۴۳
|
۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از آماده‌سازی زیرساخت مورد نیاز برای بانکداری بر بستر تلفن همراه خبر داد و گفت: در این شیوه که با شبیه‌سازی کارت‌های بانکی انجام می‌شود، سیم‌کارت‌های مشتریان جای کارت‌های بانکی را می‌گیرد. طبق گفته این مقام مسوول در قالب این طرح، پایانه‌های فروشگاهی می‌توانند از طریق فناوری‌های مختلفی چون ارتباطات نزدیک (ان.اف.سی) یا دوربین یا بارکدهای دو بعدی و نظایر آن با اپلیکیشن یا سیم‌کارت مشتری تراکنش را انجام دهند.

 مهرماه امسال شرکت ارتباطات سیار ایران از تفاهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی برای ارائه خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک بر بستر تلفن همراه با همکاری همراه اول و شرکت خدمات انفورماتیک خبر داد. در این باره، ناصر حکیمی دیروز توضیح داد: این طرح در قالب پروژه مشترکی بین بانک مرکزی و اپراتورهای تلفن همراه و بر مبنای قواعد بین‌المللی در دست انجام است تا بتوان کارت‌های بانکی را روی سیم‌کارت‌های تلفن همراه شبیه‌سازی کرد. او یادآورشد: شبیه‌سازی روی گوشی‌های تلفن همراه، روی سیم‌کارت‌ها و نیز شبیه‌سازی روی ابر (رایانش ابری) سه شیوه مرسوم در دنیا برای این کار است. رایانش ابری مدلی بر پایه شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر و سایر منابع رایانشی) با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند. حکیمی توضیح داد: با توجه به اینکه گوشی‌های تلفن همراه ازسوی سازندگان بین‌المللی تولید می‌شود که گاهی ارتباطات تجاری مستقیمی در داخل کشور ندارند، شیوه نخست برای شبیه‌سازی روی گوشی‌های مشتریان در داخل کشور منتفی است و دو شیوه دیگر جزو برنامه‌های مورد نظر به‌شمار می‌رود.

او ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها، شبیه‌سازی کارت‌های بانکی روی سیم‌کارت است که پروژه مشترکی در این زمینه بین زیرمجموعه بانک مرکزی یعنی شرکت خدمات انفورماتیک و اپراتورهای تلفن همراه پیگیری می‌شود. حکیمی گفت: با این کار و از طریق نرم‌افزارهایی (اپلیکیشن) که بانک‌ها، شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت (پی.اس.پیPSP) و دیگر شرکت‌ها طراحی می‌کنند، می‌توان تراکنش‌های کارتی را بدون استفاده از کارت فیزیکی و با استفاده از گوشی و سیم‌کارت انجام داد. او تاکید کرد: زیرساخت این کار آماده شده و تا پایان سال عملیاتی می‌شود. مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره امنیت پرداخت‌ها در این شیوه نیز تاکید کرد: این شیوه نسبت به کارت‌های کنونی بانکی که «مگنتی» است، امنیت بیشتری دارد. حکیمی گفت: در شیوه ارائه خدمات بانکی روی سیم‌کارت مشتریان، تراکنش‌ها روی سیم‌کارت تعبیه می‌شود که مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و از امنیت بالایی نسبت به شیوه کنونی برخوردار است.

 

او درباره اینکه آیا فراگیری این طرح نیازمند تغییر پایانه‌های فروشگاهی است، پاسخ داد: لزوما نیازی به این کار نیست و می‌توان از پایانه‌های فروشگاهی کنونی با استفاده از نرم‌افزارهای نوین بهره‌برداری کرد. به گفته حکیمی، پایانه‌های فروشگاهی می‌توانند از طریق فناوری‌های مختلفی چون ارتباطات نزدیک (ان.اف.سی) یا دوربین یا بارکدهای دو‌بعدی و نظایر آن با اپلیکیشن یا سیم‌کارت مشتری تراکنش را انجام دهند. مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تاکید کرد: برای اجرای طرح بانکداری الکترونیک روی تلفن همراه، تغییر نرم‌افزار لازم است و نیازی به سخت‌افزار جدید نیست. حکیمی در عین حال گفت: یکی از مسائل اصلی در اجرای این طرح این است که تعویض کارت هزینه بالایی دارد. او تاکید کرد: مهم‌ترین مزیت این طرح استفاده از زیرساخت‌های موجود با حداقل سرمایه‌گذاری و سیم‌کارت‌هایی است که مردم روزانه از آن استفاده می‌کنند. مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تاکید کرد: کل زیرساخت این کار در بستر گواهی دیجیتال بانک مرکزی انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات