همایش بررسی موانع و مشکلات صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد و راهکارهای برون رفت از آن در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۹۵۰۷۷
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵

همایش بررسی موانع و مشکلات صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد و راهکارهای برون رفت از آن در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار شد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۵۳۳ طرح صنعتی در این استان در حال اجرا است، گفت: بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۱۸ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

داریوش دیودیده در همایش بررسی موانع و مشکلات صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد و راهکارهای برون رفت از آن با تشریح وضعیت کنونی بخش صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در حال حاضر ۵۳۳ طرح صنعتی با سرمایه گذاری‌بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در سطح استان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از این طرح‌ها حدود ۱۸ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند، افزود: از این ۵۳۳ طرح صنعتی، ۴۱۴ واحد از پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۹۹ درصد برخوردار هستند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همه فعالیت‌های صنعتی استان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: این موضوع هم فرصت خوبی بوده و هم امتیاز ویژه‌ای برای استان محسوب می‌شود.

دیودیده تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌بردرای را ۷۴۰ مورد عنوان و تصریح کرد: این واحد‌ها با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۹ هزار نفر، حدود ۰٫۱ درصد از کل واحدهای صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از این ۷۴۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری، حدود ۲۵۸ واحد مشکلات اساسی داشته که یا راکد هستند و یا با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشترین تعداد واحدهای صنعتی راکد استان در بخش مصالح ساختمانی بوده که علت آن می‌تواند ناشی از راکد بودن ساخت و ساز‌ها باشد.

دیودیده با بیان اینکه بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی هم به نبود نقدینگی مربوط می‌شود، ادامه داد: محدودیت بازار یکی دیگر از مشکلاتی است که صنعتگران ما با آن روبرو هستند، محصولی که تولید شود اما خریدار خود را نشناسد در بازار با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تولید مدیریت از اهمیت زیادی برخوردار است، بحث مدیریتی را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی استان عنوان کرد و افزود: رقابت پذیری از دیگر مشکلاتی است که هم در سطح استان و هم در سطح کشور وجود دارد، زیرا تولیدی قدرت رقابت در بازار را دارد که با کیفیت، به موقع و به میزان موردنیاز ارائه شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تولیدکننده یا دستگاه‌های اجرایی به تنهایی نمی‌توانند این مشکلات را حل کنند، تصریح کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر بحث رقابت پذیری و شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی تأکید شده و دولت از دو سال پیش پیگیر رفع این مشکلات است.

دیودیده تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را از مهم‌ترین سیاست‌های دولت برای رفع مشکل واحدهای تولیدی عنوان و بیان کرد: این کارگروه به صورت هفتگی تشکیل و مشکلات واحدهای تولیدی بررسی می‌شود.

وی دومین راهکار برای رفع مشکلات بخش تولید و صنعت را دعوت از دانشگاه‌ها برای همکاری عنوان کرد و گفت: بر این اساس، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه می‌تواند مثمر ثمر واقع شده که این اتفاق در دانشگاه‌ها رخ داده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد مراکز پژوهشی صنعتی در سطح استان را یادآور شد و ابراز کرد: امسال سه مرکز پژوهشی در سطح استان ایجاد شد و علاوه بر این ۱۱ واحد تحقیق و توسعه در حال حاضر در سطح استان فعال است.

دیودیده ساماندهی تحصیل کردگان و اساتید دانشگاهی از طریق بخش صنعت و مراکز پژوهشی و مراکز خدمات مهندسی و همچنین دانش بنیان کردن شرکت‌های تولیدی را از دیگر اقداماتی نام برد که می‌توان در این حوزه مورد توجه قرار داد.

وی بیان کرد: تنها راهکاری که می‌تواند به حضور صنعت در بازارهای جهانی کمک کند، دانش بنیان کردن است که در این راستا، امسال سه تا از واحدهای تولیدی استان ما توانستند دانش بنیان شوند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه امسال دولت پروژه رونق تولید را برای خروج از رکود واحدهای تولیدی پیش‌بینی کرد، گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش تولیدی استان تخصیص یافته که پیگیر افزایش این تخصیص‌ها هستیم.

۶ هسته فناور در مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد مستقر شد

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد یاسوج گفت: در حال حاضر ۶ هسته فناور در مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد مستقر هستند که دو تا از این هسته فناور‌ها به واحد فناور ارتقا پیدا کرده‌اند.

صمد نجاتیان برقراری ارتباط تنگاتنگ با صنعت را از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا، هم افزایی همه واحدهای دانشگاهی کشور در دستور کار مدیریت دانشگاه قرار گرفته و خواستار تشکیل کمیته ارتباط با صنعت و جامعه در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی شدند.

وی شناسایی صنایع موثر در استان، شناسایی ظرفیت‌های صنایع مرتبط، همکاری علمی و عملی برای توسعه زیرساخت‌های داخلی با تاکید بر بومی سازی و تلاش برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه را از مهم‌ترین اهداف تشکیل این کمیته عنوان کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با اشاره به تشکیل این کمیته در دانشگاه آزاد یاسوج با دعوت از دستگاه‌های متولی، افزود: این کمیته تاکنون دو جلسه تشکیل داده و تلاش شده بر اساس اهداف آیین نامه گام برداریم و تا جایی که می‌توانیم کمک کار صنعت باشیم.

نجاتیان تصریح کرد: شاید از نظر مالی نتوانیم بخش صنعت را حمایت کنیم، اما با وجود بیش از ۳۷۰ عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان و با استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های پیشرفته این واحد دانشگاهی می‌توانیم کمک‌کار و یار خوبی برای بخش صنعت باشیم.

وی با بیان اینکه در این راستا تلاش کردیم ارتباط تنگاتنگی با برخی صنایع استان ایجاد کنیم، گفت: قرار است واحد RND برخی از این واحدهای صنعتی در دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با اشاره به اینکه در حال حاضر اساتید رشته صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی با واحد تولیدی صنایع نان کوبودنا برای تولید نان سلامت همکاری می‌کنند، ادامه داد: در این راستا مرکز رشد را در این دانشگاه مستقر کردیم و در حال حاضر ۶ هسته فناور در این مرکز رشد مستقر هستند که دو تا از این هسته فناور‌ها به واحد فناور ارتقا پیدا کرده‌اند.

نجاتیان ابراز کرد: در صورت اعتماد صنعت به دانشگاه آزاد، این واحد دانشگاهی تا جایی که می‌تواند برای رفع مشکلات و موانع صنعت گام بر می‌دارد.

ارسال نظرات