بلومبرگ:

موفقیت ایران در اوپک بدون جذب سرمایه خارجی بی‌ثمر خواهد بود

بر اساس توافق اوپک ایران اجازه یافته تا تولید خود را ۹۰ هزار بشکه دیگر افزایش دهد و به حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز برساند به عقیده تحلیلگران موفقیت ایران در اوپک، بدون جذب سرمایه گذاری خارجی بی ثمر خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۹۴۷۷۶
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  بلومبرگ گزارش داد معدود کشوری است که همچون ایران از ترمیم بازار نفت در سال 2016 منتفع شده است.


از زمان لغو تحریم ها در ماه ژانویه، صادرات نفت ایران همزمان با افزایش قیمت ها دو برابر شده و اوپک نیز در ماه گذشته میلادی با مستثنی شدن این کشور از توافق کاهش تولید و افزایش تولید موافقت کرده است. اما  عامل کلیدی برای ادامه رشد صادرات ایران جذب سرمایه گذاری خارجی به صنعت انرژی این کشور خواهد بود.


کارستن فریچ، تحلیلگر کومرز بانک در فرانکفورت گفت: «ایران قطعا در وضعیتی بهتر از آنچه که ابتدای امسال داشت قرار دارد... اما طرح های توسعه ای برای تولید بیشتر نیاز به سرمایه گذاری خارجی خواهد داشت.»


در حالی که اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل افت قیمت ها با مشکل کاهش درآمدهای نفتی مواجه شده اند، ایران با جمعیتی حدود 3 برابر بیشتر از عربستان و اقتصادی کمتر وابسته به نفت، رشد تولید اقتصادی خود را سرعت بخشیده است. ایران برای ادامه رشد خود با همین روند باید بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به صنعت نفت خود که سال ها از تکنولوژی و سرمایه محروم بوده جذب کند.


ایران در سال جاری تولید خود را 870 هزار بشکه در روز افزایش داده و در ماه نوامبر به رقم 3.67 میلیون بشکه در روز رسانده است که با احتساب قیمت متوسط 46 دلار و 98 سنتی برای هر بشکه نفت، به معنای درآمدی روزانه 172 میلیون دلاری برای این کشور است. ایران در دسامبر گذشته زمانی که قیمت نفت برنت به طور متوسط 39 دلار و 15 سنت بود، روزانه 110 میلیون دلار درآمد نفتی داشت. ایران در این ماه ها جایگاه خود را ارتقا بخشیده و به سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک تبدیل شده است.


ایران در حالی وارد سال 2017 می شود که موفق شده از طرح کاهش تولید اوپک مستثنی شود. به گفته فریچ «این یک موفقیت بزرگ است.» ایران اجازه یافته تا تولید خود را 90 هزار بشکه دیگر افزایش دهد و به حدود 3.8 میلیون بشکه در روز برساند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار