عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بالغ بر ۱۱۰هزار میلیاردتومان معوقه بانکی در دست ۱۰۸ نفر است.
کد خبر: ۸۷۹۴۷۴۰
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  احمد امیرآبادی فراهانی در مراسمی با موضوع "بررسی موانع اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی" در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: وظیفه مجلس تصویب برنامه است ولی متأسفانه اکنون در حال برنامه‌نویسی هستیم.

وی افزود: رئیس جمهور در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که برنامه ارائه نمی‌کند و اعضا نیز اعتراض کردند، ایشان معتقد بود که برنامه منسوخ شده است، پس از ابلاغ سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری قرار شد برنامه را ارائه کنند که نکردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس ‌‌شورای اسلامی با بیان اینکه در نهایت رئیس‌جمهور یک سری احکام مورد نیاز برنامه را ارائه کرد، تصریح کرد: در همین راستا مجلسی‌ها اعتراض کردند و رئیس مجلس نیز نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و ایشان نیز گفتند یا دولت برنامه ارائه کند یا مجلس برنامه بنویسد که مجلسی‌ها برنامه را نوشتند.

وی با اشاره به اینکه سال 95 "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری مهم‌ترین نکته‌ای را که در سیاست‌های کلی ابلاغ کردند توجه به تمام ظرفیت‌های ملت بزرگ ایران بود.

امیرآبادی فراهانی با ابراز اینکه اقتصاد کلان و خرد یک سری ابزارهایی دارد، اضافه کرد: این چند ابزار در حقیقت پیشگام‌های اقتصادی هستند، بانک‌ها، بیمه‌ها، بازار سرمایه و بورس، گمرک‌ها، مناطق آزاد تجاری و مالیات از جمله این ابزارها هستند.

وی گفت: کدام یک از این ابزارها در خدمت اقتصاد مقاومتی بوده‌اند؟ بانک‌های دولتی و خصوصی کجای اقتصاد مقاومتی تعریف شده‌اند؟ در حقیقت بانک‌ها نه‌تنها ابزار اقتصاد مقاومتی نیستند بلکه مانع هم هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با این تذکر که بانک‌ها در دروان رکود باید بهره‌های خود را کاهش بدهند، افزود: این کار هم برای تولیدکننده و هم برای اشتغال آفرینی مفید است اما کدام بانک در رکود بهره بانکی خود را کاهش داد.

وی تصریح کرد: متأسفانه بانک‌ها براساس رانت‌هایی که وجود دارد، فشارهایی که می‌آورند و بنگاه‌هایی که دستشان است دنبال این هستند که منافع سهامداران و مدیران خود را تأمین کنند نه منافع مردم.

امیرآبادی فراهانی با اعلام "در حال حاضر بالغ بر 110 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم که در دست 108 نفر است"، خاطرنشان کرد: چرا بانک‌ها پیگیری نمی‌کنند؟ اگر یک شهروند عادی وام ازدواج، مسکن و یا هر وام ضروری دیگری بگیرد و چند ماه قسط آن عقب بیفتد، بانک‌ها آبروی طرف را می‌برند ولی دنبال معوقه‌های میلیاردی خود نمی‌روند، اینها به‌معنی اختلاس نیست؟ بلکه تضمین کافی برای بازگشت پول نگذاشته‌اند.

وی با بیان "باید نگاهمان را به آموزش و پرورش تغییر بدهیم"، اضافه کرد: نگاه مجلس و دولت به آموزش و پرورش نگاه هزینه‌ای است و می‌گویند هزینه این نهاد بالاست، در کمیسیون تلفیق پیشنهاد کردیم که 17 درصد درآمد بانک‌ها و بیمه‌ها را به آموزش و پرورش بدهیم این کار در کاهش هزینه‌های آینده بسیار تأثیرگذار است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه بعد از ارائه این پیشنهاد بانک‌ها و بیمه‌ها یکی یکی نمایندگان را دیدند و نگذاشتند رأی بیاورد، دوباره 2 درصد دادیم که رأی نیاورد و در نهایت با 1.2 درصد رأی آورد اما دولت گفت "اجرایی نیست، باید به آموزش و پرورش به‌صورت سرمایه‌ای نگاه کنیم".

وی با یادآوری اینکه دولت مکلف است بودجه مناطق آزاد کشور را به مجلس بیاورد، افزود: متأسفانه این کار را دولت‌ها نمی‌کنند چون مناطق آزاد حیاط خلوت دولت‌ها هستند، در حال حاضر نیز 70 منطقه را آوردند که منطقه آزاد شوند.

امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: ما مجلسی‌ها حق دخالت در عزل و نصب‌ها را نداریم، درست است که وزرا با رأی مجلسی‌ها وزیر می‌شوند ولی حق دخالت در عزل و نصب مدیرکل‌هایشان را نداریم.

وی با بیان اینکه ماده یک قانون مبارزه با قاچاق می‌گوید که مبارزه با قاچاق از مرز تا عرضه، خاطرنشان کرد: در همین راستا مقام معظم رهبری نیز به این امر تأکید داشتند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با ابراز "در مجلس نهم اکثر معافیت‌های مالیاتی از جمله قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) را برداشتیم"، بیان کرد: تنها معافیت‌های ایثارگران را گذاشتیم بماند، از 100 درصد قوانینی که برای شهدا، جانبازان، ایثارگران و غیره اتخاذ می‌شود تنها 25 درصد آن اجرائی می‌شود اما به‌غلط به جامعه القا می‌کنند که همه جامعه از اینهاست، ایثارگری و غیره معاوضه مادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه مالیات یکی از موانع اقتصاد مقاومتی است، گفت: در حال حاضر 40 درصد فرار مالیاتی داریم ولی از کارگران و معلمان که حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی دارند قبل از پرداخت حقوق، مالیاتشان کسر می‌شود.

ارسال نظرات