مدیر حوزه های علمیه استان گیلان گسترش مرزهای دانش جهت تحقق الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، حاکمیت روح اخلاق در جامعه اسلامی و احیای مجدد تمدن اسلامی را از جمله اهداف مهم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه دانست.
کد خبر: ۸۷۹۴۴۹۲
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالباقی اسحاقی، در همایش «افقی نو برای حوزه و دانشگاه» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، چهره شاخص روز وحدت حوزه و دانشگاه را دانشمند دین شناس و نامدار، شهید آیت الله دکتر محمد مفتح دانست و اظهار کرد: شهید مفتح هم در حوزه و هم در دانشگاه خوش درخشید و به سبب زحمات خالصانه اش بهترین پاداش که شهادت در راه خدا بود را دریافت کرد.

وی با بیان اینکه نام و یاد شهید مفتح در بالاترین سطح علمی کشور مطرح و اندیشه های تابناکش تا ابد چراغ راه عاشقان علم و جویندگان حقیقت است، افزود: حوزه و دانشگاه در قبل و بعد از انقلاب اسلامی تا امروز دو نیروی تاثیرگذار در امور کشور بوده و هستند.

این کارشناس دینی اضافه کرد: حوادث سیاسی و اجتماعی گذشته به خوبی نشان داده است که اگر این دو نیرو با هم هماهنگ باشند و متحد عمل کنند پیشرفت های زیادی حاصل می گردد، اما اگر نسبت به یکدیگر برخورد سرد، تدافعی و یا تهاجمی داشته باشند، مسائل منفی متعددی پدید خواهد آمد.

حجت الاسلام اسحاقی با اشاره به تاریخچه دو نهاد حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: حوزه علمیه نجف در سال 448 هجری قمری پس از هجرت شیخ طوسی از بغداد به نجف به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. البته این حوزه از سال ها قبل وجود داشته است لذا این حوزه دیرپای جهان اسلام در مسئولیت تولید علم سابقه نزدیک به هزار سال دارد. حوزه علمیه قم نیز از حوزه های قدیمی تاریخ اسلام و شیعه بوده و هست.

مدیر حوزه های علمیه گیلان با بیان اینکه حوزه علمیه قم به خوبی توانسته با تربیت دانشمندانی نامدار در عرصه های بین المللی خود را به عنوان یکی از برترین مراکز علمی جهان معرفی کند، گفت: دانشگاه در ایران در سال 1313 هجری شمسی تاسیس شد. البته سابقه دانشگاه در ایران به سال 1230 برمی گردد.

وی تقدیم شهدای بسیار از سوی دانشگاه را نشانگر تعهد و پایمردی بخش عمده ای از نیروهای تربیت شده در این نهاد و توان بالای تاثیرگذاری آن بر اقشار مختلف جامعه دانست.

حجت الاسلام اسحاقی با اشاره به چرایی وحدت حوزه و دانشگاه، عنوان کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری مراد از وحدت آن است که این دو نهاد در هدف وحدت داشته باشند. هدف نیز کاملا مشخص است و آن ایجاد جامعه پیشرفته اسلامی است که دو نهاد مذکور باید در جهت پیاده سازی آن با کمک یکدیگر قدم های محکمی بردارند.

مدرس حوزه و دانشگاه سرگرم شدن به حواشی و دور شدن پیوسته از هدف اصلی را یکی از علل عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه دانست و متذکر شد: در سال های پیشین علی رغم مطالبه مکرر امام راحل و رهبر انقلاب، گروه های سیاسی و اجتماعی به ویژه سازمان های علمی گرفتار دسته بندی های سیاسی شده و حاشیه را جایگزین متن کرده اند.

وی ماهیت دانش های وارداتی را علت دوم دانست و بیان کرد: این دانش ها براساس مادی گرایی، انسان محوری و کنار نهادن دین و معنویت از جامعه شکل گرفته اند؛ در حالی که دین مقدس اسلام و به تبع آن دانش های حوزوی، انسان را خدامحور می دانند لذا لازم است کتاب های درسی به ویژه در حوزه علوم انسانی اسلامی سازی و بومی سازی شود تا بتوان به وحدت کامل میان حوزه و دانشگاه دست یافت. البته در این میان باور متقابل حوزویان و دانشگاهیان قادر است نقش بسیار مهمی را در جهت تحقق وحدت ایفا کند. همچنین توجه عملی به رهنمودهای رهبری می تواند در امر وحدت حوزه و دانشگاه بسیار راهگشا باشد.

مدیر حوزه های علمیه گیلان گسترش مرزهای دانش جهت تحقق الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، حاکمیت روح اخلاق در جامعه اسلامی و احیای مجدد تمدن اسلامی را از جمله اهداف مهم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: گفتمان فهم پذیر و قبول یکدیگر، فروتنی هر دو نهاد نسبت به طرف مقابل و تقویت و بالا بردن ظرفیت تحمل همدیگر در طرح دیدگاه ها از جمله راه حل های تحقق وحدت است.

وی توجه به معنویت دینی بدون هرگونه انحراف در کنار فعالیت های علمی و پژوهشی، به روز نگاه داشتن هسته های علمی، تربیت نیرو و تامین نیازهای تربیتی و تدوین سند چشم انداز آینده هر دو نهاد به صورت مشترک را از جمله اقدامات الزامی زیربنایی برای تحقق وحدت دانست.

 

ارسال نظرات