آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی خطاب به اولین کنفرانس ملی تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه مشکلات جهان اسلام در سایه وحدت حل می شودف گفت: جریان‌های تکفیری و توطئه دشمنان ضد جهان اسلام را از عوامل اصلی اختلاف در جوامع اسلامی برشمرد.
کد خبر: ۸۷۹۴۳۰۸
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ صبح امروز اولین کنفرانس ملی تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که با حضور متفکران صاحب نظر جهان اسلام در اراک برگزار شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی خطاب به اولین کنفرانس ملی تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه مشکلات جهان اسلام در سایه وحدت حل می شودف گفت: جریان‌های تکفیری و توطئه دشمنان ضد جهان اسلام را از عوامل اصلی اختلاف در جوامع اسلامی برشمرد.

متن پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به اولین کنفرانس ملی تقریب مذاهب در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معم رهبری به این شرح است:

آیت‌الله مکارم شیرازی در این پیام ضمن تبریک به مناسبت برگزاری این همایش آورده است: قبل از هر چیز لازم می‌دانم تشکیل این همایش بسیار پرشکوه که مجموعه‌ای از شخصیت‌ها و نهادهای مختلف در آن حضور دارند را تبریک عرض کنم و همچنین تبریک عرض می‌کنم میلاد مسعود پیامبر اکرم(ص) و میلاد امام صادق(ع) را. تشکر می کنم از شرکت‌کنندگان، بنیانگذاران و مخصوصا رئیس این همایش آیت‌الله دری نجف‌آبادی و تمام دست‌اندرکاران این همایش به ویژه اینکه اطلاع یافتم مقالات زیادی درباره این همایش به عنوان تقریب جامعه اسلامی نوشته شده است و شخصیت‌ها و نهادهای مختلفی در آن همکاری دارند، این همکاری مبارک است و ذخیره معاد خواهد بود.

در ادامه این پیام امده است: در مسئله تقرب بین مذاهب اسلامی هم در قرآن مجید و هم در روایات بحث زیاد است و هم در تاریخ اسلام صحنه‌های مختلفی دیده می‌شود که به ما نشان می‌دهد که تقریب چه فوایدی دارد و جدا شدن و تقابل چه مفاسدی به بار می‌آورد. قبل از هر چیز سه آیه قرآن را که تأکید مهمی دارد بر تقریب مذاهب و مبارزه با اختلاف مذهبی خدمت شما می‌خوانم: اولین آیه، آیه 159 سوره انعام خطاب به پیامبر اکرم(ص) است: إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ. كسانى كه دين خود را پراكنده ساختند و فرقه فرقه شدند تو هيچگونه مسئول ايشان نيستى، كارشان فقط با خداست آنگاه به آنچه انجام مى‌دادند آگاهشان خواهد كرد».

در این پیام آورده شده است: بنده تعجب می‌کنم با وجود صراحت این آیه و آیات مشابه چگونه عده‌ای بر طبل اختلاف و تفرقه می‌کوبند، آیه بعدی آیه 13 و 14 سوره حشر است که درباره قوم یهود می‌گوید: تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ: به ظاهرشان می‌نگری آنها را متحد می‌‏بينی در حالی كه دل‌های آنها پراكنده است، اين به خاطر آن است كه قومی بی عقل هستند.

وی همچنین در پیام خود فقه را در لغت به معنای فهم دانستند و افزودند: این آیه می‌گوید اگر فهم درست می‌داشتند بر طبل تفرقه نمی‌کوبیدند، هر جا اتحاد هست نشانه عقلانیت است و هر جا اختلاف است نشانه جهل و دوری از عقلانیت است. آیه سوم، آیه 31 و 32 سوره روم: وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا، و از مشركان نباشيد. از كسانی كه دين خود را پراكنده ساختند و به دسته‌ها و گروه‌ها تقسيم شدند.

در ادامه پیام این مرجع عالیقدر تقلید آورده شده است: این آیه خطاب به همه مسلمانان است و مشرک را اینگونه توضیح می‌دهد؛ افرادی که دین خود را پراکنده ساختند، یعنی تفرقه مساوی است با شرک، از این آیات به تعابیر مختلف در قرآن بسیار است.

این پیام ادامه می دهد: اگر جمع و تفسیر شوند کتابی می‌شود درباره تقریب بین مذاهب اسلامی و هشدار می‌دهد به افرادی که اهل تفرقه‌اند که آنها از اسلام و قرآن بیگانه‌اند. ما گروه وهابیت و تکفیری‌ها را واقعا بیگانه از اسلام و قرآن می‌دانیم چراکه همه این آیات را فراموش کرده‌اند و تفرقه بین مسلمین ایجاد می‌کنند و فقط خود را مسلمان و بقیه را کافر می‌دانند، اینها مصداق روشن این آیات هستند.

این پیام آورده است: تفرقه از دو جا ناشی می‌شود که باید جلوی آن را ببندیم تا تقریب بین مذاهب اسلامی مشخص شود، امام خمینی(ره) توجه به این معنا داشتند و مقام معظم رهبری هم همین نظر را دارند، این دو نوع عبارتند از تفرقه از راه نادانی و تعصبات که سبب می‌شود هر کسی روی یک موضوع پافشاری کند و یکدیگر را از هم جدا می‌کنند، باید سطح فرهنگی بالا برود. این همه مشترکات بین مذاهب اسلامی هست. وقتی به زیارت خانه خدا می‌رویم می‌بینیم همه اعمال یکسان انجام می‌شود، در جزئیات اختلافاتی هست، اما این همه مشترکات داریم چه دلیلی دارد که ایجاد تفرقه کنیم؟ از سه هزار سال قبل این سیاست بوده، سیاست فرعون که قرآن مجید به آن اشاره می‌کند که او برای حکومت کردن بر مردم ایجاد تفرقه و اختلاف کرد و بین آنها تفرقه انداخت.

این پیام سیاست تفرقه افکنی را سایست استعمار پیر قلمداد کرده و افزوده است: این سیاست فرعونی است که به عقیده ما کهنه نمی‌شود، مخصوصاً انگلیس از این سیاست زیاد استفاده می‌کند و اخیرا بین شیخ‌نشین‌ها ایران را خطرناک معرفی کرده و می‌بینیم گروهی پیدا می‌شوند در لندن که مرتب به اهل ‌سنت توهین می‌کند. به آنها کمک می‌کنند و رسانه در اختیار آنها قرار می‌دهند تا به اهل سنت توهین کنند عده‌ای از این طر ف و عده‌ای هم از آن طرف، درگیری ایجاد می‌شود تا اسرائیل و آمریکا در حاشیه امن باشند و منافع منطقه را غارت کنند و ببرند.

این پیام با تاکید بر نقش اثرگذار نخبگان در رشد و حرکت جامعه ادامه می دهد: برادران و خواهران عزیز، شخصیت‌هایی که در جامعه اثرگذار هستید، تا می‌توانید هوشیار و بیدار باشید، اجازه ندهید مسائل تفرقه‌انگیز در میان مردم منتشر شود، نصیحت کنید، سطح مردم را بالا ببرید، ما ارتباط پیدا می‌کنیم با رئیس الازهر مصر، نامه‌ای دوستانه می‌نویسیم و جواب می‌دهد و هر دو اتفاق نظر داریم بر مقابله با تکفیری‌ها، با پاپ صحبت می‌کنیم و آنهم جواب می‌دهد که با ما هم عقیده است و باید دست در دست هم دهیم در برابر تکفیری‌ها و کسانی که با استفاده از تعصبات مذهبی آتش فتنه روشن می‌کنند.

در پایان این پیام با تاکید بر لزوم هوشیاری جهان اسلام در مقابل توطئه دشمنان افزوده است: شرایطی است که اگر غافل شویم و تفرقه بیندازند، همین اوضاعی که در کشورهایی که در آنها آتش جنگ روشن است ایجاد خواهد شد، الحمدلله این آتش‌ها رو به خاموشی می‌رود، هم در سوریه و هم در عراق، در یمن هم سعودی‌ها به خط آخر رسیده‌اند، می‌خواستند در دو هفته کار یمن را تمام کنند بعد از دو سال جز خسران ندیدند و کاری از پیش نبردند، بنابراین باید از این شرایط استفاده کنیم و وحدت بین مسلمانان را روزبروز بیشتر کنیم و معتقد باشیم آیین آینده جهان، اسلام خواهد بود، همانطور که یکی از شخصیت‌های آمریکایی گفته بود من پیش‌بینی می‌کنم زمانی برای مردم آمریکا فراهم می‌شود که با اذان از خواب بیدار می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات