سردار یزدانی در کارگاه اخلاق و راهبردهای اسلامی در ورزش ويژه مربيان استان سمنان با اشاره به کمرنگ شدن اخلاق در ورزش خواستار توجه ویژه مربیان به این امر شد.
کد خبر: ۸۷۹۴۳۰۰
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲

به گزارش خبرگزاري بسيج به نقل از  پايگاه اطلاع رساني سازمان ورزش بسيج، سردار كاظم يزداني در کارگاه اخلاق و راهبردهای اسلامی در ورزش ويژه مربيان استان سمنان كه در شاهرود برگزار شد، به بيان شاخص ها و محورهاي يك مربي در تعامل با شاگردانش پرداخت.

رئيس سازمان ورزش با بيان اهميت بحث اخلاق در برنامه هاي يك مربي براي تربيت شاگردانش به اصول اخلاقي مربيان در ورزش اشاره كرد و گفت: توسعه منش پهلواني از اهداف برگزاري كارگاه هاي اخلاق است و يك مربي بر طبق قوانين و منشورهاي بين المللي سه وظيفه اصلي دارد كه بايد در برنامه اش آنها را همواره لحاظ كرده و نسبت به عملي كردن در آموزش به فرزندان كوشش كنند.

سردار يزداني با برشمردن اين ويژگي ها، افزود: اولين وظيفه يك مربي تشويق مردم به ورزش است، به روز بودن و بالا بردن سطح دانش تخصصي اش در رشته ورزشي كه كار مي كند، دومين وظيفه مربي است. سومين وظيفه هم پيگيري و اهميت دادن به مسائل اخلاقي در تربيت ورزشكاران است كه يكي از مهم ترين وظايفي است كه مربي بر عهده دارد.

وي با بيان اهميت توجه به مسائل اخلاقي در ورزش، خاطر نشان كرد: مربي بيشترين تاثيرگذاري را هم از نظر فني و هم نظر تربيتي روي ورزشكار دارد و به همين خاطر بايد توجه ويژه اي روي مسائل اخلاقي داشته باشد. اين تاثيرگذاري از نوع پوشش، نوع صحبت كردن تا اهميت دادن به اخلاق و مسائل مختلف تربيتي را در بر مي گيرد و مربيان بايد نسبت به اهميت موضوع مسائل اخلاقي در تربيت ورزشكاران واقف باشند و سعي كنند تا يك ورزشكار علاوه بر رشد در بعدهاي فني، در ابعاد اخلاقي هم رشد كند و تحصيل و تهذيب را در كنار ورزش به شاگردانش يادآوري كند.

رئيس سازمان ورزش بسيج افزود: ورزشكار از مربي الگو برداري مي كند و وقتي مربي فحاشي و بي نزاكتي كند، به طبع آن ورزشكار هم فحاشي را ياد مي گيرد اما در مقابل اگر مربي بانزاكت باشد، ورزشكار هم كه رفتار مربي را به عنوان يك الگو مي پذيرد، با اخلاق بار مي آيد.

سردار یزدانی ابراز داشت: متاسفانه در جوامع امروز به دلایل زیست محیطی، تغذیه اشتباه، استفاده از سموم موجود در آب، غذا و هوایی که تنفس می کنیم اکثریت با مشکلات فیزولوژیک مواجه هستند که نشان می دهد در این وضعیت جامعه ماشینی اولین وظیفه یک مربی تشویق و ترغیب مردم به ورزش است که بزرگترین خدمت محسوب می شود.

وی افزود: مربی گری مانند معلمی شغل انبیاء است چرا که در جریان تمرین های ورزشی می توان نکته های اخلاقی را مطرح کرد که نظیرش در هیچ کتاب و منبعی یافت نمی شود لذا باید یک مربی هر جلسه قبل از ورود به کلاس اطلاعات خود را به روز کند چراکه معتقدیم در دنیای سایبری که دیروز با امروز متفاوت است باید اطلاعات جدید و پیشرفت های جدید در ورزش منظور شود.

رئیس سازمان ورزش بسیج کشور با بیان اینکه یک مربی باید بر مسائل اخلاقی تفکر کند، ابراز داشت: امروز متاسفانه مشاهده می شود که اخلاق در ورزش کمرنگ شده و یا کمتر به آن توجه می کنند و باید توجه داشت که یکی از مهم ترین اصولی که انسان به آن نیاز دارد اخلاق است.

یزدانی در ادامه تصریح کرد: یک مربی باید اصل جامع نگری و اعتدال را مدنظر قرار دهد یعنی به حرکات و وضعیت هنرآموز توجه کند و معتقدیم اگر در هر کاری اخلاص محوریت قرار گیرد آن عمل به نتیجه خواهد رسید، باید توجه داشت که مربی گری شغل نیست و نباید به آن در نگاه مقام و درجه نگاه کرد چراکه یک کار ارزشی محسوب می شود که با هیچ چیزی نمی توان آن را جایگزین کرد.

  وی افزود: رمز موفقیت در ورزش انفرادی، همگانی و حرفه ای مداومت در تکرار و تمرین است، در کسب مهارت های ورزشی اگر یک ورزشکار بخواهد یک کار معمولی را بیاموزد باید دو سال پیاپی تلاش کند و اگر می خواهد به صورت حرفه ای به آن بپردازد باید زمان ده ساله را منظور کند، در مسئله اخلاق مانند نماز تکرار باعث می شود خدا را در راس امور خود قرار دهیم و بدانیم کسی هست که ناظر بر اعمال و رفتار ما انسان ها است.

رئیس ورزش بسیج کشور با بیان اینکه روش های پیشگیرانه باید جایگزین روش های تنبیهی شود، ابراز داشت: روش های پیشگیرانه فقط مباحث ورزشی را شامل نمی شود بلکه اگر ژرف بنگریم مسائل اخلاقی در محیط کار و خانواده با آن سروکار داریم و باید در آموزه های خود این نکته را همواره مدنظر قرار داد که پیشگیری را اولویت بر درمان بدانیم و باید گفت بسیاری از مسائل باید به صورت غیر مستقیم به افراد تذکر داده شود تا اثر گذاری بیشتری را داشته باشد استفاده از نقدهای مستقیم گاها جوابگو نیست و اغلب پاسخ درستی از آن نخواهیم گرفت لذا روش های پیشگیرانه را باید سرلوحه امور خود قرار دهیم 

سردار یزدانی در ادامه تصریح کرد: اگر آموزش وجود نداشته باشد تغییر رفتار هم معنایی نخواهد داشت و در نتیجه پیشرفت نیز حاصل نمی شود لذا باید آموزش همه جانبه باشد و بررسی ها نشان می دهد بسیاری از بزرگان دین و اخلاق، شاگردان موفقی بودند که با اساتید مباحثه و مناظره برگزار می کردند و معتقدیم بیان مباحث اخلاقی در زمان گفتگوهای دوستانه بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

وی افزود: رعایت حرمت دیگران، مدارا با اطرافیان، موعظه، الگو سازی و همنشینی با نیکان مواردی است که اگر همگی رعایت شود می تواند مربی گری را به عنوان یک شغل با اهمیت در جامعه جلوه گر کند، به شرطی که با دو بال باور و اعتماد با اخلاص در امور حرکت کنیم قطعا موفق خواهیم شد.

ارسال نظرات