رئیس اندیشکده یقین با اعتراض نسبت به سکوت و عقب‌نشینی حوزه‌های علمیه مبنای علوم فعلی کشور را اندیشه‌های غیرتوحیدی غرب دانست و گفت: غرب در کار خودش مانده؛ آن‌وقت بانکهای ربوی را از آنها عاریه می‌گیرید؟
کد خبر: ۸۷۹۴۲۶۲
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶

 به گزارش خبرگزاری بسیج،حسن عباسی رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین) پیش از ظهر یکشنبه بیست و هشتم آذرماه، در سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه اراک با اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک موضوع در حوزه علم، فکر و معرفت هنوز پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی یک موضوع لاینحل است و هنوز تکلیف ما با آن  مشخص نیست.

رئیس اندیشکده یقین با تأکید بر اینکه «تا پیش از شکل‌گیری دانشگاه مدرن در کشور، حوزه علمیه متکفل همه نیازهای جامعه بوده‌» گفت: برخلاف گذشته حوزه علمیه امروز محصور در فقه، تفسیر و مباحث فلسفی است و از پاسخ به نیازهای روز عقب‌نشینی کرده است.

وی افزود: عقب‌نشینی حوزه‌های علمیه در دوره‌های گذشته باعث شده امروز از مجموع چهار هزار رشته ارائه شده در دانشگاهها زیر ده رشته در حوزه‌های علمیه باشد و این یعنی اینکه بخش عمده نیازهای روز را دانشگاه پاسخ می‌دهد.

عباسی با طرح این سؤال که «آیا امروز علوم انسانی دینی داریم یا خیر؟» ادامه داد: اختلاف نظری که در این زمینه میان رئیس جمهور و برخی کارشناسان علوم اسلامی وجود دارد، اختلاف نظر جامعه است. کارشناسان علوم اسلامی مبنای علوم انسانی را غیرتوحیدی می‌دانند، در حالی‌ که حرف صریح رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مگر علوم انسانی مبانی اسلامی، یهودی و مسیحی دارند و از اینجاست که اختلاف شروع می‌شود؛ در حوزه‌ها نیز خیلی معتقدند که علوم مبنای اسلامی، یهودی و مسیحی ندارد.

وی با بیان اینکه «این اختلاف نظر موجود در سطح کلان کشور جدی و استراتژیک است» گفت: همین مشکل را در سطح دانشگاهها و حوزه‌ها نیز داریم. این موضوع در سطح کشور لاینحل است.

عباسی با تأکید بر اینکه «مبنای علوم اقتصادی کشور ما علوم غربی است» گفت: سیستمهای بانکی، بورس و نظام مالی اقتصادی کشور توسط فارغ‌التحصیلان در علوم غرب مدیریت می‌شود. تمامی مراجع تقلید نیز به این مسئله که «سیستم بانکی کشور ربوی است» اذعان دارند.

وی با طرح این سؤال که امروز اختلاف موجود بین مراجع تقلید و اساتید دانشگاهها در حوزه اقتصاد را چه کسی باید پاسخ دهد؟ ادامه داد: زمانی که آیت الله جوادی آملی به‌صراحت اعلام کردند که سیستم بانکی کشور ربوی است؛ متاسفانه در مقابل، معاون یکی از بانکها در مصاحبه‌ای بیان داشت که مراجع تقلید تحت‌تأثیر عوام قرار گرفته‌اند.

حسن عباسی تصریح کرد: علم اقتصادی که مدیران نظام مالی کشور در آن تحصیل کرده‌اند، امروز در همان جوامع اروپا و آمریکا سقوط کرده است. متاسفانه همین مدیر ما اقتصاد سقوط کرده غرب را مطالعه کرده و بانک ربوی را مدیریت می‌کند؛ به همین جهت هر روز در آن شاهد اختلاس هستیم؛ آن وقت می‌گویند این بِرود دیگری بیاید سیستم درست می‌شود؛ خیر، این ذات این سیستم ربوی است.

وی با بیان اینکه «همین اختلاف نظرها در سطح خُرد نیز زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده» ادامه داد: کف جامعه با سیستم بانکی سر و کار دارند و از این اختلافات تاثیر می‌پذیرند. دنیا و آخرت مردم به این مسئله گره خورده است. ما در دانشگاه به تبع شرایط علمی وظیفه داریم قولها را بشنویم و نیکو و احسن‌ها را تبیین کنیم.

وی افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اینکه مبنای علوم انسانی غرب غیرالهی، مادی و غیرتوحیدی است، متذکر شد: شورای تخصصی در وزارت علوم کجاست؟ باور کنید در دانشگاه بدون امکانات رفاهی باز هم دانشجو است.

عباسی با تاکید بر اینکه در قبال مسائل جامعه مسئول هستیم، گفت: در قبال معرفت مردم، ربای بانکی و در قبال ساخت و ساز نظام معرفتی منحط غربی که غرب را دارد به زمین می‌زند مسئولیم؛ اما هیچ‌کس صدایش را درنمی‌آورد چون قرار است پسابرجام مشکلات ما را حل کند. اقتصاد جهان 60 تریلیون دلار بدهی دارد و نمی‌توانند مشکل ما را حل کنند.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: مادامی که ساده‌لوحانه و ساده‌اندیشانه از ابتدای انقلاب آمدیم و این ساده‌سازی را انجام دادیم نتیجه می‌شود اینکه امروز شاهدیم.

وی افزود: قطعیت در دین مهم است نه توجیه‌پذیری؛ اینکه هرکس برای اینکه به هر جایگاهی برسد یا بخواهد به هر کاری دست بزند توجیه کند پذیرفته نیست.

ارسال نظرات