بوئینگ و تخفیفی که برای ایران در کار نبود

مدتی است پیرامون قیمت هواپیماهای مورد نظر در موضوع خرید ایران ایر ، مباحثی مطرح است اما واقعیت آن است که ایران ایر تخفیف نگرفته بلکه خود تقاضا ، مسبب کاهش قیمت برای ایجاد رغبت جهت خرید تعداد بیشتر شده است.
کد خبر: ۸۷۹۴۲۰۹
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  چند وقتی است پیرامون قیمت هواپیماهای مورد نظر در موضوع خرید ایران ایر ، مباحثی مطرح است که گاها گفته می شود "توانسته ایم تخفیف های خوب بگیریم". ضمن تایید مطلب گفته شده ، جا دارد نکاتی عرض شود.

 

همانطور که مشخص است در فرآیند خرید هواپیمای نو نرخ تمام شده تابع مولفه های مختلفی است که در اصلی ترین آن ارزش وسیله در بازار تقاضا است که قیمت پایه یا Basic مدل مد نظر را متغیر می سازد و عموما هیچ وقت ، هیچ خریداری به قیمت معروف List Price کمپانی سازنده ، قرارداد خرید طیاره ای را منعقد نمی کند که حتی همواره گفته می شود باید قیمت کارخانه تقسیم دو شود تا متوسط قیمت مشخص شود.

 

البته این حالت غالبا برای هواپیماهای برد متوسط به بالا محقق می شود و در هواپیماهای کوتاه برد و منطقه ای به دلیل تقاضای بیشتر ، نزدیک به قیمت ارائه شده کارخانه است که آن هم متوسط تا 30 درصد ممکن است تخفیف بخورد.

 

در حقیقت حجم خرید و ایجاد رغبت برای مشتری از طرف تولید کننده ، نرخ را متغیر می سازد که در اصل نرخ هواپیما را به دو بخش  Company List Price و  Market Value Price تقسیم کرده است.

 

همواره نوع دوم ، قیمت را مشخص می کند که البته با اضافه شدن آپشن های مورد تقاضای مشتری و یا تغییر در نوع قطعات و تجهیزات اضافه و یا در دیگر مدل ها و یا سازنده ها ، این نرخ متغیر می شود. گاها ارزش سهام کارخانه های سازنده نیز در قیمت هواپیما تاثیر گذار است.

 

از این رو ضمن احترام به عزیزان ، اساتید و دوستان بزرگوار که بعضی از آنها در تیم مذاکره خرید هستند و ضمن تایید قدرت تاثیر مذاکره در اخذ خدمات وابسته بیشتر با قیمت پایین تر تمام شده از کارخانه سازنده ، اما واقعیت آن است که ایران ایر تخفیف نگرفته بلکه خود تقاضا ، مسبب کاهش قیمت برای ایجاد رغبت در خرید تعداد بیشتر شده است.

 

اما آنچه قابل تقدیر و ارزش می تواند قلمداد شود ، اخذ خدمات وابسته و پیوسته بیشتر با قیمت خرید تخفیف دار و تثبیت شده است.

 

                                                                  قیمت های List Price و Market Value سال سه ماهه اول سال 2016 

ارسال نظرات