رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه نبایستی کشور به بازار مصرفی برای تولیدات خارجی تبدیل شود، گفت: اگر این فرهنگ غلط از جامعه زدوده نشود ناچاریم هست و نیست هسته‌ای کشور را بر روی میز ببازیم تا راه تجارت ما با سایر کشورها باز شود تا لوازم غیرضروری را وارد کشور کنیم.
کد خبر: ۸۷۹۳۹۱۴
|
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر حسن عباسی عصر امروز در همایش اقتصادمقاومتی در سالن ستارگان کلانشهر اراک با اشاره به اینکه منشا بسیاری از اختلافات موجود در کشور به در سیستم بانکداری است، گفت: سیستم بانکداری کشور در ذات خود ربوی است و همین منشا بسیاری از اختلافات موجود در کشور است.

وی افزود: تلاش مدیران برای بهبود اقتصاد و معیشت مردم تا زمانی که فساد سیستمی در دل اقتصاد کشور ریشه دوانیده است بی فایده است. اگر شاخه های فاسد نظام مالی قطع نشوند مردم روز به روز فقیرتر خواهند شد.

رئیس دانشکده یقین تصریح کرد: برنده 2 جایزه نوبل علم اقتصاد که سابق بر این نیز قائم مقام بانک جهانی بود اعلام کرده است که اقتصاد آمریکا نیست که سقوط کرده بلکه کل علم اقتصاد سقوط کرده است؛ همانطور که جنبش 99 درصدی ضد والستریت نشان داد این علم چنان سقوط کرده و دیگر نمی‌تواند از جا برخیزد.

عباسی با تاکید بر این مطلب که هیچ خطری بالاتر از چاپ اسکناس بدون پشتوانه توسط دولت نیست، گفت: خلق پول باعث خلق بدهی می شود، هر دولتی که پول خلق کند ملتش باید بدهی بپردازد و اگر این سیستم ناقص تداوم یابد آینده جوانان این مملکت از امروزشان بدتر خواهد بود.

وی افزود: اکانامی یا علم اقتصاد غرب به معنای تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود است که هم‌اکنون در تمام کشورهای دنیا که روزی این مسئله را قبول داشته‌اند با شکست مواجه شده است و در مقابل این سیستم منحط غربی اسلام بیع که اصالت را با فروش می داند قرار دارد.فکر ایرانی می گوید کدآما؛ که در مقابل واژه اقتصاد غربی و عربی قرار گرفته است. پس اگر بخواهیم از قوانین مالی غربی پیروی کنیم هرگز به نتیجه نخواهیم رسید باید مدل ایرانی اسلامی را به نتیجه برسانیم این مدل با تحقق فرهنگ کدآمایی و تبدیل آن به فرهنگ جاری شدنی است.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: کدآمایی یعنی تامین نیازها با منابع موجود و محدود که در طول تاریخ این کشور وجود داشته و باید احیا شود. یعنی کدبانویی و کدخدایی؛ کدبانوی ما می دانست که با محدودها چگونه زندگی بگذراند.

عباسی با اشاره به نهادینه کردن فرهنگ کدآمایی در جامعه و تأمین نیازها با منابع موجود گفت: متاسفانه جوانان امروزی امکاناتی را که در اطرافشان برای بحث اشتغال وجود دارد را نمی توانند احصا کنند و تنها انتظار شغل دولتی را دارند. در بحث جهیزیه شاهدیم که کالاهای غیرضرور و بلا استفاده در تعریف شده و خوب به تبع تامین این نیازهای غیرضروری که از توان خانواده ها خارج است باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است.

وی با تاکید بر اینکه 120 کالای غیرضرور الکتریکی و دیجیتالی در جهزیه های امروزی وجود دارد، گفت: منازل ما به انبار احتکار لوازم خانگی تبدیل شده است. اگر این فرهنگ غلط از جامعه زدوده نشود ناچاریم هست و نیست هسته‌ای کشور را بر روی میز ببازیم تا راه تجارت ما با سایر کشورها باز شود تا لوازم غیرضروری را وارد کشور کنیم.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: کدآمایی همان خودکفایی است که در صورت تحقق و نهادینه شدن در جامعه می‌تواند زمینه ساز اقتصاد مقاومتی باشد، ورود کالاهای مصرفی از خارج از کشور سبب ایجاد رکود شده، این در حالی است که بسیاری از افراد از مسئله پسابرجام انتظار معجزه دارند، بسیاری از صنایع با همین تفکر و وارداتی که توان تولید در داخل را داشتیم در حال نابودی هستند که همین مهم سبب پایین آمدن راندمان تولید شده است.

عباسی با ابراز تاسف از اینکه کدآما را بسیاری از اساتید ما نمی شناسند، گفت: متاسفانه با این واژه آشنا نیستند ولی تئوری شکست خورده غربی را به خوبی می دانند و می شناسند. مقاوم سازی بنای اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: در یک روز 40 درصد ارزش ریال ایران در سال 90 تنزل پیدا کرد و می‌توان گفت جنگ ارزی علیه ایران را دشمن رقم زد و این یک تکان اقتصادی است که باید راهکاری ارائه کنیم که از چنین شوک هایی ضربه به اقتصادکشور وارد نشود. منظور از مقاوم سازی اقتصاد همین مقاوم ساختن بنای اقتصادی است. در پسابرجام انتظظار گشایش داشتیم از این رو درب را به روی کالاهای تولیدی باز کرده ایم.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: در جنگ ارزی یک مسئله مهم این است که اجازه ندهیم اقتصادکشور فرو بریزد. یک جوان در حال تحصیل دست کم تا 30 سالگی هیچ تولیدی ندارد و دختران ما نیز در سبک زندگی گران زیست شده اند و متاسفانه همه شغل یقه سفید می خواهند یعنی شغل پشت میزی و بدون تلاش، که متاسفانه تبلیغات رسانه ای هم به آن دامن زده است.

عباسی با تاکید بر اینکه هیچ دولت یا حکومتی نمی تواند سطح بالای نیازها را پاسخ دهد، گفت: این تئوری در اروپا و آمریکا با شکست مواجه شده است. انسان بایستی در وهله اول سطح توقعات خود را پائین بیاورد. کدآمایی(کدبانو و کدخدا) باید از درون منزل شروع شود.

وی افزود: متأسفانه انقلاب‌هایی تحت عنوان بورس بر اساس قمار، بانک بر اساس ربا و اوراق قرضه بر اساس بیمه ایجاد شده که تمامی این موارد در ظاهر بسیار خوب هستند اما هنگامی که به عمق و عواقب آن دقت کنیم برای بشر مصیبت است. باید از تبعیت از قواعد کفار دست برداریم. متأسفانه هم‌اکنون در کشور به نام بانکداری اسلامی ربا و به نام بورس قمار انجام می‌شود و هیچ کدام از این موارد اسلامی نیستند ربا مورد تاکید لیبرالیسم است. علم اتو کشیده ای که در دانشگاه های ما تدریس می شود.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اینکه مبنایی که آمریکا در اقتصاد جهانی ایجاد کرده وابسته به دلار است، گفت: باید تلاش کنیم دلار را از پشتوانه مالی کشور حذف کنیم، تا اقتصاد مقاومتی به نتیجه برسد و در حوزه اجرایی با تولیدات کیفی‌تر وابستگی به کالاهای خارجی را کمتر کنیم.

عباسی با تاکید بر ضرورت نهادینه ساختن فرهنگ کدآمایی گفت: فرهنگ کدآمایی یا تأمین نیازها با همین منابع محدود باید در جامعه نهادینه شود، بنابراین همه باید به مسئله اقتصاد مقاومتی مورد توجه مقام معظم رهبری که مسأله مقاوم سازی اقتصاد است نه ریاضت در اقتصاد توجه داشته باشند. مشکل اساسی کشور آن است که دولت‌ها زیر بار اقتصاد مقاومتی نرفته‌اند و عنان و اختیار کشور به دست تجار افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت ها از راه اختلاف قیمت دلار و واردات کالا سود می‌برند، گفت: به دلیل سود حاصله از دلار دولت ها زیر بار حذف دلار از پشتوانه مالی کشور نمی روند.

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: فرهنگ کدآمایی در جامعه باید جاری شود. دیدید که سه سال رفتیم و آمدیم در برجام هست و نیست هسته‌ای، آب سنگین خنداب نابود و تعطیلی سانتریفیوژها نصیب کشور شد و اوباما هیچ تلاشی برای مانع شدن از اجرای قانون داماتو انجام نداد. دیدید که آمریکا قابل اعتماد نیست.

عباسی با یادآوری اینکه بایستی تولید داخل مورد حمایت قرار گیرد، گفت: باید جنبش مردمی شکل گیرد و چنان کینه و نفرتی از سردمداران ظلم در کشور ایجاد شود که هرگز از کالاهای خارجی استفاده نکنند.

وی افزود: متاسفانه دلار در حالی در کشور پرستیده می شود که مقام معظم رهبری فرمودند برای شکوفا شدن اقتصاد کشور بایستی آقایی و سروری دلار از بین برود.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: نباید حیات و ممات کشور را در برداشتن تحریم‌ها دنبال کنیم. دیدید که برجام رفع کننده مشکلات نبود! غرب دلش برای ما نسوخته است. فکر ایرانی موشک می سازد و این پذیرفتنی نیست که فکر ایرانی نتواند خودرو بسازد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات