خبرهای داغ:
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم خبر داد
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: جوان 26 ساله‌ای که در یکی از محورهای مواصلاتی قم بر ثر تصادف دچار له شدگی دست شده بود، پس از اقدامات اولیه درمانی اورژانس 115، برای پیوند به مرکز پیوند تهران منتقل شد.
کد خبر: ۸۷۹۳۶۵۹
|
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
پیوند موفق دست جوان 26 ساله قمی با انتقال توسط اورژانس هوایی به تهران
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مهدی فراهانی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل در اورژانس مدیریت زمان است، عنوان کرد: بر اثر تصادفی که در محور قم ـ اراک رخ داد دست جوان 26 ساله‌ای قطع شد.

وی با بیان اینکه در چنین حوادثی مدیریت زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: زمان طلایی در این‌گونه حوادث حداقل چهار و حداکثر 6 ساعت است و مؤثرترین زمان برای انتقال بیمار برای پیوند عضو چهار ساعت است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم، با بیان اینکه امکان پیوند عضو قطع‌ شده در مراکز درمانی قم وجود ندارد، گفت: بیمارانی که قطع عضو شده و امکان پیوند عضو قطع‌ شده در آنان وجود دارد باید به مرکز پیوند تهران منتقل شوند تا اقدامات درمانی لازم بر روی آنان انجام شود.

وی ادامه داد: در صورتی‌ که مصدوم با آمبولانس و از راه زمینی به تهران منتقل می‌شد، با توجه به بعد مسافت و ترافیک، زمان طلایی برای پیوند عضو از بین می‌رفت، بنابراین تنها راه و بهترین راه ممکن برای کوتاه شدن زمان، انتقال به وسیله اورژانس هوایی برای مدیریت زمان و افزایش ضریب موفقیت پیوند بود.

فراهانی با اشاره به وخامت حال مجروح این حادثه، گفت: با توجه به وضعیت این بیمار، بالگرد اورژانس به محل اعزام و فرد مصدوم توسط کارکنان اورژانس 115 مورد حمایت درمانی قرار گرفت.

فراهانی اضافه کرد: مصدوم ابتدا به بیمارستان شهید بهشتی قم منتقل و پس از انجام اقدامات اولیه و فوریتی درمانی و کنترل خونریزی در اورژانس در نهایت تصمیم گرفته شد با توجه به شرایط له‌شدگی و درگیری عروق دست تنها راه احتمالی باقی‌مانده پیوند دست است که لازمه این اقدام، اعزام به تهران در کمترین زمان ممکن همراه با مراقبت طول مسیر توسط  اورژانس هوایی است.

وی افزود: پس از هماهنگی‌های لازم به دلیل پرواز خارج استانی و لزوم صدور برخی مجوزها، مجروح همراه با مراقبت‌های ویژه داخل بالگرد در مدت‌زمان کمتر از 45 دقیقه به مرکز درمانی تهران منتقل و تحویل تیم جراحی مربوطه شد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم ادامه داد: اورژانس هوایی در راستای طرح تحول نظام سلامت در قم ایجاد شد که از نظر آمار و مستندات موجود در استان قم تاکنون جان ده‌ها نفر به این وسیله نجات‌یافته و یا به دلیل اقدام سریع و به‌موقع، آثار مجروحیت در آنان کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به شمار پروازهای اورژانس هوایی 115 در قم، خاطرنشان کرد: از بدو ایجاد اورژانس هوایی در قم تاکنون حدود 300 پرواز صورت گرفته و بیش از 600 مجروح و بیمار بدحال به مراکز درمانی داخل یا خارج استانی انتقال یافتند.
ارسال نظرات