درخواست معلولین ناشنوای استان بوشهر از مسؤولان
بوشهرـ این روزها پای درد دل‌ افراد ناشنوا که بنشینید متوجه خواهید شد که به دلیل عدم توجه جدی مسئولان و همچنین عدم وجود قوانین مشخص، این قشر از معلولین مشکلات زیادی را تحمل می کنند.اغلب آنها برای گرفتن گواهینامه رانندگی نیز با مشکلات جدی برخورد می کنند.
کد خبر: ۸۷۹۳۶۱۵
|
۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵


 


 


به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، معلولین در هر جامعه ای وجود دارند و جزیی از آن جامعه‌ هستند. آنان فرزندان، خواهران،‌ برادران و پدر و مادر افراد جامعه‌اند که دچار نقص جسمانی، حسی یا ذهنی شده‌اند. نگهداری و مواظبت از افراد معلول، هر چند کاری مشکل است که از عهده هر فرد عادی خارج است، اما وظیفه همه احاد جامعه و به ویژه مسئولین است که از آنها حمایت کنند. انسان معلول تمام نیازها و امیدهای یک فرد عادی را دارد و می‌خواهد خودش فعال باشد و نقش ایجاد کند تا استقلال کسب کند و بتواند مایحتاج زندگیش را برآورده سازد.

معلول گروه های مختلفی را در بر می گیرد که یکی از این گروه معلولین، معلول حسی( ناشنوایی) است. ناشنوایی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حسی- عصبی با فراوانی یک در هزار است و مهم‌ترین عامل ناشنوایی مادرزادی، جهش در ژن GJB2 CX26در جایگاه ژنی DFNB1 در موقعیت 13q12  است.

 

نکته ای که در اینجا جهت یادآوری اهمیت دارد، این است که نقص شنوایی بر توانایی هوشی تاثیری ندارد، اما بدون درمانهای اولیه، این نقص می تواند بر رشد هوشی و نحوه ارتباط کودک با خانواده و دیگران تاثیر بگذارد.

از همین رو آموزش زبان اشاره که قدمت آن به اندازه تاریخ بشیرت است و مورد نیاز همه اقشار جامعه است کمک فراوانی به برقراری ارتباط و تعامل مثبت ناشنوایان و شکوفا شدن استعدادهای آنان می کند.

این زبان که روش ساده آموزش خواندن و نوشتن را به کودکان ناشنوا آموزش می دهد از بزرگترین خدمات مرحوم استاد جبار باغچبان است که وی برای اولین بار در سال 1303 نخستین مدرسه ناشنوایان ایران را در تبریز بنیان گذاری کرد.

طبق آخرین آمارها، هم اکنون یک میلیون و 292 هزار نفر فرد معلول کشور در گروه های مختلف، تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که به گفته مسئولین ذیربط، عدم  وجود قانون جامعی برای این قشر از جامعه، مشکلات فراوانی را برای آنان به وجود آورده است.

سازمان بهزیستی استان بوشهر نیز همانند سایر نقاط کشور، هم اکنون وظیفه حمایت از 19 هزار و 126 نفر معلول در استان را بر عهده دارد که از این تعداد 3 هزار و 800 نفر را ناشنوایان تشکیل می دهند. که البته گفته می شود درصد معلولیت نسبت به جمعیت استان در مقایسه با میانگین کشوری بالا است.

ما را بر اساس توانایی هایمان بسنجید نه چیز دیگر

این روزها پای درد دل‌ افراد ناشنوا در استان بوشهر که بنشینید متوجه خواهید شد که به دلیل عدم توجه جدی مسئولان و همچنین عدم وجود قوانین مشخص، این قشر از معلولین مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند.

یکی از ناشنوایان هم استانی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار ما گفت: ما توانسته‌ایم در عرصه‌های مختلف برای این شهر عناوین برتر کسب کنیم اما هنوز توانایی بالا ناشنوایان دیده نمی‌شود و محیط کار برای ناشنوایان در ادارات مناسب نیست.

این جوان ناشنوا با بیان اینکه از مردم و مسئولان می خواهیم ما را بر اساس توانایی هایمان بسنجند نه چیز دیگر، عنوان کرد: بهترین لحظه برای یک معلول زمانی است که خودش توانایی‌اش را به کار بگیرید و مشغول کار کردن شود تا از این طریق احساس ترحم دیگران را از خود دور کند.

 

محمد دیگر ناشنوایی است که از کمبود شدید مراکز گفتار درمانی در بوشهر گله مند است.

وی گفت: در حالی که در استان های دیگر مراکز مختلف دولتی و خصوصی با امکانات و ابزارهای کمک شنوایی زمینه ساز آموزش های لازم برای ارتباطات کلامی هستند این شرایط در استان بوشهر در جایگاه چندان توسعه یافته ای قرار ندارد.

این جوان معلول هم استانی ادامه داد: ناچاریم هر هفته یک بار با صرف هزینه و زمان به استان فارس مراجعه کنیم تا بتوانیم از این امکانات استفاده کنیم.

محمد یادآور شد: برغم همه این مشکلات توانسته‌ام در زمینه مکانیک خودرو و پس از گذراندن دوره‌های تخصصی در فنی و حرفه‌ای صاحب مدرک و تخصصی شوم، اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ام محیطی برای کسب و کار تهیه کنم.

وی عنوان کرد: شرایط دریافت تسهیلات مالی نیز آن قدر سخت است که تاکنون موفق به گرفتن آن نشده ام.

دیگر شهروند بوشهری یادآور شد: شاید گفتن معلولیت محدودیت نیست یک حرف تکراری و کلیشه ای شده است اما اگر در زندگی معلولین ناشنوا سری بزنید، حتماً متوجه خواهید شد که معلولیت آنها مانع از شکفته نشدن استعدادهای انها نشده است.

علیرضا که میزان تحصیلات خود را سیکل اعلام کرد که در حالی که مشکلاتش را بروی کاغذ نوشته بود به خبرنگار فارس در بوشهر گفت: مشکل ما ناشنوایان این است که نه دولت حاضر است شغلی به ما بدهد و از ما حمایت کند و نه بخش خصوصی در این زمینه به ناشنوایان اعتماد می‌کند.

وی ادامه داد: فوق دیپلم فنی دارم و تعمیرکار تلفن همراه نیز هستم اما با وجود تلاش های فراوان ، تاکنون نه جایی توانسته ام استخدام شون و نه موفق به گرفتن وام شده ام ضمن این که کسی هم در بخش خصوصی به ما کار نمی دهد.

بیش از 3800 معلول ناشنوا در استان بوشهر

محسن صیادی، معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر در مصاحبه ای با "گام نیوز" در ارتباط با وضعیت معلولین ناشنوای استان اظهار داشت: هم اکنون بیش از سه هزار و 800 نفر معلول ناشنوا در سطح استان شناسایی و تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که بسیاری از آنان توانسته‌اند نشان دهند که معلولیت محدودیت نیست و بر همین اساس به موفقیت‌های بزرگی در زمینه‌های علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری دست ‌یافته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در حوزه ورزش کشتی، فوتبال، تنیس، والیبال و جودو، ناشنوایان استان بوشهر حرف اول را در کشور می زنند و از همین رو چهار نفر از اعضای تیم ملی فوتبال هفت نفره کشور را ناشنوایان بوشهری تشکیل می دهند که جا دارد همین جا یادی کنیم از مرحوم دانیالی جوان بوشهری و قهرمان دنیا در پارالمپیک که سال پیش در اثر حادثه ای دلخراش از میان ما رفت.

صدای ناشنوایان را بشنویم و توانمندیشان را دست کم نگیریم

معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر با بیان اینکه امروزه از مهم ترین شاخصه های توسعه در هر جامعه ویژگی چند صدایی است، گفت: باید صدای تمامی اقشار جامعه به ویژه ناشنوایان شنیده شود و به تفاوت ها احترام گذاشته شود تا همه از حقوق برابر بهره مند شوند.

صیادی با اشاره به بخشی از خدمات ارائه شده به ناشنوایان تحت پوشش، گفت: با توجه به عدم بهره مندی ناشنوایان از نعمت شنیدن و صحبت کردن و مشکلات زیادی که آنان در تعاملات اجتماعی با آن روبه رو هستند، کلاس های آموزشی زبان اشاره به همت انجمن خیریه "آوای نور" که با هدف خدمت به معلولین تاسیس شده، تشکیل می شود و همه ناشنوایان تحت حمایت از این کلاسها بهره مند می شوند.

اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان

وی با اشاره به طرح غربالگری شنوایی نوزادان خاطرنشان کرد: غربالگری در دو حوزه معاونت پیشگیری و توانبخشی پیگیری می شود و پس از غربالگری، مرحله تشخیص پیگیری می شود و گروهی که مشکوک هستند برای تست های بیشتر مورد بررسی قرار می گیرند و پس از مثبت بودن تست های بعدی، متخصصان شنوایی در مراکز مرتبط دولتی و غیردولتی، مشکل شنوایی را تقسیم بندی کرده و خدمات مربوط به آن حوزه را به فرد ارائه می دهند.

صیادی افزود: پرداخت وام های اشتغالزایی و هزینه شهریه دانشجویی و دانش آموزی به این دسته از معلولین از دیگر خدماتی است که به آنان پرداخت می شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان بوشهر عمده مشکلات ناشنوایان تحت حمایت را اشتغال، تحصیل و آموزش به جهت عدم وجود امکانات آموزشی لازم و نامناسب بودن امکانات محیطی، مشکلات فرهنگی، تعاملات اجتماعی در جامعه به علت نبود رابط آشنا به زبان اشاره و عدم درک صحیح ناشنوایان و مناسب‌سازی نشدن امکانات شهری مطابق با نیاز‌های آنان عنوان کرد و افزود: جامعه ما هنوز ناشنوایان را باور ننموده و تا زمانی که اعتماد به ناشنوایان و مناسب سازی شرایط محیطی برای حضور مفید و موثر آنان در جامعه فراهم نشود، نمی توان از عدالت اجتماعی حرف زد.

وی با بیان اینکه معلولین باید از حقوق شهروندی برابر برخوردار باشند، تصریح کرد: همه سازمانها باید به تعهدات خود در قبال معلولین از جمله رفع مشکل اشتغال، مسکن، ازدواج، مناسب سازی محیط و ... عمل کنند تا شاهد دغدغه های معلولین برای گذران زندگی عادی نباشیم.

صیادی با اشاره به مشارکت خیرین و سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات تخصصی توانبخشی به معلولین، گفت: 27 انجمن خیریه فعال در استان بوشهر وجود دارد که در خدمت به معلولین مشارکت جدی دارند.

القصه اینکه بدانیم که برای یک فرد معلول، معلولیت، محدودیت نیست و چه بسا یک فرد معلول توانایی هایی دارد که دراغلب انسانهای سالم امروزی وجود ندارد.

تلاش برای آشنایی جامعه و تغییر نگرش آن نسبت به معلولان و درک درست از توانمندی ها و همچنین شناخت حقوق آنها امری ضروری است و همه دستگاه ها نیز وظیفه دارند تلاش کنند تا موانع آموزشی جهت بهره مندی هر چه بیشتر از امکانات جامعه از جمله حقوق شهروندی معلولان برطرف شود.

ما باید بدانیم که فرصتی برای معلولان فراهم شود تا استعدادها و توانمندی های خود را بروز و ظهور دهند و آن را نه تنها برای منافع خود بلکه برای غنی سازی جامعه به کار بگیرد.

در پایان حرف همه معلولان این است که جامعه توانایی های آنها را باور کند و امیدواریم که مسئولان کشور و استان نگاه ویژه تری نسبت به مسائل و مشکلات این قشر از جامعه داشته باشند.

 

ارسال نظرات