خبرهای داغ:
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: جوامع بشری به اخلاق رسول اکرم(ص) نیاز دارد و پیشرفت ایشان هم به دلیل اخلاقشان بود.
کد خبر: ۸۷۹۳۱۸۰
|
۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
جوامع بشری به اخلاق رسول اکرم(ص) نیاز دارد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله رضا استادی ظهر امروز در مراسم جشن میلاد رسول اکرم(ص) که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به کتاب‌های سیره پیامبر(ص) اظهار کرد: کتاب‌های متعددی توسط علمای شیعه و سنی در خصوص اخلاق و سیره ایشان نوشته شده است که از جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب علامه طباطبایی اشاره کرد.

وی ادامه داد: افرادی که می‌خواهند بیشتر با اخلاق رسول اکرم(ص) آشنا شوند، می‌توانند به سراغ کتاب‌های سیره ایشان بروند و این کتاب‌ها را بخوانند، جوامع بشری به اخلاق رسول اکرم(ص) نیاز دارد و پیشرفت ایشان هم به دلیل اخلاقشان بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: یکی از دلایلی که موجب پیشرفت اسلام شد، معارفی بود که این دین مطابق با فطرت آورده بود، یکی دیگر از دلایل پیشرفت اسلام هم اخلاق رسول اکرم(ص) بود، مجاهدت‌های امام علی(ع) و اموال حضرت خدیجه هم از دلایل دیگر پیشرفت اسلام به شمار می‌رود.

آیت‌الله استادی با اشاره به هدف بعثت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: هدف از بعثت ایشان اخلاق بود، اگر در جامعه ای اخلاق درست نشود، هیچ کار دیگری درست نخواهد شد، برای اینکه در جامعه ای همه راضی باشند، آن جامعه باید اخلاق رسول اکرم(ص) را اسوه قرار بدهد.

وی ادامه داد: باید زندگی خودمان را به زندگی رسول اکرم(ص) نزدیک کنیم، با صرف ابراز محبت، کاری درست نمی‌شود، در کتاب‌هایی که در خصوص سیره رسول اکرم(ص) نوشته شده، مطالب زیادی وجود دارد و نجات ما در دانستن، باورکردن و عمل کردن به این مطالب است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: رسول اکرم(ص) زبان خودش را حفظ می‌کرد، مگر از کلامی که مهم باشد، ایشان حرف‌های زائد حتی حلال را نمی‌زد، رسول اکرم(ص) در جایی که نیاز نبود، صحبت نمی‌کرد و ما باید بتوانیم که زبان خودمان را حفظ کنیم، یکی از مشکلات مان این است که همیشه می‌خواهیم صحبت کنیم.

آیت‌الله استادی با اشاره به پخش گسترده شایعات در جامعه اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در جامعه داریم، شایعات است و این شایعات به صورت گسترده در جامعه به سرعت منتشر می‌شود، با زبان می‌توان 180 کار خلاف را انجام داد، البته انبیاء با همین زبان مردم را هدایت می‌کردند.

وی ادامه داد: زبان با وجودی که خیرات زیادی دارد، می‌تواند مشکلات زیادی را برای انسان به وجود بیاورد و در هنگام صحبت کردن باید مراقب باشیم که چه چیزی می‌گوییم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: یکی از ویژگی‌های رسول اکرم(ص) این بود که ایشان با تمام عظمتشان با فقرا می‌نشست و با آن‌ها غذا می‌خورد، برخی افراد تکبر دارند، ولی رسول اکرم(ص) متواضع‌ترین خلق بود، بدترین تکبر این است که انسان حق را قبول نکند و چنین انسانی سر از کفر درمی آورد.

آیت‌الله استادی با اشاره به تواضع اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: اگر بناست که از ائمه معصومین(ع) تبعیت کنیم، باید بدانیم که آن‌ها متواضع‌ترین افراد بودند، رسول اکرم(ص) با فقیر و غنی دست می‌داد و ایشان روی ایمان و کرامت انسانی حساب باز می‌کرد، نباید کسی را بشماریم، شاید او کسی باشد که خداوند به او اعتماد دارد.

وی ادامه داد: تکبر را هرگونه که حساب کنیم، واقعیت ندارد، تکبر فقط از خداوند سزاوار است، چون او همه چیز دارد، ماورای او هیچ کس هیچ چیزی ندارد، پس به چه چیزی می‌تواند افتخار کند؟ رسول اکرم(ص) برای دنیا و آن چیزی که برای آن است، ارزشی قائل نبود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: نباید به عصبانیت خودمان در خصوص دنیا تربیت اثر بدهیم، امام صادق(ع) فرمودند که یکی از علامت‌های ایمان این است که انسان در هنگام عصبانیت خودش را کنترل کند، اگر کسی برای عذرخواهی نزد ما آمد، باید عذرخواهی او را قبول کنیم.

آیت‌الله استادی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی رسول اکرم(ص) اظهار کرد: ایشان بدی را با بدی جواب نمی‌دادند و گذشت می‌کردند، رسول اکرم(ص) نعمت‌های خداوند را هر چند کوچک بزرگ می‌شمارد و هیچ چیزی را مذمت نمی‌کرد، توجه به این نکته می‌تواند رضایت انسان را در زندگی بالا ببرد.
ارسال نظرات