دکتر دزیانیان در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش در شاهرود گفت: یک میلیون 200 هزار نهال شناسه دار زیر نظر این مرکز در استان تولید می شود که تولید 200 هزار نهال شناسه دار در این مرکز در سال افتخاری به شمار می آید
کد خبر: ۸۷۹۲۸۰۵
|
۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، احمد دزیانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان شاهرود که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش مظلومی است اظهار کرد: کشاورز عمدتاً در روستا فعالیت دارد و از گذشته اقتصاد کشاورزی ما معیشتی بوده است و زمین های خورده مالکی و تقسیم این زمین ها باعث شده بهره وری تحت تاثیر قرار گیرد.

وی افزود: از طرفی ماهیت کشاورزی تحت ریسک بالا مثل سرما و تگرگ و آفات و کمبود آب و بارزگانی و بازاریابی قرار گرفته و سرمایه گذاری در این بخش را کاهش داده علی رقم اینکه کشور ایران یکی از پایه های اقتصادی آن کشاورزی است و سهم در اشتغال و تولید ناخالص ملی دارد که البته این سهم از 26 درصد به 13 درصد کاهش یافته استو

دزیانیان با بیان اینکه بخش کشاورزی تنها بخشی است که در تحریم ها کشور را نجات داده خاطر نشان کرد: امسال گندم به مرز خودکفایی رسید و بخش کشاورزی وظیفه خود را خوب عمل کرد و اما حمایت و تعهدات خوب نبوده که دولت عزم خود را در این زمینه جزم کرده تا جبران کند.

وی تصریح کرد: اگر نکاه به کشاورزی دانش محور باشد کار اقتصادی درآمدزایی است و ما شاهد هستیم امسال کشاورز نمونه کشور از هر هکتار 12 تن گندم برداشت کرد که متوسط کشوری آن 3 تن است و این نتیجه بردن دانش به عرصه تولید است.

دزیانیان با بیان اینکه این مرکز رتبه پنجم انتقال یافته های تحقیقاتی به عرصه تولید را در کشور داراست افزود: این مرکز ارتباط خوبی با کشاورزان و بهره وران و کارشناسان دارد و افزایش عملکرد محصول زارعی و باغی در استان عینیت بخشی به این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی به شدت تحت تاثیر مسائل اقلیمی و آب و هواست افزود: ما در استانی هستیم که میزان بارندگی 120 میلی متر است در صورتی که در کشور 240 میلی متر است و میزان تبخیر آب در کشور 2100 ملی متر و در استان ما 2200 ملی متر است و پیامد آن کاهش 60 سانتی متر تا 1 متری افت آب های زیر زمینی است که در سطح کلان کشور 55 میلیارد مترمکعب که 61 میلیارد ما برداشت داریم و 6 میلیارد مکعب اضافه برداشت از سفره های زیر زمین را داریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) تصریح کرد: با توجه به این خشکسالی ما به سمت تغییر اصلاح الگوی کشت رفته و برنامه مطالعاتی ما در این زمینه استو تفاهم نامه با استان بسته ایم و مطالعات الگوی کشت را انجام داده ایم تا با توجه به قابلیت اراضی و مصرف آب  الگوی کشت را استاندار کنیم.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم به تغییر را به کشاورز تحمیل کنیم عنوان کرد: ما معرفی و تعیین الگوی کشت را به جهاد کشاورزی ارائه می کنیم و آنها مکلف هستند خدمات خود را در این راستا به کشاورزان و بهره برداران ارائه نمایند.

دزیانیان با بیان اینکه بسیار از محصولات زارعی که کشت می کنیم قابلیت نسبی ندارد اظهار کرد: محصولات باغی مزیت بهتر و بیشتری دارند که از جمله انگور و پسته و انار و زیتون و انجیر است و زعفران نیز از گیاهان زراعی در کشور این مزیت را داراست.

وی با اشاره به کشت گلخانه ای بیان کرد: در سیستم گلخانه ای آب هدر نمی رود و کشت بدون خاک است البته سرمایه گذاری اولیه آن بالاست اما راه اجتناب پذیری است که باید طی کنیم و بذرهای گلخانه ای تجارت خاصی است که شرکت های محدود بین المللی انجام می دهند هر چند بذرهای آنها عقیم است و فقط می توان یکبار کشت کرد که البته عملکردشان بالاست.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) ادامه داد: ما تلاش داریم مواد ژنتیکی در گلخانه ها کشت دهیم هر چند عملکرد آنها پایین است اما مدت زمان کشت آنها زیاد است.

وی با اشاره به واحد ثبت و گواهی بذر و نهال این مرکز گفت: ما مسئول تایید بذر و نهال هستیم و در مرحله اول تولید و ارائه و معرفی بذر اصلاح شده و نهال درختان اصلاح شده و واحد فعال و خوب داریم که در این مرکز 75 درصد بذرهای گواهی شده اصلاح در سطح استان است که به 100 درصد خواهیم رسید.

دزیانیان بیان کرد: یک میلیون 200 هزار نهال شناسه دار زیر نظر این مرکز در استان تولید می شود که تولید 200 هزار نهال شناسه دار در این مرکز در سال افتخاری به شمار می آید و این نهال ها در 15 اسفند ماه به بعد توزیع می شودکه شامل نهال زردآلو،انگور،سیب،گیلاس،آلبالو و گردو و بادام است.

وی با بیان اینکه این مرکز 15 سال است در خصوص معرفی ارقام پرمحصول فعالیت دارد گفت: در این مدت 15 رقم محصول در سطح کشور معرفی کرده ایم و در بحث خودکفایی و افزایش تولید در کشور حاصل این کارهای تحقیقاتی و اصلاح بذرهاست که بلندمدت است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) با اشاره به موضوع سرمازندگی و یک کار تحقیقاتی ده ساله در این مرکز عنوان کرد: در این مدت ما بر ارزیابی و تولید رقم طردآلو مقاوم در برابر سرما کار کرده ایم که این موضوع در آمریکا و اروپا و سایر جهان هم هست.

وی با بیان اینکه ما روش های مختلف را برای جلوگیری از سرما زندگی درختان در مرکز امتحان کردیم افزود: راهکار ایجاد ارقام مقاوم در برابر سرمازندگی است و الان ما کراس گیری و اصلاح و تلقیح ارقام مقاوم تجاری را در تعداد 1500 رقم کاشته ایم که سال سوم را طی می کنیم و در دو سال آینده کار کامل می شود و ما تنها مرکز در کشور هستیم که در این زمینه متمرکز و کار می کنیم.

دزیانیان با اشاره به طرح تولید پایه های مقاوم انگور به شوری در این مرکز اظهار کرد: با توجه به اینکه آب از عمق زمین به سطح می آید و ناخالصی فراوان دارد و به خصوص شور و پتاس دارد سبب شوری زدگی پایه درخت انگور و خشکی آن می شود.

وی افزود: با این موضوع ارقامی از انگور را شناسایی کرده ایم که مقاوم به شوری باشند و پایه های مقاوم را از طریق پیوند تکثیر کنیم و در سطح استان با توجه به قول هایی که داده شده فاز اول آن را شروع کرده ایم.

دزیانیان با اشاره به استفاده از سیستم های نوین آبیاری در گوجه فرهنگی،سیب زمینی و ذرت در این مرکز از سال 85 بیان کرد: سیستم آبیاری تیپ را بکار گرفته ایم که حتی برای گندم نیز می توان استفاده کرد که نوار مانند ایت و در کنار گیاه قرار می گیرد و آبیاری می کند.

وی با اشاره به ثبت اختراع کپسول حشره کش ها در سال 85 گفت: ما امسال فرمولاسیون ریز کپسول سازی حشره کش های بیولوژیک ویروسی را برای اولین بار در کشور تولید و ثبت اختراع کرده ایم که ویروس درون این کپسول ها قرار می گیرند و حرکت جدیدی برای تولید محصول سالم است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) با اشاره به اهمیت تغذیه گیاهان گفت: بخش خاک و آب مرکز موفق به تولید کودی برای محصولات زارعی استان شده که با ارائه روش های اصلاح انجام شده است.

وی با اشاره به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی افزود: 15 گزارش نهایی پژوهشی و 5 نشریه ترویجی در سطح ملی انتشار داده ایم و 55 طرح تحقیقاتی در دست اجرا داریم و بیش از 30 مقاله بصورتisi و ics و 15 مقاله بصورت کنفرانس در سطح ملی و بین المللی ارائه کرده ایم.

دزیانیان با اشاره به حاصلخیز بودن دشت گرمسار و میامی در سطح استان بیان کرد: در گذشته دشت بسطام بسیار حاصلخیر بود و در 80 متری به آب می رسیدی اما امروز در 230 متری به آب میرسی و جزو دشت های قرمز است چرا که سفره آب های زیر زمینی به دلیل برداشت بی اندازه نشست کرده و دشت گرمسار به علت جبله رود و دشت میامی به دلیل ایستایی آب و برداشتن نکردن بی رویه و ممنوع بودن حفر چاه خوب هستند.

وی با اشاره به جذب 105 نفر در سال جاری برای مراکز خدمات کشاورزی شهری و روستایی استان گفت: 20 هزار نفر توسط جهاد کشاورزی استخدام شدند که به عنوان کارشناسان پهنه اقلیمی کشاورزی و جغرافیایی حضور دارند و ارتباط خوبی بین نظام نوین ترویج رخ داده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها