خروج قریب به 4 میلیون دام از جنگل برای صیانت از جنگل بود

خروج 3 میلیون و 700 هزار واحد دامی و 10 هزار خانوار از جنگل‌های شمال در مدت 6 سال و جایگزینی سوخت به‌جای مصرف هیزم جنگلی در مدت چهار سال از تعهدات دولت‌ها در دهه 80 بوده است.
کد خبر: ۸۷۹۲۶۷۷
|
۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت جنگل‌ها، امکان در اختیار گرفتن و جذب نیروی انسانی برای حفاظت، صیانت و تأمین منابع مالی اجرای مصوبات برای دولت‌ها وجود نداشته که این موضوع جنگل‌های شمال را هر روز با خطرات و تهدید متعددی مواجه می‌کند.
 
حسین رسالتی در همایش ملی مدیریت جنگل‌های شمال ایران که در محل دانشکده منابع طبیعی و کشاورزی بادله برگزار شد، اظهار کرد: جنگل‌های شمال از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده و باید در حفظ و نگهداری از این امانت کوشا باشیم تا به نسل آینده تحویل دهیم.

وی به خروج 3 میلیون و 700 هزار واحد دامی و 10 هزار خانوار از جنگل‌های شمال در مدت 6 سال اشاره کرد و افزود: این موضوع و جایگزینی سوخت به‌جای مصرف هیزم جنگلی در مدت چهار سال از تعهدات دولت‌ها در دهه 80 بوده است.

رسالتی با اعلام اینکه مصوبات مجلس در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه در ارتباط با تهیه جنگل‌داری برای خروج دام و کاهش فشار بر جنگل و حذف عوامل تخریب هنوز محقق نشد، بیان کرد: در ارتباط با ابلاغیه جدید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر توقف بهره‌برداری تجاری و صنعتی از طرح‌های جنگل‌های دارای طرح و یا غیر طرح، باید کارشناسی در این‌باره صورت گیرد.

وی در پایان با اشاره به وضعیت تهدیدآمیز جنگل‌های شمال، گفت: به‌دلیل بی‌توجهی به مصوبات، جنگل‌های شمال هر روز به وضعیت بحرانی و تهدیدآمیزتری نزدیک می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار