سخنگوی دولت با اعلام اینکه دولت به دنبال افزایش قیمت دلار نیست گفت: حذف صفرهای پول ملی در حد مطالعه است.
کد خبر: ۸۷۹۱۸۰۲
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدباقر نوبخت گفت: از ابتدای امسال برای افزایش تولید و رشد اقتصادی و اشتغال دو برنامه را دنبال می‌کردیم، یک بخش درباره فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال بخش خصوصی بود که ۷ هزار و ۵۰۰ واحد با اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات هدفگذاری شده بود. طبق آخرین گزارش ۱۸ هزار و ۳۸۰ واحد تولیدی از ۱۲ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان تسهیلات طی ۸ ماه گذشته برخوردار شدند.

وی افزود: به طرحهای عمرانی که متعلق به دولت است، ۲۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است. هدف‌گیری ما تا پایان سال ۳۷ هزار میلیارد تومان است و سعی داریم این اعتبارات را تا پایان امسال به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم تا حرکتی به اقتصاد و تولید بدهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره تصویب خرید ۱۳۰۰ تومانی گندم از سوی شورای اقتصاد گفت: این رقم بار سنگینی به بودجه تحمیل می کند که بعضا در توان دولت نیست. سال ۹۵ این نرخ ۱۲۷۰ تومان بوده و الان به این رقم رسیده است. در سال ۹۱ این مبلغ حدود ۴۰۰ تومان بوده. لذا عدد ۱۳۰۰ تومان نرخ مناسبی است.

وی به بیان آخرین مصوبات دولت هم پرداخت و گفت: ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای کمک به تاسیسات و تجهیزات مسکن مهر اختصاص یافت. این رقم از ارقام اختصاص یافته به تاسیسات زیربنایی متفاوت است و قصد داریم قیمت تمام شده مسکن مهر کاهش یابد. بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از این بودجه برای کمک به وزارت نیرو اختصاص می یابد تا بودجه تاسیساتی که اشخاص باید تهیه می کردند، تامین شود. همچنین پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها جهت تادیه مطالبات آنها به تصویب هیات دولت رسید. البته اولویت این پرداخت، شهرهای کوچک است.

نوبخت ادامه داد: هر چند ۶ ماهه ابتدای امسال را خیلی سخت گذراندیم چون درآمد دولت از محل فروش نفت کاهش بسیاری داشت اما اکنون مقدار فروش نفت ما نسبت به گذشته بیشتر شده است. در ماه‌های مهر و آبان روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه صادر کردیم و متوسط فروش ما هم بالای ۴۰ دلار است. دیشب اعلام شد قیمت نفت به بالاترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید. خوشبختانه آینده صنعت نفت روشن بوده و موانع تولید و صادرات برطرف شده است.

وی تصریح کرد: اینکه نفت را ۱۴۰ دلار بفروشیم و منابع ۱۲۰ میلیارد دلاری داشته باشیم ولی رشد اقتصادی ما منفی ۶,۷ درصد و تورم بالای ۴۰ درصد باشد، این هنر نیست. ما از مردم استدعا داریم به ما اعتماد کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه تبدیل "ریال" به "تومان" همه مشکلات را حل نمی‌کند، درباره تغییر واحد پول گفت: واقعیت این است مردم چیزی به نام ریال نه در محاوره دارند و نه در خرید و فروششان موثر است و تحقیقا واحد پول ما تومان است و کسی نمی‌خواهد مشکلات عالم خلقت را با تغییر ریال به تومان حل کند. این برای مردم آسانتر است و نهایتا مجلس تصمیم خواهد گرفت. اینکه برخی می‌گویند همه راضی هستند یا نیستند، نکته جدی نیست. رئیس کل بانک مرکزی هم به یاد ندارم در اینباره مخالفتی کرده باشد. همچنین بحث حذف سه صفر در حد مطالعه است.

نوبخت با اشاره به اینکه نرخ دلار ۳۲۰۰ تومان می‌ماند، گفت: نرخ ارز مبادله‌ای بیش از ۳۲۰۰ تومان نیست و به نفع دولت نیست نرخ دلار بالا باشد. ما حاضر شدیم برخی از بدهی‌ها را از بازار سرمایه با سود ۲۲ درصد تامین کنیم ولی از روش گران کردن دلار افزایش درآمد نداشته باشیم. کارشناسان بانک مرکزی می‌گویند التهاب فعلی در بازار ارز، فصلی است و قیمت کاهش خواهد یافت.

ارسال نظرات