انتقادات تند رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره عملکرد دولت
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت در تصمیماتی مانند قیمت ارز و پرداخت مالیات عامل تعیین کننده است و دولت با تصمیماتش صنعت را تعطیل کرده است.
کد خبر: ۸۷۹۱۶۵۴
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود خوانساری امروز در بیست و یکمین جلسه هیات نمایندگان با اشاره به سرکوب نرخ ارز اظهارداشت: طی 3 سال گذشته با بانک مرکزی جلساتی را داشته‌ایم و در این مورد با آقای طیب‌نیا، جهانگیری و سیف صحبت شده است که نرخ ارز را سرکوب می‌کنید، اما باز به این صحبت‌های بخش خصوصی توجه نشد و همچنان با ارز مبادله‌ای نرخ ارز سرکوب می‌شود.

وی خطاب به شریعتمداری معاون اول رئیس جمهور گفت: ارز مبادله‌ای برای واردات کاغذ دیواری می‌دهید، به ماکارونی که ما صادرکننده آن هستیم، ارز مبادله‌ای می‌دهید.

*دولت درباره قیمت ارز در بازار تصمیم می‌گیرد

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهارداشت: ارز در بازار آزاد 3900 تومن و در بودجه 3300 تومان پیشنهاد شده، آیا این مشکل مجلس است؟ آیا این مشکل قوه قضاییه است؟ خود دولت است که تصمیم می‌گیرد.

وی بیان داشت: 3 سال است که همه فریاد می‌زنند تأمین اجتماعی صنعت را تعطیل کرده، این موضوع با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مطرح شد، نامه مفصلی در این ارتباط نوشته شد، آقای ربیعی قول پیگیری آن را دادند، اما بعد از گذشت 1.5 سال هنوز اتفاقی نیفتاده است.

خوانساری تصریح کرد: فساد بیداد می‌کند و یک نفر هم مسئول رسیدگی نیست. آیا مسئول است؟ یا قوه قضاییه مسئول این موارد است؟

وی در ادامه در ارتباط با مالیات‌ها اظهارداشت: دولت 19 هزار میلیارد تومان در سال از شرکت‌های حقوقی مالیات اخذ می‌کند که 10 هزار میلیارد تومان آن بورسیه است و 9600 میلیارد تومان آن هم از شرکت‌های حقوقی اخذ می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: 6 هزار میلیارد تومان هم از بخش تجاری اخذ می‌شود و 3 هزار میلیارد تومان مالیات از بخش صنعتی اخذ می‌شود. ما پیشنهاد داده‌ایم تا این 3 هزار میلیارد تومانی که به عنوان مالیات از بخش صنعتی دریافت می‌شود با ممیزی طرف نشود و اجازه دهند، تا به دلیل آنکه رشد صنعت در سال 94 منفی بوده اظهارنامه آنها مورد قبول واقع شود.

وی بیان داشت: این موضوع را با آقایان جهانگیری، طیب‌نیا و تقوی‌نژاد مطرح کرده‌ایم و همه پذیرفته‌اند، اما هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است.

وی بیان داشت: مقصر کیست؟ آیا مجلس و قوه قضاییه مقصر است؟ خب معلوم است که دولت تصمیم می‌گیرد، دولت صنعت را تعطیل کرده است.

*سازمان برنامه از هیچ‌چیز سر در نمی‌آورد

وی بیان داشت: دولت ملوک الطوایفی اداره می‌شود، سازمان برنامه از هیچ چیزی سر در نمی‌آورد، آیا این مشکل بخش خصوصی است؟ 

وی بیان داشت: صدور کارت بازرگانی تنها یک کار و صدور کارت بازرگانی بر عهده اتاق بود که دستور اصلاح آن را به ما دادند و پیشنهادمان را 8 ماه پیش به دولت ارائه دادیم که به تازگی دولت اعلام کرده که وظیفه صدور کارت بازرگانی توسط 2 نماینده از صنعت و یک نماینده از بازرگانی صورت گیرد و بعد هم برای تصمیم آخر به وزارت صنعت ارجاع شود، آیا با این کار بخش خصوصی پیشرفت می‌کند؟

*آقای روحانی حاضر نیست با بخش خصوصی جلسه بگذارد

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: شما به رئیس جمهور مالزی ماهاتیر محمد اشاره کردید که باید بدانید وی از بخش خصوصی کشورش دفاع می‌کند اما هنوز آقای روحانی حاضر نشده با بخش خصوصی جلسه داشته باشد و حتی در جلسه تقدیر از بخش خصوصی اسم شرکت کیسون را نیاورد در حالیکه ما می‌بینیم اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران می‌آید و شرکت‌ها را به اسم کوچک صدا می‌زند.

وی با بیان اینکه مسئولان ما جرأت عکس گرفتن با مسئولان بخش خصوصی را ندارند، گفت: در سفرها هواپیمای بخش خصوصی از دولتی جدا است.

*مالیات و تامین اجتماعی بخش خصوصی را فشل کرده است

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: مالیات و تأمین اجتماعی بخش خصوصی را فشل کرده است و با این شرایط کدام عقل سالم حاضر است در ایران سرمایه‌گذاری کند در حالیکه می‌بینیم سرمایه‌گذاری از سال 90 منفی است.

وی بیان داشت: 2 سال است که دولت می‌خواهد مجوزهای زائد را حذف کند اما می‌بینیم که هر روز در تعرفه‌ها دست برده می‌شود که اینها همه فساد است، آیا می‌دانید با تغییرات و بالا و پایین بردن تعرفه‌ها هست و نیست یک نفر از بین می‌رود؟ 

*دولت اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی رشد کند

وی با اشاره به اینکه مشکلات بخش خصوصی حل نمی‌شود، گفت: ای کاش حداقل یکبار جواب نامه‌هایی را که ما به معاون اول رئیس جمهور نوشتیم را می‌گرفتیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: دولت نمی‌گذارد بخش خصوصی رشد کند در حالیکه دستگاه‌های خصولتی آزاد هستند اما بخش خصوصی را آزاد نمی‌گذارند و آن را رانت‌خوار و زالو صفت می‌دانند.

*حساب‌های شخصی ۱۰ سال پیش بخش خصوصی را کنترل می‌کنند

وی در بخش دیگری از سخنانش به سخنان ناطق نوری در روز گذشته در همایش مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: همانطور که آقای ناطق نوری گفتند تمام دولت‌های ما چپ‌گرا هستند و بخش خصوصی را در حد مغازه‌های بقالی دونبش می‌دانند و بیش از این قبول ندارند زیرا می‌ترسند که بخش خصوصی قدرت پیدا کند و در سیاست دخالت کند.

خوانساری همچنین با انتقاد از افزایش بدهی‌های دولت به پیمانکاران بیان داشت: متأسفانه 2 نفر از اعضای اتاق در مورد مالیات اظهار نظر کردند که پس از دیده شد به حساب‌های شخصی آنها رفتند و حساب‌های شخصی آنها را کنترل کردند حتی گردش مالی 10 سال قبل آنها نیز بررسی شد.

ارسال نظرات