حمیدرضا پهلوانی گفت: از حالا تحویل هواپیما به ایران از ناحیه شرکت هواپیماسازی بوئینگ در سال ۲۰۱۸ درهاله ای از ابهام و تردید است.
کد خبر: ۸۷۹۱۵۱۶
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت از حالا، تحویل هواپیما به ایران از ناحیه شرکت هواپیماسازی بوئینگ در سال 2018 درهاله ای از ابهام و تردید است.

قرارداد فروش ۸۰ فروند بوئینگ دو روز قبل و به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بین ایران و این شرکت هواپیماسازی آمریکایی در تهران نهایی شد.

حمیدرضا پهلوانی با بیان اینکه قرارداد فروش هواپیما بین شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایران در شرایط حاضر، یک تصمیم سیاسی توسط رئیس جمهوری فعلی آمریکا است گفت که اما تحویل هواپیما طبق توافق اخیر منوط به سال 2018 شده که ممکن است که توسط رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال 2018 تغییر کند. وی البته احتمال داد که بعد از روی کارآمدن ترامپ قرارداد بین ایران و بوئینگ لغو شود.

وی اذعان داشت که منشاء تمام مشکلاتی که در تحریمها بر علیه ایران وجود داشته خزانه داری آمریکا بوده و با عقد قرارداد شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران تابوی تحریمها در  مرکز تحریمها شکسته میشود.

معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که تصمیم برای ارایه هواپیما به ایران در سال 2018 یک تصمیم سیاسی بوده و افزود که محدود ساختن ارایه هواپیما در سال مذکور یعنی منوط کردن تحویل هواپیما بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و نشستن ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری در کاخ سفید است.

به گفته وی کنار هم گذاردن این دو مولفه منجر به زیر سوال رفتن تصمیم گیری پیرامون ارایه هواپیما به ایران است.

پهلوانی به تجربه تحویل فوری هواپیمای نو به کشورهای تازه استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی سابق اشاره داشت و به «نسیم آنلاین» گفت این شرکت می تواند در شرایط حاضر و بدون فوت وقت چندین فروند هواپیما را به ایران تحویل دهد.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نهایی شدن زود هنگام قرارداد فروش هواپیما ازسوی شرکت بوئینگ در قیاس با شرکت هواپیمایی ایرباس گفت که با توجه به خرید تعداد زیادی از قطعات هواپیماهای ایرباس از آمریکا، این شرکت در تصمیم گیری برای فروش هواپیما به ایران مجبور است نیم نگاهی به ایالات متحده آمریکا داشته باشد.

در سفر رییس جمهوری ایران به فرانسه تفاهم نامه اولیه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دستکم 10.5 میلیارد دلار به امضاء رسید که قرار شد 45 فروند هواپیمای ایرباس 320 و 321، 45 فروند ایرباس 330 ، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان 5 سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی "هما" قرار گیرد.

از بهمن ماه سال گذشته که قرارداد خرید این تعداد هواپیما به امضاء رسید، قرار شد ظرف مدت 40 روز کاری، این پیمان به قرارداد نهایی منتج ‌شود، هر چند که با پس و پیش کردن زمان قطعی شدن قراردادها، هنوز هم قرارداد مذکور نهایی نشده است.

پهلوانی تصریح کرد که شرکت هواپیمایی ایرباس به دلیل نگرانی از تحریمهای بانکی آمریکا نتوانست جلوتر از شرکت بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران پا پیش بگذارد و نتیجه گرفت که ترس ایرباس از تنبیه های اداره خزانه داری آمریکا سبب شد تا برای نهایی کردن قرارداد خویش با ایران بعد از بوئینگ وارد عمل شود.

وی اذعان داشت که به نظر میرسد رئیس جمهوری بعدی آمریکا کمربند خود را برای برخورد با ایران سفت کرده اما قرارداد بوئینگ تابوی تحریمها را بر علیه ایران در دنیا شکنده تر کرده و قدرت مانور آمریکایی ها پس از عقد قرارداد با بوئینگ کمتر شده است.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری درباره خرید هواپیما از بوئینگ به شیوه لیزینگی هم به «نسیم آنلاین» گفت که خرید هواپیما به این شیوه قدرت مانور ایران را در مقابل طرف فروشنده بسیار کم کرده و افزود که در صورت بروز مشکل حقوقی بین طرفین، خرید لیزینگی هواپیما قدرت مانور ایران را به مراتب کاهش داده و رنگ و بوی دریافت خسارت  در این معامله بسیار کمرنگ تر از زمانی است که خرید هواپیما به صورت نقدی باشد.

ارسال نظرات