خوانساری یکی از عوامل اصلی فساد را بزرگ بودن دولت و دخالت بیش از اندازه آن در اقتصاد دانست و گفت: هیئتهای اقتصادی خارجی نخستین دلیل عدم سرمایه‌گذاری در کشور را نبود شفافیت در اقتصاد اعلام می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۹۱۰۶۱
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خوانساری در همایش مبارزه با فساد که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد گفت:اتاق بازرگانی در دومین سال همایش مبارزه با فساد را برگزار می‌کند. باید گفت یکی از عوامل اصلی عدم توسعه یافتگی در کشور بحث شفافیت می‌باشد.

 

وی افزود: برخورد و مبارزه جدی با فساد اقتصادی به رونق اقتصادی و افزایش تولید در کشور و کاهش بیکاری کم می‌کند.

 

خوانساری گفت: در شاخصهای اصلی شفافیت رتبه ایران مناسب نیست و عمدتا در مقایسه با سایر کشورها در انتهای جدول قرار می‌گیرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تعداد زندانیان کشور در چند دهه اخیر چندین برابر شده است و این موضوع نشان می‌دهد اگر آسیب‌شناسی درستی صورت نگیرد آینده خوبی در انتظار ما نخواهد بود.

 

وی گفت: افزایش تعداد زندانیان به معنای برخورد با فساد نیست بلکه برخورد با معلول است. مهمترین نکته و قدم اول مبارزه با فساد آسیب‌شناسی این مبارزه است.

 

خوانساری یکی از عوامل اصلی فساد را بزرگ بودن دولت و دخالت بیش از اندازه آن در اقتصاد دانست که مانع رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: وجود مجوزهای غیرقانونی و امضاهای طلایی و همچنین تعداد زیادی دستگاههای نظارتی از دیگر دلایل افزایش فساد در کشور می‌باشد.

 

وی ادامه داد: عدم رعایت قانون در دستگاههایی مثل سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی از دلایلی است که به صورت غیرمستقیم باعث افزایش فساد می‌شود.

 

خوانساری همچنین از رانت، قاچاق، تعرفه‌های گمرکی و چند نرخی بودن ارز به عنوان دیگر دلایل رشد فساد در کشور نام برد.

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: فعال نبودن رسانه‌ها و عدم فضای باز برای مطرح شدن مسائل مربوط به فساد مهمترین دلیل افزایش روز افزون فساد در کشور است.

 

وی در پایان با اشاره به حضور هیئتهای خارجی در کشور گفت: هیئتهای اقتصادی خارجی نخستین دلیل عدم سرمایه‌گذاری در کشور را عدم شفافیت در اقتصاد اعلام می‌کنند. اگر بخواهیم نرخ بیکاری کاهش یابد باید سرمایه‌های خارجی به کشور وارد شود. این در حالیست که از سال 90 به بعد رشد سرمایه‌گذاری در ایران منفی بوده است و تا امروز نتوانستیم سرمایه خارجی بزرگی را جذب کنیم.

ارسال نظرات