برجام سه بعد در زمینه‌های سیاسی و بین‌المللی، فنی و حقوقی و اقتصادی داشت که بُعد اقتصادی در دولت، صاحب متمرکزی نداشت، شاید از دستاورد برجام نتوانستیم بهره کافی ببریم و این به‌خاطر برخی مشکلات بود.
کد خبر: ۸۷۹۰۸۱۹
|
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، علی نجفی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود.
جلسه بررسی برجام و دستاورد طلایی دولت تدبیر و امید شنبه‌شب در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران در حالی برگزار شد که با حاشیه‌هایی همراه بود.

دانشجویان با شعارهای فتنه‌گرانه و ساختارشکنانه به استقبال سخنان علی نجفی نماینده اصلاح‌طلب مردم بابل در مجلس شورای اسلامی رفتند.

یکی از دانشجویان با طرح این سؤال که روندی که امروز دانشگاه‌ها طی می کنند اساتید از آن به‌عنوان سیاست‌زدایی یاد می‌کنند و در مجلس شورای اسلامی هم شاهد حضور نمایندگانی هستیم که خود را نماینده محلی می‌دانند و از سیاست دور هستند، به نظر شما این روند تا چه اندازه می‌تواند منجر به تعارض بین دولت و ملت شود؟

نجفی در پاسخ گفت: روند سیاست‌زدایی نه با فضاى دانشجویی و دانشگاهی سازگار است نه امکان تحقق دارد، اگرچه ممکن است اراده‌ای باشد برای اینکه منابع امنیتی کشور فضاى دانشجویی را محدود کند اما هدف نمی‌تواند محقق شود.

وی بیان کرد: درباره نماینده ملی و محلی مشاهده می‌شود بعد از انقلاب در مجلس و نمایندگان مجلس اتفاقی افتاد که شأن و جایگاه مجلس و خروجی مجلس را که نظارت بر اجرا و وضع قوانین است، تحت تأثیر منفی قرار داد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فقدان نظام حزبی در انتخابات، امکان شناور بودن را به برخی از فعالان سیاسی یا نمایندگان مجلس می‌دهد، در اصلاح قانون انتخابات یا در لایحه انتخابات، باید انتخابات مجلس را به سمت نظام حزبی ببریم، در این صورت جای گردش‌ها گرفته می‌شود.

دانشجوی دیگری با این سؤال که یکی از مطالبات دانشجویان رفع حصر بوده و چرا باید عده‌ای از دانشجویان در حصر باشند، چرا نمایندگان مجلس برای آنها اقدامی انجام نمی‌دهند که در این هنگام دانشجویان با بالا بردن پلاکارد اعتراض خود را اعلام کردند.

در این هنگام نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: بنده به‌واسطه اقتضای شغلی که دیپلمات هستم با هر گونه حبس، حصر، بگیر، ببند، دادگاه و پاسگاه نسبتی ندارم و موافق نیستم.

نجفی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، التزام به قانون و شفافیت در این زمینه است، اگرچه به‌عنوان فرد سیاسی و کارگزار نظام درک می‌کنم مصالح و ملاحظاتی که هر نظام سیاسی می‌تواند داشته باشد ولی امیدوارم همه تصمیم‌سازی‌ها از سوی قوای سه‌گانه کشور معطوف به قانون و مستند به مبانی قانونی و حقوق شهروندی باشد.

دانشجوی دیگری این سؤالات را مطرح کرد که آیا برجام دستاورد طلایی دولت تدبیر و امید بوده است؟ با بدعهدی طرف مقابل و تمدید تحریم 10 ساله چرا به‌دنبال مذاکره و برجام رفتیم؟ آیا قرار نبود برجام موجب بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم شود؟ آیا وضعیت اقتصادی مردم تغییر کرد یا در رکود اقتصادی هستیم؟

نجفی در پاسخ گفت: اگر برجام نبود ما نمی‌توانستیم نرمش قهرمانانه، روحیه گفت‌وگو را به رخ جهانیان بکشیم و مشکلاتی که کشور با آن از زمان دولت قبل مواجه بود، از جمله در فروش نفت، عدم امکان جذب فناوری و سرمایه‌گذاری خارجی از قبیل ایران‌هراسی، عملکرد اقتصادی دولت در بسیاری موارد مفید بود که نمونه آن فروش نفت بود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با نگاهی منصفانه در بسیاری از حوزه‌ها دولت عملکرد قابل دفاعی دارد، تصریح کرد: برجام سه بعد در زمینه‌های سیاسی و بین‌المللی، فنی و حقوقی و اقتصادی داشت که بُعد اقتصادی در دولت صاحب متمرکزی نداشت، شاید از دستاورد برجام نتوانستیم بهره کافی ببریم و این به‌خاطر برخی مشکلات بود.

وی درباره نقض برجام نیز اظهار کرد: وضع هرگونه تحریم جدید نقض برجام است و این اتفاق موجب حقانیت ایران می‌شود.

نجفی یکی از مهم‌ترین تهدیدات امنیت ملی کشور را مسأله فساد، فقر، تبعیض، تضعیف اعتماد عمومی مردم و بحران آب دانست و افزود: زمانی که این موضوعات امری طبیعی در کشور محسوب شود، دچار مشکل خواهیم بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها