کارشناس مذهبیبا اشاره به آمار طلاق در استان همدان گفت: آمار بالای طلاق به دلیل این است که از سیره و زندگی ائمه معصومین(ع) غافل شده ایم و دید و نگاه به ازدواج در زندگی صحیح نیست.
کد خبر: ۸۷۹۰۱۰۸
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام امین مطهری در مراسم جشن موعود حوزه حضرت زهرا(س) ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) آشنایی با سبک وسیره زندگی ائمه معصومین (ع) را ضروری دانست و اظهار داشت: یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه و از دلایل عدم تفاهم و طلاق در بین زن و مرد در محیط خانواده غافل شدن از سبک و سیره تربیتی ائمه معصومین(ع) است.

وی با بیان اینکه امروز در جامعه افراد به لحاظ تحصیلات و موقعیت اجتماعی دچار خود برتربینی شده اند، افزود : امروز افراد گمان می کنند که می توانند مسیر زندگی خود را تشخیص دهند در صورتی که ملاک های برای درس آموزی و الگو پذیری در طول زندگی باید اهل بیت و معصومین (ع) باشد.

این کارشناس مذهبیبا بیان اینکه انسان به لحاظ محدویت عمر نمی تواند هر آنچه در زندگی خود لازم است تجربه کند، افزود: اهل بیت وائمه معصومین(ع) در زندگی مسیری را طی کرده و تجربه ای کسب کرده‌اند بنابراین مسیر طی شده، سبک و زندگی و سیره رفتاری آنها به لحاظ اینکه معصوم هستند برای ما حجت و دلیل است و نباید در انتخاب آنها به عنوان الگو شک کرد.

وی با اشاره به کتاب «سیره ائمه اطهار» شهید مطهری ابراز داشت : در زندگی معصومین(ع) یک سری قوانین کلی وجود دارد که در طول تاریخ هیچ گاه کهنه نمی‌شود وفقط در زمان های مختلف یک شکل خاص به خود می گیرند ولی فاسد نمی شود و برای آنکه در زندگی موفق شویم باید این قوانین را در زندگی خود پیاده کنیم.

مطهری در ادامه به ملاک های صحیح زندگی اشاره کرد و بیان داشت: امروز اختلاف سنی مناسب در ازدواج 5 سال است ولی با مطالعه زندگی حضرت خدیجه (س) به عنوان یکی از ثروتمندترین زنان حجاز و با اصل و نصب و حضرت محمد(ص) با موقعیت اقتصادی متوسط و بدون وجود پدر و مادر و با وجود اختلاف سنی 15 سال بهترین زندگی را داشتند و عامل این تداوم و موفقیت در زندگی چیزی جزء عامل معنوی نمی‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه در بعضی موارد وقتی مرد از نظر مالی ضعیف می شود زندگی از هم می پاشد، افزود: حضرت خدیجه(س) در زمانی که مشرکین نهایت سختی و فشار را به پیامبر(ص) وارد می کردند همچنان با وجود سختی ها و مشکلات هم پای پیامبر(ص) بود چرا که ماموریت بزرگ به دنیا آوردن حضرت زهرا(س) به عنوان اشرف زنان عالم را بر عهده داشت.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سبک زندگی و ملاک ها برای ازدواج با سبک زندگی و ملاک های اسلامی متفاوت شده است، تصریح کرد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع) اگر جوانی به خواستگاری دختر آمد اگر متدین بود و به دیانت او اطمینان داشتید دیگر سراغ مسائل دیگر نروید و برای ازدواج به او اطمینان کنید.

وی با اشاره به مصادیق احترام قائل شدن حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) در طول زندگیشان نسبت به یکدیگر ادامه داد : متاسفانه زوجین در زندگی به یکدیگر احترام نمی گذارند و عیب های هم را نمی پوشانند و در مجالس به تخریب و بیان نقاط ضعف یکدیگر می پردازند که همه این موارد به دلیل دقت نکردن در سیره ائمه (ع) است.

مطهری نبود اعتماد بین زوجین را ناشی از انتخاب نادرست دانست و بیان داشت: اگر همسر را فردی متدین یافتیم چرا به او بی اعتماد هستیم؟

* ملاک اصلی در پایداری زندگی معنویات است

وی اخلاق و رفتارشایسته پدر ومادر را یکی از دلایل پایداری زندگی عنوان کرد و گفت: امروزه محققان ثابت کرده اند تمام خصوصیات اخلاقی پدر و مادر از طریق وراثت به فرزندان منتقل می شود و شخصیت پدرو مادر نشان از شخصیت فرزند اوست.

این کارشناس مذهبیبا بیان اینکه یکی از دلایل ازدواج تداوم نسل بشری و تربیت فرزندان صالح است، اظهار داشت: پدر و مادر از دوران نوجوانی و اوایل جوانی و قبل از ازدواج باید به اصلاح خود بپردازند.

وی وجود فرزندان صالح و ناصالح را به نوع انتخاب و دقت در ازدواج دانست و بیان داشت: نوجوانان و جوانان باید قبل از ازدواج خصوصیات اخلاقی خوب را در خود پرورش دهند تا وقتی ازدواج کردند و صاحب فرزند شدند فرزندی صالح داشته باشند.

مطهری در ادامه با اشاره به مهریه های سنگین افزود: متاسفانه در ازدواج به مسائل اقتصادی بیشتر از شخصیت طرف دقت می‌کنند و مهریه های سنگین با ارقام عجیب و غریب را به عنوان پشتیبانی و ضمانت ازدواج دختران می دانند در صورتی که مهریه ای که در سیره اهل بیت پیامبر (ص) است برابر 50 درهم که به قیمت روز 15 سکه طلا است.

وی تاثیر ماهواره بر سبک زندگی و ازدواج را به عنوان یکی از عومل ناپایداری زندگی برشمرد و بیان داشت : ماهواره و شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی غربی و غلط را به خوبی ترویج می دهند و انواع دوست یابی و رفاقت را به جوانان و نوجوانان با شیوه بسیار عالی اما در جهت منفی آموزش می‌دهند.

این کارشناس مذهبیبا اشاره به آمار طلاق در استان همدان ادامه داد: این آمارها به دلیل این است که از سیره زندگی ائمه معصومین(ع) غافل شده ایم و دید و نگاه به ازدواج در زندگی صحیح نیست و زن و مرد بعد از گذشت 6 ماه از ازدواج دیگر هدف را تمام شده می دانند چرا که دید درستی به ازدواج نداشته اند.

وی با تاکید بر اینکه در ازدواج برای پایداری زندگی باید ملاک را معنویات قرار داد، افزود: یکی از دلایلی که انسان هر قدر که به دنبال چیزی می رود از آن سیر نمی شود، این است که ذات انسان به دنبال بی نهایتی به نام خداوند است و وقتی به او وصل شد آرام می گیرد که اگر در ازدواج هم ملاک معنویات باشد تا آخر عمر تمام نمی شود و حتی کم هم می‌آید.

مطهری با بیان اینکه باید در نوع انتخاب و ملاک های انتخاب در ازدواج دقت کنیم، افزود : اگر ملاک در ازدواج مادیات باشد زندگی دوام پیدا نخواهد کرد.

وی ملاک تدین را به عنوان مهم ترین ملاک در ازدواج معرفی کرد و بیان داشت: اگر در زندگی تدین ملاک نباشد به ور قطع در ادامه زندگی و تربیت نسل دچار مشکل خواهیم شد.

وی «عقاید» ، «اخلاق» و «احکام» را به عنوان سه ضلع مثلت تدین دانست و یادآور شد: اگر مرد یا زنی سه ضلع مثلت تدین را داشته باشد به طور قطع شایستگی ازدواج را دارد حتی اگر از نظر مالی وضعیت خوبی نداشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات