شمس‌الدین‌معزپور درگفتگو با«بسیج»:

هیچ گونه حمایتی از مستند ساز ارزشی نمی شود/ متولیان حتی معنای کار فرهنگی را نمی دانند

مستندساز دفاع مقدس گفت: با خیلی از جاها صحبت کردم هیچ گونه حمایتی نمی شود چه از لحاظ تجهیزات و چه مکان و حتی دادن اطلاعات کوتاهی می کنند.
کد خبر: ۸۷۸۹۹۶۶
|
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
شمس الدین معزپور مستندساز دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: یکی از مشکلات در حوزه مستند این است که هر چیزی را به جای مستند جا می زنند.

وی افزود: متاسفانه عده ای بر روی سوژه های تکراری و دم دستی که حتی سرگرمی هم نیست مانور می دهند و هر کسی دوربینی به دست می گیرد و به خیابان می رود و چیزهایی که به درد مردم نمی خورد می سازد. مثلا مستند هایی که کشورهای اروپایی از جغرافیا و تاریخ می سازند را در کنار کارهای خودمان قرار دهیم هیچ کدام از کارهای ما با آنها قابل مقایسه نیست.

معزپور تصریح کرد: متاسفانه یک سری مسائل هم در دفاع مقدس و هم در مسائل اجتماعی وجود دارد که هیچ توجهی به آنها نمی شود من با بعضی از مجموعه ها کار کرده ام که توقع دارند هر چه آنها می گویند ما بسازیم و بنویسیم. به خاطر همین من تصمیم گرفتم با وجود تمام مشکلات و نداری ها کار مستقل انجام دهم و کارهایی را انجام داده ام که نمونه نداشته است.

مستندساز دفاع مقدس اظهار داشت: یعنی سعی کردم به عنوان یک مستندساز کارهایی را انجام دهم که تکراری نباشد وا گر بعد از من هم ساخته شد تکمیل کار من باشد، ولی با خیلی از جاها صحبت کردم هیچ گونه حمایتی نمی شود چه از لحاظ تجهیزات و چه مکان و حتی دادن اطلاعات کوتاهی می کنند.

وی گفت: مجوز نمی دهند و وقتی هم می دهند باز هم بعضی ارگان ها مشکل ایجاد می کنند. مثلا در وزارت ارشاد یک سری کارها را می خواهیم انجام دهیم می گویند به ما ربطی ندارد به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراجعه کنید و پاس کاری می شود.

معزپور عنوان کرد: مشکلی که ما در دست اندرکاران فرهنگی کشور داریم من به جرئت مدعی می شوم این است که اصلا نمی دانند کار فرهنگی یعنی چه؟ یکی سری بنر و سرود پخش کردن و آبمیوه دادن را کار فرهنگی می دانند. من حداقل 20 موضوع بکر دارم که کار مستند انجام دهم که اگر ساخته شود بسیار بسیار به درد مردم و کشور می خورد ولی شدیدا دستم خالی است و هیچ کسی حمایت نمی کند.

وی بیان داشت: بعضی از مجموعه های دولتی آنقدر با من بدرفتاری کردند که مجبور شدم کارم را رسانه ای کنم تا پیش رود، مضوعاتی دارم که تا به حال اصلا به آنها پرداخته نشده ولی هیچ بودجه ای نمی دهند و می گویند مجانی پخش کن و اینها بر روی دست ما مانده و با 51 سال سن هنوز درگیر مسائل مادی هستیم.

مستندساز دفاع مقدس افزود: یک سری گروه ها می گویند زیر مجموعه ما کار کن ولی می خواهند از اطلاعات و آرشیو ما استفاده کنند و انتظار دارند یک سری سوژه های سطحی کار کنیم. عده ای قول می دهند و وقتی موقع آن می رسد می گویند نتوانستیم. من برای ساخت مستندهایم دفتر کار و اتومبیل زیر پای خودم را فروختم.

ارسال نظرات