دولت یازدهم یک بار دیگر بر خلاف اقتصادی مقاومتی عمل کرد
روز گذشته قرارداد ساخت ده کشتی بین کشتیرانی ایران و هیوندای کره‌جنوبی به امضا رسید که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، قراردادها با توجه به توان داخلی در ساخت کشتی، خلاف اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۷۸۹۷۹۶
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  در حالی روز گذشته قرارداد ساخت ده کشتی بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هیوندای کره‌جنوبی به امضا رسید که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و همچنین نمایندگان مجلس، این قراردادها با توجه به توان داخلی در ساخت کشتی، خلاف اقتصاد مقاومتی است. کارشناسان در این زمینه معتقدند کارنامه درخشان شرکت‌های داخلی بخصوص طی پنج سال گذشته آنچنان بوده که حتی بارها در بخش‌های مختلف صنعت ساخت کشتی و سازه‌های دریایی مورد تقدیر مسئولان داخلی قرار گرفته‌اند.

در حالی که نهمین ماه از سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در حال سپری شدن است اما بغض کشتی‌سازان ایران به عنوان نمادی از اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور از سفارش‌هایی که شرکت‌های داخلی به کشورهای خارجی بخصوص کره‌جنوبی می‌دهند، ترکید.

روز گذشته در حالی شرکت کشتیرانی از امضای قرارداد ساخت ده فروند کشتی با کره خبر داد که خبرنگاران شاهد اشک‌های مدیرعامل بزرگ‌ترین مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل کشور بودند که با 5300 کارگر ظرفیت‌های عظیم صنعت خود در کشتی‌سازی را بر زمین مانده می‌دید. مدیرعامل مجموعه کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در نشستی خبری به تشریح حواشی پررنگ‌تر از متن این صنعت مهم کشور پرداخت و در برابر پرسش‌های خبرنگاران در خصوص این‌که چرا کشتی‌داران داخلی حاضر به سفارش نیازمندی‌های خود به این مجموعه عظیم نیستند، اشک‌هایش جاری شد.

مدیرعامل ایزوایکو در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که پروژه ساخت 27کشتی به کارفرمایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در راه کره است، چرا این پروژه‌ها به ایزوایکو سپرده نمی‌شود، گفت: ایزوایکو آمادگی دارد در هر تناژی نیازهای کشتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند.

به گزارش فارس، حمید رضائیان افزود: متاسفانه ظرفیت عظیم صنایع کشتی‌سازی و فراساحل ایران در کشور مورد اقبال کارفرمایان داخلی نیست و در حالی که 5300 اشتغال داخلی و توان مهندسی بالای این صنعت آماده اجرای نیازمندی‌های کشور در حوزه‌های مختلف ساخت و تعمیر سکوها و دکل‌های نفتی و کشتی تا 300 و 400 هزار تن است اما ظرفیت آن خالی مانده است.

مسئولان باید توضیح دهند

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه به خبرنگار جام‌جم گفت: با توجه به سیاست‌های اقتصادمقاومتی به فرموده مقام معظم رهبری، امضای هرگونه قرارداد خرید خارجی باید براساس توانمندی‌های داخلی کشورمان صورت پذیرد تا منافع اقتصادی و ملی کشورمان مورد تهدید کشورهای خارجی قرار نگیرد. کوهکن افزود: براساس همین دیدگاه، قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی نیز باید همین‌گونه تنظیم شده باشد و اگر غیر از این موضوع باشد و صرفاً یک قرارداد خرید کالا از خارج باشد باید مسئولان در این زمینه توضیح بدهند. وی با تاکید براین‌که در صورت تخلف باید با متخلف برخورد قاطعانه‌ای شود، تصریح کرد: تنها زمانی امضای چنین قراردادهایی قابل دفاع است که با این قرارداد یا انتقال فناوری به داخل کشور صورت گرفته باشد یا این‌که در مجموع توان تولیدی داخلی نداشته باشیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مسئولان و امضاکنندگان این قرارداد از تمام خطوط قرمز تعیین شده برای انعقاد این گونه قراردادها مطلع هستند، بنابراین اگر در این زمینه توضیحی ندهند به این معناست که به اصول اقتصاد مقاومتی بی‌توجهی کرده و بدون دلیل موجه نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کرده‌اند.

پیش‌شرط: انتقال فناوری

سیدکمال‌الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره انعقاد قرارداد ساخت ده فروند کشتی با کره‌جنوبی به خبرنگار ما گفت: یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید دراین نوع قراردادها در نظر داشته باشیم، این است که نباید خودمان را از دانش و فناوری روز دنیا محروم کنیم.

شهریاری تاکید کرد: این‌که گفته می‌شود این قرارداد مخالف اقتصاد مقاومتی بوده، نگاهی سطحی و غیر منطقی است، چون اول باید بررسی کنیم که آیا توان ساخت این کشتی‌ها واقعا داخل ایران وجود داشته یا خیر، بعد درباره آن اظهارنظر کنیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: براساس اطلاعات اولیه، این قرارداد برای ساخت مگا کشتی بوده و به نظر می‌رسد توان ساخت آن در داخل کشور وجود نداشته باشد، چون ساخت کشتی در واقع یکی از ابعاد آن است بلکه زیرساخت‌ها، سکوها، سرسره‌ها و... نیز مهم است. وی افزود: درباره قرارداد ایران و کره‌جنوبی، مسئولان باید با انتشار مشخصات دقیق کشتی‌ها برتردیدهای موجود پاسخ دهند تا درباره این قراردادها اظهار نظر غیرکارشناسی صورت نپذیرد.

از توان داخل، بهانه‌گیری نکنیم

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی، با اشاره به توانمندی‌های داخلی کشورمان درباره این قرارداد به خبرنگار ما گفت: مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در استان هرمزگان یکی از افتخارهای صنعت کشتی‌سازی کشورمان در دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است که باید براساس توانمندی‌های این مجتمع برای ساخت کشتی سیاستگذاری کنیم.

مرادی با تاکید براین‌که دانش ساخت کشتی از نظر فنی اکنون در ایران بومی شده است، افزود: توانمندی متخصصان ایران بر هیچ‌کس پوشیده نیست به صورتی که وزیر نفت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع هر دو برآن تاکید کرده و بارها از توانمندی متخصصان این مجتمع قدردانی شده است.به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس، برخی از افراد برای انعقاد قراردادهای داخلی بهانه‌گیری می‌کنند و می‌گویند، سفارش‌ها دیر تحویل داده می‌شود یا این‌که تولیدات، اقتصادی نیست، درحالی که هر دوی این موارد بهانه‌هایی بیش نیست. این نماینده مجلس تاکید کرد: بدون تردید بزودی نمایندگان استان‌های جنوبی کشور بخصوص هرمزگان در این زمینه ورود پیدا کرده و درباره چند و چون این قرارداد از مسئولان سوال خواهند کرد. همچنین جام‌جم در صفحه 8 امروز به گزارشی درباره تعطیلی معادن سنگ تزئینی و کاهش صادرات سنگ می‌پردازد که کارشناسان سیاست موجود را خلاف اقتصاد مقاومتی می‌دانند.

خرید خارجی، خلاف اقتصادمقاومتی

رهبر معظم انقلاب اسلامی،24 فروردین 95 در دیدار جمعی از مسئولان کشور، نسبت به خریدهای خارجی هشدار دادند و گفتند: الان مثلا فرض بفرمایید گزارش می‌آید، حالا من نمی‌دانم، فلان دستگاه را یا فلان ابزار را یا فلان قطعه را که خیلی هم مهم است و کاربرد زیادی دارد، فرض کنید فلان دستگاه فنی ما دارد می‌سازد، خوبش هم می‌سازد... بعد همین را ما وارد کنیم. خب این بد است. این ضد آن جهتگیری اقتصادمقاومتی است. اقتصادمقاومتی این چیزها را نفی می‌کند.

هشتم اردیبهشت‌ نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران در پاسخ به توجیه واردات کالاهای خارجی گفتند: برخی مدافعان واردات کالاهای خارجی هرجا در استدلال کم می‌آورند، می‌گویند فناوری خارجی، «پیشرفته» و فناوری داخلی، «قدیمی» است؛ بسیار خب اما چرا با این همه استعداد و ذهن خلاق ایرانی، این مشکل را حل نمی‌کنید؟

ارسال نظرات