خبرهای داغ:
مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی تاکید کرد
مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی گفت: مراکز دینی و مذهبی از جمله مکان‌هایی هستند که نباید در جنگ برای افزایش توان جنگی طرف مقابل استفاده شده و یا مورد تعرض قرار بگیرد.
کد خبر: ۸۷۸۹۷۴۶
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
ضرورت حفاظت از اماکن مذهبی در جنگ‌ها
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، دیوید تاک ظهر امروز در دومین روز کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بشردوستانه خاطرنشان کرد: قوانین بشر دوستانه برای حمایت از گروه‌ها و افراد در جنگ‌ها تدوین‌شده و در این راستا باید افراد و نیروهای نظامی آموزش داده شوند تا احترام به حقوق بشردوستانه به‌صورت مطلوب رعایت شود.

وی با اشاره به حقوق افرادی که به‌عنوان زندانی جنگی حبس شده‌اند و یا زنان، خبرنگاران، افراد غیرنظامی و کسانی که در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند، گفت: همه این افراد دارای حقوق خاصی هستند که باید رعایت شود و بین افراد با نظامیان وجه تمایز قائل شد.

مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی تأکید کرد: تکلیف کسانی که در جنگ‌ها دخالتی ندارند مشخص است و باید بین افراد نظامی با مسؤولان محلی، پلیس و نظامیان وجه تمایزی قائل شد و این افراد نباید در جنگ‌ها مورد هدف قرار بگیرند.

تاک به تکلیف کسانی که پیش از این سابقه نظامی داشته و اکنون نظامی نیستند، اشاره و بیان کرد: افرادی که تا چندی پیش جنگجو محسوب شده ولی امروز سلاح خود را به زمین گذاشتند، از زمره افراد حفاظت‌شده برشمرده می‌شوند و تکلیف خاصی در قانون برای آن‌ها مشخص شده است.

وی با تأکید بر اینکه کمیته صلیب سرخ، شرکت در مخاصمات را به‌صورت دقیق تعریف کرده است، عنوان کرد: باوجود این هنوز  چالش‌های جدی پیش روی ما قرار دارد، به‌صورت مثال باید گفت که در خاورمیانه برخی کارخانه‌ها به تولید پول اقدام می‌کنند تا دشمن بتواند به جنگ و درگیری ادامه دهد.

مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی اضافه کرد: برخی هم هستند که به‌شیوه غیرمستقیم به جنگ‌ها کمک می‌کنند که این‌ها همان نقاط خاکستری هستند و باید به صورت جدی در مورد آنها اندیشه کرد.

تاک با اشاره به ممنوعیت برخی مکان‌ها در افزایش توان جنگی طرف مقابل گفت: مراکز دینی و مذهبی از زمره مکان‌هایی هستند که باید از آن‌ها به‌صورت کامل حفاظت شود.

وی در بخش پایانی سخنان خویش با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های بشردوستانه به نفع قربانیان جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه باشد، خاطرنشان کرد: در این راستا باید به کسانی از جنگ دچار ضرر و زیان شده‌اند دسترسی مستقیم وجود داشته باشد تا فعالیت‌های مناسب و به نفع قربانیان انجام شود.
ارسال نظرات