خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد

سیگار ام‌الفساد سرطان‌ها / ضرورت فرهنگ‌سازی در تمام زمینه‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان سیگار را به عنوان ام‌الفساد سرطان‌ها معرفی کرد و گفت: از بین 100 گونه بیمار سرطانی فقط دو گونه سیگاری نیستند.
کد خبر: ۸۷۸۹۲۵۴
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حبیب‌الله موسوی‌بهار امروز در نخستین گردهمایی مجمع خیرین سلامت و آموزش و پرورش همدان با اشاره به حضور فرهنگیان در مجمع اظهار داشت: این زمان بهترین فرصت برای بیان دغدغه‌ها و اظهار مسائل فرهنگی است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل کنونی در کشور مشکل فرهنگی است، افزود: اگر این همه گرفتاری در جامعه ایجاد شده و روز به روز بیشتر می شود به دلیل نبود فرهنگ صحیح استفاده از امکانات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی ابراز داشت: متاسفانه با وجود پیشرفت در این زمینه ها فرهنگ آن کسب و ایجاد نشده است و شاهد دردسرهای و گرفتاری‌هایی در سطح کشور هستیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ خدمت در بسیاری از شرایط شناخته شده نیست، تصریح کرد: ‌ در ایام عزاداری‌های مذهبی به دنبال دسته‌های عزاداری کوهی از لیوان‌ها و ظروف یکبار مصرف در خیابان‌ها ریخته شده که بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده است.

موسوی‌بهار افزود: در این مراسم‌ها در ماه محرم و صفر با استقبالی که از عزادار امام حسین (ع) می شود برای عزادار بیماری را احیاء می کنند.

وی با بیان اینکه ظروف یکبار مصرف سرطان زا هستند، بیان داشت : بنده مکرراً در جلسات مختلف به هیأت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری تاکید کرده‌ام که در مراسم‌ها از لیوان‌ها و ظروف یکبارمصرف کاغذی استفاده کنید تا سلامتی جامعه به خطر نیافتد ولی متاسفانه باز شاهد آن هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان سیگار را به عنوان ام‌الفسادسرطان‌ها معرفی و تصریح کرد: از بین 100 گونه بیمار سرطانی فقط دو گونه سیگاری نیستند و در مردان سیگاری قهار که سرطان گرفته‌اند شیوع ابتلا به سرطان در بین خانواده‌های آنها نیز بیشتر است که باید در ترک مصرف سیگار فرهنگ‌سازی ایجاد شود.

موسوی بهار به ساختن مرکز جامع سرطان اشاره کرد و بیان داشت: برای ساخت این مرکز دو دستگاه رادیوتراپی با هزینه 17 میلیارد تومان که در حال حمل به استان است تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در ساخت این مرکز 10 هزار متر مربع فضا استفاده شده است، افزود: در مجموع در ساخت این مرکز با تجهیزات فراهم شده 50 الی 60 میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه افرادی که سیگار و قلیان و رفتارهای غیر بهداشتی می کنند همه را وادار به ساخت مراکز سرطان درمانی می‌کنند، اظهار داشت : افرادی که رفتار پرخطر دارند همه را وادار می کنند تا تاوان هزینه رفتارهای غلط و حوادث و اتفاقات مردم را بپردازند.

وی با اشاره به وقوع تصادفات در سطح جاده ها افزود: بر اساس قرارداد با سازمان های بیمه گر از مجروحان تصادفی در بیمارستان‌ها هزینه‌ای گرفته نمی‌شود و این مجروحان رایگان ترین افراد در درمان هستند.

موسوی‌بهار با بیان اینکه کسانی که سالم زندگی می کنند هزینه زندگی کردن افراد ناسالم را متحمل می شوند، ادامه داد : در این درمان ها ما صورتحساب را به وزارت بهداشت ارسال می کنیم و وزارت بهداشت نیز از مراکز بیمه مرکزی هزینه ها را دریافت کرده و ارسال می کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس مرکز بیمه برای پرداخت هزینه ها در سال بعد تعرفه بیمه را افزایش می دهد و این هزینه‌ها به طور غیر مستقیم آحاد مردم که بیمه می شوند پرداخت می‌کنند، بنابراین باید در این خصوص فرهنگ سازی صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در همه زمینه ها افزود : باید در جامعه از کوچکترین مورد تا بزرگترین انها فرهنگ سازی و مراقبت و کنترل ایجاد شود.

وی اضافه کرد : علاوه بر این باید قوی سازی برخی رفتارها و جلوه خوب دادن به برخی کارهای نیک نیز فرهنگ سازی شود تا فردی که کار و رفتار ناسالم می کند رفتارش قبح شمرده شود و از وضیت خود شرمنده شود.

موسوی‌بهار بزرگترین خواسته از جامعه فرهنگی را حرکت در راستای فرهنگی سازی دانست و بیان داشت : جامعه فرهنگی باید در راستای فرهنگی سازی در راستای صحیح زندگی کردن، مصرف درست، مراقبت از خود و نحوه خورد و خوراک مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه بهداشت و پیشگیری بر درمان اولویت دارد، افزود :همواره سوال می شود که فلان بیمارستان و فلان مرکز درمانی چه زمانی ساخته می‌شود ، باید در زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد که پیشگیری مهم تر از درمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره با شاخص های سلامت ادامه داد: شاخص DNFT که شاخص تعداد دندان های خراب و افتاده و پرشده در دهان است یکی از شاخص های بهداشتی و سلامت هر کشور است که متاسفانه در کشور ما در وضعیت خوبی نیستیم.

وی با بیان اینکه درمان دندانپزشکی از گران‌ترین هزینه های درمان است، افزود :یکی از نمونه های موفقیت آسان بهداشت همین دندان است چرا که نداشتن دندان سالم منجر به ناسلامتی می شود.

موسوی‌بهار در رابطه با شاخص مرگ و میر نوزادان و افزایش امید به زندگی ابراز داشت : خوشبختانه در این شاخص ها در وضع مناسبی قرار داریم ودر شاخص شاخص مرگ و میر نوزادان و زنان باردار از هدف گذاری سازمان جهانی بهداشت جلوتر هستیم.

وی با مخاطب قرار دادن جامعه فرهنگی یادآور شد:‌ در راستای فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر قدم بردارید و هر جا که رفتار غیر فرهنگی و غیر بهداشتی و سلامت انجام می‌شود با آموزش دادن و امار دادن وارد شوید اما چکشی عمل نکنید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار