خبرهای داغ:
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان عنوان کرد

توسعه اجتماعی مستلزم توسعه سرمایه اجتماعی

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید بر اینکه توسعه اجتماعی مستلزم توسعه سرمایه اجتماعی است، گفت: اگر توسعه اجتماعی نداشته باشیم به توسعه متوازن هم نخواهیم رسید.
کد خبر: ۸۷۸۹۲۳۲
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، عباس احمدی‌مقیم امروز در نخستین گردهمایی مجمع خیرین سلامت و آموزش پرورش همدان، با عنوان «معلم؛ طلایه‌دار امید» اظهار داشت: این همایش همان طور که از نامش پیداست کار خیر است که با هدف ترویج فرهنگ امور خیرخواهانه تشکیل شده است.

وی افزود: هر انسانی دارای یک سری ادراکات درونی و بیرونی است که با جمع شدن این ادراکات در وجود انسان، یک حس انرژی در ذهن ایجاد می‌شود که او را به یک سمت امر خیرخواهانه سوق می‌دهد که قابل تحسین است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان در ادامه با اشاره به سرمایه‌های هر کشور ابراز داشت: هر کشوری اگر بخواهد به توسعه پایدار و همه جانبه دست یابد باید چند سرمایه را با هم ترکیب کند.

وی سرمایه طبیعی را ابتدایی‌ترین سرمایه هر کشور دانست و اظهار داشت: سرمایه فیزیکی و کالبدی، همانند شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، راه‌آهن و هرآنچه که توسط انسان ساخته می‌شود جزء این سرمایه‌ها به حساب می‌آید.

* سرمایه اجتماعی زیربنای دیگر سرمایه‌هاست

احمدی‌مقیم سرمایه اجتماعی را به عنوان سومین سرمایه معرفی کرد و بیان داشت: سرمایه فرهنگی و سرمایه اطلاعاتی که امروزه در فضای مجازی تولید می‌شود و استفاده صحیح از اطلاعات که جزء اولویت‌های بسیاری از کشورهای پیشرو است از دیگر سرمایه‌ها به شمار می‌رود.

وی سرمایه انسانی را مرتبط با سرمایه اجتماعی دانست و تصریح کرد: سرمایه اجتماعی زیربنای دیگر سرمایه‌ها است و در غیاب آن دیگر سرمایه‌ها اثربخشی نخواهند داشت.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان در تعریف سرمایه اجتماعی افزود: سرمایه اجتماعی حس همکاری و اطمینان در افراد یک جامعه است.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی عامل تسهیل همکاری و هماهنگی در افراد یک جامعه است، اضافه کرد: این جامعه می‌تواند یک خانواده، مدرسه، دانشگاه و یا یک کشور باشد که ارتباطات، همبستگی‌ها و اطمینان دوسویه و به صورت ملت به ملت، دولت به ملت و ملت با دولت ایجاد می‌شود که منافعی را تولید می‌کند تا همه آحاد مردم از آن بهره‌مند می‌شوند.

* ایران در گروه سوم و متوسط به پایین به لحاظ شاخص سرمایه اجتماعی قرار دارد

احمدی‌مقیم با بیان اینکه سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد موظف به تولید سرمایه اجتماعی و تلاش برای نهادینه کردن آن هستند، اظهار داشت: برخی از کشورها هیچ گونه سرمایه طبیعی ندارند اما به پشتوانه سرمایه اجتماعی توانسته‌اند جامعه‌ای پویا و ثروتمند داشته باشند که آرامش و رفاه اجتماعی برای مردم به ارمغان می‌آورد.

وی شاخص سرمایه اجتماعی کشور برحسب رتبه در سطح دنیا را 101 معرفی کرد و بیان داشت: بر اساس آخرین آمار موسسه پژوهشی لوگاتونشاخصه سرمایه اجتماعی در بین 142 کشور، کشورها به چهار گروه تقسیم بندی شده‌اند که در اولین سطح 30 کشور در بالاترین شاخص سرمایه اجتماعی قرار گرفتند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان افزود: بر اساس این آمار 41 کشور در شاخص متوسط به بالا، 41 کشور در متوسط به پایین و 30 کشور در حد بسیار پایین قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه کشور ایران در گروه سوم و متوسط به پایین به لحاظ شاخص سرمایه اجتماعی قرار دارد، افزود: این رتبه برای کشور ما که نزدیک به چهار دهه از انقلاب آن می‌گذرد به هیچ وجه زیبنده نیست.

وی شاخص اعتماد، همبستگی، وحدت ملی، انسجام اجتماعی، مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و توسعه نهادهای مدنی را به عنوان شاخص های مورد بررسی در این آمار معرفی کرد و بیان داشت: این شاخصه ها مرتبط با موضوع همایش برگزار شده امروز است.

احمدی‌مقیم با بیان اینکه موضوع اعتماد بین آحاد مردم از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی سرمایه اجتماعی است،افزود : متاسفانه امروزه در کشور بحث اعتماد که میزان تعهد افراد یک جامعه به یکدیگر است خدشه دار شده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه اجتماعی مستلزم توسعه سرمایه اجتماعی است، ادامه داد: اگر توسعه اجتماعی نداشته باشیم به توسعه متوازن هم نخواهیم رسید.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان در خصوص شاخص وحدت، همبستگی و انسجام ملی تصریح کرد : این شاخص‌ها هم در کشور خدشه دار شده است و کمتر به آنها پرداخته می شود.

* مشارکت مهم‌ترین شاخص سبک زندگی دنیای امروز

وی شاخص مشارکت را مهم‌ترین شاخص سبک زندگی دنیای امروز دانست و تاکید کرد: در این خصوص کار تیمی انجام دادن، به یکدیگر یاری کردن و احترام گذاشتن در کشور کمرنگ شده است.

احمدی‌مقیم ضمن تشکر از موسسان و مدیران مجامع مدنی ادامه داد: در این نهادها از جمله مجمع خیرین سلامت باعث توسعه نهادهای اجتماعی شده‌اند و با ایثار و از خودگذشتگی برای اداره مردم نهاد غیر انتفاعی تلاش می‌کنند و این چیزی جزء نوع دوستی و احترام به هم‌نوع نیست.

وی با اشاره به این اشعار که «بنی ادم اعضای یکدیگرند و....» افزود: ما اگر به این موضوع بی توجه باشیم حتما آسیب می بینیم.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان در ادامه با اشاره به احدایث و روایات معصومین (ع) گفت: شکر نعمت شامل سه مرحله، شکر قلبی، شکر زبانی و تداعی نعمت و شکر عملی است.

وی اضافه کرد: شکر عملی در این خصوص برای ما اهمیت پیدا می کند که چگونه بتوانیم نعمتی که خداوند به ما عطا نموده تبدیل به فرصت کنیم.

احمدی‌مقیم ادامه داد: باید با مغتنم شمردن و شناسایی این فرصت‌ها برای جامعه و هم‌نوع خود استفاده و در نهایت تولید ثروت، رفاه و آرامش برای هم‌نوع ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: مدیران و معاونان پرورشی واحدهای آموزشی باید تمام تلاش خود را به کار ببرند تا بتوانند به ترویج فعالیت خیر خواهانه بپردازند و در فرزندان و دانش اموزان جامعه نهادینه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات