خبرهای داغ:
به گزارش بسیج از اندیمشک کرامت میری گفت: در آستانه ی توافق هسته ای زمانی که دوجریان موافق و منتقد برجام در مقابل هم صف آرایی کرده بودند و مجال نقد به منتقدین برجام داده نمی شد بلکه عده ای با تعبیراتی مبالغه آمیز ، تاخیر در اجرای آن راخسران برای مملکت می پنداشتند. در چنین فضایی مقام معظم رهبری از دولتمردان خواستند ضمن تامل و صبر بیشتر در انعقاد جزئیات توافقنامه ،فرصت را غنیمت شمرده و از منتقدین دعوت نمایند تا حرف آنان را بشنوند؛ “ای بسا در حرفهای آنها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود.
کد خبر: ۸۷۸۹۰۸۱
|
۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

امروز بعداز اجرای توافق هسته ای و انجام کامل تعهدات مندرج در برجام  توسط نظام جمهوری اسلام ایران با بد عهدی های پی در پی طرف مقابل خصوصا آمریکا در مانع تراشی برای انجام تعهدات، غرض مقام معظم رهبری از آن توصیه های عالمانه بیشتر هویدا می شود .
با این مقدمه می توان سه اشتباه راهبردی دولتمردان را در این راستا  متذکرشد :
۱- مجلس سنای آمریکا در ادامه مانع تراشی هایش بر سر راه اجرای برجام تحریم های قبلی ایران را تمدید کرد. این تمدید تحریمها به اعتقاد بسیاری از کارشناسان چون زمان پایان تحریم های قبلی فرا رسیده تحریم جدیدی محسوب می شود. لکن چون در برجام برای جلوگیری از این بد عهدی ها ساز و کار دقیقی در نظر گرفته نشده ،منفذی برای بهانه جویی طرف مقابل فراهم آورده تا بدعهدی های خود را تکرار نمایند. اگر دولتمردان و موافقین برجام تا این حد بر امضای توافق و اجرای برجام تسریع و تعجیل نمی کردند، شاید از بسیاری منفذهای مهم با استفاده از نظرات منتقدین برجام در آن هنگام  غفلت نمی شد و این رخنه ها برطرف می گردید. اینکه مقام معظم رهبری غفلت در جزییات را نتیجه ی تعجیل در سرانجام رساندن توافق می دانند ناظر بر نادیده گرفتن توصیه های ایشان بهنگام امضای توافقنامه و اشتباه مسئولین در عدم تامل کافی  به هنگام توافق هسته ای می باشد.
۲- بعد از امضای توافق هسته ای مقام معظم رهبری اجرای آن را مشروط کرده بودند به اینکه دولت تعهدات خود را گام به گام با تعهدات طرف مقابل اجرایی نماید اما در عمل این دولت ایران بود که به تمام تعهدات خود یکطرفه برای اعتماد سازی عمل کرد و منتظر اجرای تعهدات طرف مقابل شد. لکن تا کنون طرف مقابل از انجام کامل تعهدات خود سر باز زده و هربار به بهانه ای نقض عهد می کند .
 چیزی که عجیب به نظر می رسد این است که دولتمردان بجای تسریع و تعجیل در اقدامات تلافی جویانه بمنظور جلوگیری از بدعهدی های پی در پی دشمن ،صبر پیشه کرده اند. ظاهرا فراموش کرده اند خودشان بیان کرده اند با هر روز تاخیر در اجرای برجام میلیونها دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد می شود.
۳- در طول مذاکرات هسته ای و بعد از آن موافقان برجام و دولتمردان  به شکلی از آن دفاع می کردند که گویی علت العلل مشکلات داخلی کشور تحریم های هسته ای بوده است این نوع دفاع ، انتظار کاذبی در میان مردم ایجاد نمود تا بعد از توافق منتظر دستاوردها و ثمرات  معجزه آسای آن باشند. لکن در عمل هر روز که سپری گردید  تغییر مثبت و ملموسی در پسا برجام  مشاهده نشد. جالب اینجاست که هنوز هم  مسئولین امر  بجای بیان واقعیات به مردم و اعتراف به اشتباه خود که می تواند مقدمه ای برای جبران گذشته باشد؛ از دستاوردهای برجام در آینده نزدیک سخن می گویند.
گرامت میری در پایان گفت : به نظر می رسد آن هنگام که لازم بود دولتمردان ما صبور بوده و تامل بیشتری می کردند مع الاسف تعجیل  نموده و شتابزده عمل کردند و توصیه های منتقدین ، خصوصا مقام معظم رهبری را در نهایی کردن توافقنامه و جزئیات برجام نادیده گرفتند و از طرفی امروز که ضرورت دارد در برابر نقض عهدهای مکرر طرف مقابل خصوصا آمریکا تعجیل نموده و مقابله به مثل نمایند، بسیار صبور بوده و بیش از حد از خود خویشتنداری نشان می دهند تا جاییکه بجای اقدامات مقابله ای، تنها ثمرات و دستاوردهای  پسابرجام در آینده را به مردم نوید می دهند و این نمی تواند چیزی جز خوش بینی به دشمن بدعهدی مثل آمریکا باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها