گزارش از تبعات سهل‌انگاری آخوندی و همکارانش در ماجرای تصادف قطار هفت خوان؛
بی تدبیری مدیران وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح خطاهای متعدد سیستم کنترل قطار محور تهران ـ مشهد، نقش بسیار مهمی در وقوع این فاجعه ایفا کرده است.
کد خبر: ۸۷۸۸۵۱۴
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، تاکنون بحث‌های زیادی پیرامون حادثه تلخ تصادف دو قطار در محدوده بلاک هفت خوان سمنان صورت گرفته است. حادثه‌ای که در آن بیش از 40 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و ملت ایران را داغدار کرد. در روزهای اخیر، حسین عاشوری، رئیس کمیسیون بررسی سوانح ریلی، در گزارش خود از این سانحه، عامل اصلی این فاجعه را متصدیCTC   شاهرود معرفی کرده است. این دقیقا همان جمع بندی است که اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور و مسئول کمیته ویژه بررسی این حادثه از طرف رئیس جمهور دارد و گفته است: «براساس بررسی های انجام شده مقصر اصلی حادثه سمنان، مامور و متصدی سی تی سی ایستگاه شاهرود است».

به گزارش «نسیم آنلاین»، این در حالی است که با گذشت بیش از 10 روز از وقوع این حادثه، اسناد جدیدی که نشان دهنده بی تدبیری مسئولین وزارت راه شهرسازی است، منتشر شده اند. بر اساس این اسناد، عدم توجه و نظارت دقیق بر حوزه مسئولیت در مدیریت راه آهن کشور مشهود است. در گزارش گروه نظارت بر ایمنی حمل و نقل، اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه ریلی در آبان ماه امسال، آمده است که در شش ماهه اول سال 95 تعداد 3988 مورد خرابی در سیستم ATC محور تهران ـ مشهد اتفاق افتاده است.

نکته قابل تامل این است که طبق اظهارات حسین عاشوری در تاریخ 13 آذرماه، سیستم ATC در سال 92 مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت و از اواخر سال 93 پس از آن که خطاهای سیستم بسیار کاهش پیدا کرد با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. اما با توجه به گزارش گروه نظارت بر ایمنی حمل و نقل، اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه ریلی، آنچه پس از بهره برداری از سیستم ATC اتفاق افتاد، تعداد زیاد خطاهای این سیستم بوده است.  در واقع، خطاهای این سامانه به حدی بوده است که قطع سیستم ATC به امری عادی تبدیل شده بود زیرا در غیر این صورت، حرکت قطارها با تاخیر های بسیار زیادی رو به رو می شد. با توجه به این موضوع، سوالات زیر مطرح است:

الف- چرا مسئولین وزارت راه و شهرسازی با وجود اطلاع از این خطاها، نسبت به اصلاح این سیستم که با امنیت و جان مسافران ارتباط مستقیم دارد، بی توجه بوده اند؟!

ب- آیا قصور مسئولان در بروز این حادثه کمتر از متصدی و اپراتور CTC  است که هیچ نامی از آن ها در گزارش های رسمی دولت درباره فاجعه هفت خوان نیامده است؟

ج- چه ملاحظه ای در رابطه با شرکت مهاران که مجری پیاده سازی این سیستم در محور تهران ـ مشهد بوده و مسئول اصلی خرابی های سیستم است وجود دارد که حتی به عنوان گزینه های احتمالی عاملین حادثه مطرح نمی شود؟ (موضوع زمانی قابل تامل تر است که بدانیم قرارداد ATC تهران – مشهد بصورت ترک تشریفات و بابهای 100% ارزی به شرکت «مهاران» واگذار شده است)

بنابراین ضرورت دارد مسئولان وزارت راه و شهرسازی با پاسخگویی به سوالات مذکور و شفاف سازی درباره نقش خطاهای مدیریتی در شکل گیری فاجعه هفت خوان، ابهامات افکار عمومی در این زمینه را برطرف نمایند و طبق روال  گذشته با معرفی کردن متصدی جزء به عنوان عامل اصلی حادثه از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی نکنند.

بدون تردید، در صورتی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و در سطح کلان، مسئولان ارشد دولت به این وظیفه عمل نکنند، انتظار می رود که نمایندگان مجلس به وظیفه قانونی و شرعی خود در این زمینه عمل کنند و با برخورد با مقصران اصلی این فاجعه، جلوی تکرار این اتفاقات در حوزه حمل و نقل کشور را بگیرند.

ارسال نظرات