خبرگزاری بسیج: اداره بهزیستی شهرستان ری، خدمات رسانی به 16 هزار 948 معلول در حوزه های مختلف با توجه به نوع معلولیت اعم از نابینایی، ناشنوایی، جسمی حرکتی، عقب مانده ذهنی، اعصاب و روان، ضایعه نخاعی و بیماری های صعب العلاج منتج به معلولیت را بر عهده دارد.
کد خبر: ۸۷۸۸۳۵۷
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری با بیان این مطلب، افزود: این خدمات از طریق دو مرکز توانبخشی دولتی و 7 مرکز غیر دولتی توانبخشی به مددجویان زیر پوشش شهرستان ارائه می شود.

سید محمد رحیم فاضلی نژاد، با اشاره به شعار امسال مبنی بر ایجاد فرصت های برابر برای معلولان، اظهار داشت: انتظار می رود دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی در راستای اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان اهتمام ورزند تا بتوانیم شاهد پاسخگویی به بخشی از نیازهای مددجویان و توانخواهان در عرصه های مختلف از جمله مناسب سازی اماکن و معابر عمومی، ساختمانها، اشتغال پایدار، ازدواج، مسکن، تحصیل، خدمات درمانی مطلوب و ... به جامعه هدف باشیم.

وی با اشاره به اینکه منابع دولتی پاسخگوی انتظارات و نیازهای واقعی جامعه معلولان نیست، اظهار امیدواری کرد: با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی از سوی بخش خصوصی و آحاد مردم نوعدوست و خیر در راستای کمک به مددجویان و معلولان شهرستان ری که از مناطق محروم استان و کشور محسوب می شود گام های مثبتی برداشته شود.

فاضلی نژاد با اشاره به نرخ معلولیت در کشور، خاطر نشان کرد: نرم معلولیت در شهرستان ری متناسب با نرم کشور است، همچنین بسیاری از معلولان مناطق محروم کشور و سایر استان ها به صورت حاشیه نشین در اطراف شهرری متمرکز شده اند.

 

ازدواج های فامیلی یکی از عوامل اصلی افزایش معلولیت ها است

دکتر الهه شجاعی، معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان ری نیز با بیان برنامه های بهزیستی به مناسبت هفته معلولان، به تشریح فعالیت های این اداره در راستای حمایت از مددجویان جامعه هدف پرداخت و  اظهار داشت:  خدمات در حوزه توانبخشی در دفاتر امور توانبخشی روزانه و توان پزشکی، شامل تعمیم و توزیع تجهیزات توانبخشی و لوازم بهداشتی مددجویان، دفتر توانمند سازی مددجویان ضایعه نخاعی نابینایان و افراد دارای آسیب های شنوایی و دفتر توانمند سازی کمیسیون های حین معلولیت و دفتر شبانه روزی و مراقبتی انجام می شود. وی آمار معلولان تحت پوشش خدمات بهزیستی شهرستان ری تا تاپایان شهریور ماه امسال را 16 هزار و 948 نفر اعلام کرد و گفت: در حوزه توانبخشی قریب 7895 نفر معلول جسمی حرکتی در شهرستان ری وجود دارد که از این تعداد 2420 نفر مشکل شنوایی دارند، 1334 نفر نابینا و بقیه دارای مشکل ذهنی و اعصاب و روان هستند که در مراکز شبانه روزی و مراکز دولتی تحت پوشش به آنها خدمات ارائه می شود.     

وی افزود: مددجویان زیر پوشش بهزیستی شهرستان ری در 4 مرکز دولتی و دو مرکز شبانه روزی اعصاب و روان و سالمندی نگهداری می شوند. همچنین در یک مرکز نگهداری معلولان ذهنی 63 معلول ذهنی صوت و گفتار، 4328 معلول ذهنی و 908 معلول روانی نگهداری می شود.   

وی تعداد مستمری بگیران را 5838 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد5452 نفر معلولان جسمی، حسی و ذهنی، 67 نفر بیمار روانی مزمن و 319 نفر از مرکز ترخیص شده اند.

شجاعی تصریح کرد: ارائه خدمات به 5100 نفر از مددجویان به بخش خصوصی واگذار شده است همچنین 80 درصد شهریه 205 نفر از دانشجویان و کمک هزینه 150  دانش آموز معلول از سوی بهزیستی شهرستان ری پرداخت می شود.   

 70 مددجو در یک مرکز حرفه آموزی،40 نفر در مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی، 1876 بیمار اعصاب و روان در مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان شبانه روزی نگهداری می شود.

 وی افزود: 52 روستا تحت پوشش خدمات بهزیستی شهرستان ری است که 38 روستا دارای بخشداری هستند و تحت پوشش توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی قرار دارند.

شجاعی خاطرنشان کرد: مناطق 15، 16، 19 و 20 شهرداری تهران از میدان شوش تا بخش حسن آباد فشافویه زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان ری هستند.

وی معلولیت را متاثر از عوامل قبل، حین و بعد از تولد شامل عوامل محیطی، انتصابی و ژنتیکی دانست و افزود: با توجه به  فرهنگ مردم ایران، ازدواج های فامیلی یکی از عوامل اصلی افزایش معلولیت ها است؛ شجاعی، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، ویروس ها، مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر و جهش ژنی را از دیگر عوامل ابتلا به معلولیت ها اعلام کرد.

 معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان ری خاطرنشان کرد: هرگونه مشکلی که باعث ضربه به جمجمه جنین یا نرسیدن اکسیژن می شود و عوامل بعد از تولد شامل حوادث، بیماریها و بویژه زردی های بدو تولد، تصادفات و ضرباتی که به جمجه وارد می شود از دیگر عوامل بروز معلولیت ها در جامعه است که باید برای کاهش آمار معلولیت ها به این نکته ها توجه ویژه داشته باشیم.

شجاعی به تعداد خانواده های چند معلول در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: 366 خانواده دو معلول، 60 خانواده 3 معلول، 12 خانواده چهار معلول، 3 خانواد پنج معلول و یک خانواده 6 معلول در شهرستان ری زندگی می کنند. وی همچنین تعداد معلولان ضایعه نخاعی را 324 نفر اعلام کرد که از این تعداد 235 نفر آقا و 89 نفر خانم هستند. تعداد بیماران فنیل کتونوریا( pku)« بیماری متابولیکی که به صورت ژنتیکی منتقل می شود» نیز40 نفر و 616 نفر مجهول الهویه هستند.

این مقام مسئول در مورد سایر خدمات ارائه شده به معلولان، اظهار داشت: 60 امتیاز خودروی مناسب سازی شده خارجی و 57 خودروی داخلی مناسب سازی شده به معلولان واگذار شده است. همچنین 89 پلاک خودرو ویژه معلولان جسمی و 31 پلاک ویژه معلولان ذهنی در کل 120 پلاک در 6 ماهه نخست امسال به معلولان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به تجهیزات توزیعی بین مددجویان، افزود: 242 ویلچر ارتوپدی، دو ویلچر حمام، 240 سمعک، یک ویلچر برقی، 50 واکر، لوازم بهداشتی برای 138 ضایعه نخاعی، 80 وسایل کمک بینایی، شامل عصا، ضبط صوت، نرم افزارهای ویژه نابینایان، ساعت گویا، ساعت لمسی و ... بین معلولان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان ری توزیع شده است.

ارسال نظرات