مواضع تکراری روحانی: همه چیز با رهبری هماهنگ می‌شد
روحانی اینطور به افکار عمومی القا می کند که خسارت محض برجام که به دلیل اصرار بیش از اندازه و خوشبینی اش به شیطان بزرگ شکل گرفت را به رهبر معظم انقلاب نسبت دهد.
کد خبر: ۸۷۸۸۰۹۶
|
۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
سرویس سیاسی خبرگزاری بسیج- حسن روحانی امروز به مناسبت 16 آذر در دانشگاه تهران سخنرانی کرد. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش گفت: ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم و ایشان نامه‌های مکتوب‌شان است نامه‌هایی که به بنده خطاب کرده‌اند و دستوری که بنده بر روی نامه‌های ایشان داده‌ام، هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع ندهم که عین آنچه که ایشان گفته‌اند باید اجرا شود.

علت اسرار روحانی بر یک ادعای تکراریِ تکذیب شده چیست؟ آیا روحانی اینطور به افکار عمومی القا می کند که خسارت محض برجام که به دلیل اصرار بیش از اندازه و خوشبینی اش به شیطان بزرگ شکل گرفت را به رهبر معظم انقلاب نسبت دهد؛ حال آنکه امام خامنه ای بارها فرموده اند که در جریان مذاکرات دخالتی نداشته اند و در جزئیات دخالت نکرده اند و نمی کنند و تنها خطوط قرمز و مسائل کلان را مطرح می کنند. که البته خطوط قرمزی را هم که معظم له تعیین فرموده بودند توسط تیم مذاکره کننده تدبیر و امید! نقض شد و نتوانستند از خطوط قرمز تعیین شده توسط امام خامنه ای و شروط 9 گانه ایشان برای پذیرش برجام حراست کنند.

رهبر معظم انقلاب در ۱ فروردين ۱۳۹۵ در حرم مطهر رضوی فرمودند: وزیر خارجه ما در مواردی به بنده گفت که ما اینجا را نتوانستیم و این خط قرمز را نتوانستیم حفظ کنیم؛ معنایش همین است. یعنی طرف مقابل وقتی دولتی مثل آمریکاست که پول، امکانات، دیپلماسی فعال و عوامل گوناگونی در اطراف دنیا دارد، کنار آمدن با او به‌معنای صرف‌نظر کردن از برخی چیزهایی است که انسان بر آن‌ها پای می‌فشارد.

امام خامنه ای در 20/ 1/ 1394  در دیدار با مداحان اهل بیت به این  ابهام صراحتاً پاسخ دادند و گفتند: برخی اوقات گفته می شود که جزئیات این مذاکرات، زیر نظر رهبری است در حالیکه این سخن دقیق نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: من نسبت به مذاکرات بی تفاوت نیستم اما تا بحال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: من مسائل کلان، خطوط اصلی، چارچوبها و خط قرمزها را عمدتاً به رئیس جمهور و در برخی موارد محدود به وزیر امور خارجه گفته ام اما جزئیات در اختیار آنها است.

اگر روحانی و تیم مذاکره کننده اش آنچنان که در سخنرانی هایش می گوید که طبق نظر رهبری مذاکرات را پیش بردند چرا به توصیه امام خامنه ای مبنی بر عجله نکردن در پیشبرد مذاکرات عمل نکردند؟ رهبر انقلاب 7 آذر 1395 در دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با رهبر انقلاب فرمودند: در این مذاکرات بحثهای فراوانی راجع به تحریمها شد اما اکنون در کنگره‌ی آمریکا مسئله‌ی تمدید تحریمها را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که اینها تحریم نیست، بلکه تمدید است! 

ایشان بروز این مشکلات را ناشی از عجله در انجام کار خواندند و افزودند: وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزئی، موجب ایجاد رخنه و نقطه‌ی سلبی در آن کار می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که کارها متین، محکم و با شتاب مناسب انجام شود.


حال سوال اینجاست که چرا حسن روحانی سعی دارد با بردن نام رهبر معظم انقلاب برای اشتباهاتش در جریان مذاکرات و تحمیل برجام به ملت ایران، برای خود حاشیه امن ایجاد کند و القا کند که برجام حاصل تایید رهبری بوده است و اگر رهبری برجام را تایید نمی کردند، خسارت محض به مردم تحمیل نمی شد؛ جالب است در دوران پسا برجام، همه دستاوردهای خیالی برجام را از تلاش تیم مذاکره کننده می دانستند و حتی به آنها نشان قهرمان دیپلماسی دادند اما هر وقت که پرده ای واقعی از برجام کنار می رفت و حالا که برجام صراحتا نقض شده است، مسوولیت آن را نمی پذیرند. تیم امنیتی روحانی و مشاورانش در دوران پسا نقض برجام به دنبال شانه خالی کردن از مسوولیت پذیرش آن توسط روحانی و فرار از پاسخگویی به ملت هستند. 


ارسال نظرات