کد خبر: ۸۷۸۷۶۸۱
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳

یکی از مهمترین رودخانه های جاری در پایتخت طبیعت ایران که به عنوان پر آب ترین رود دشت یاسوج لقب گرفته است و از دل شهر یاسوج می گذرد و در مسیر خود با پیوستن به رودخانه های دیگر، رود بزرگ کارون را می آفریند بشار قلب تپنده پایتخت طبیعت ایران است.

 رودخانه زیبای بشار به طول بیش از 100 کیلومتر چهارمین رود پر آب کهگیلویه و بویر احمد و یکی از 20رود خانه مهم جنوب کشور است که از سرشاخه های رود بزرگ کارون محسوب می شود .
 بدنبال اجرایی نشدن یک مصوبه از سوی مسئولان استان در خصوص جمع آوری کارخانه های شن و ماسه حاشیه رود بشار و انتقال آن به شهرک صنعتی دلی بجک و سرمایه گذاری ژاپنی ها در این رودخانه گفتگویی را با معاون عمرانی استاندار انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.
نیک اقبالی معاون عمرانی استاندار ،رودخانه بشار یاسوج را یکی از ظرفیت های مهم گردشگری و محور توسعه شهر یاسوج دانست و گفت: بر اثر برخی غفلت ها و کوتاهی ها از سوی متولیان و دستگاه های ناظر بخش عمده ای از این رودخانه زیبا دستخوش تصرفات و تعرضات افراد سودجو شده است.
 
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: برخی ناهماهنگی ها و تناقض ها در مصوبات و برنامه های دستگاه های اجرایی این استان دلیل اصلی در بروز تصرف ها و افزایش زمین خواری در حریم رودخانه بشار است.
 
وی همچنین ابراز داشت : طرح ساماندهی رودخانه بشار یاسوج در دست اجرا بوده و سرمایه‌گذاران ژاپنی برای ساماندهی این رودخانه سرمایه‌گذاری می کنند.
 
نیک اقبالی در ادامه تاکید کرد :سرمایه گذاری ژاپنی ها در بشار منوط به شرایط و استاندارد هایی می باشد که باید مسئولان و متولیان نسبت به اجرای این استانداردها بیش از پیش اقدام کنند.
 
یکی از استانداردهای لازم در این سرمایه گذاری جمع آوری کارخانه های الاینده حاشیه رود بشار است اما مدیر کل محیط زیست ،منابع طبیعی ،آب منطقه ای و صنعت ،معدن و تجارت توپ جمع اوری این کارخانه ها را به میدان استانداری و دستگاه قضا می اندازند.
 
در این خصوص معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: استانداری متولی برخورد با خلاف نبوده و دستگاه های متولی باید در این خصوص اقدام کنند.
 
وی ابراز داشت :حوزه استانداری به کار دستگاه های اجرایی استان نظارت دارد و با سهل انگاری ها به صورت جد برخورد خواهد کرد.
 
نیک اقبالی گفت:بسیاری از این دستگاه ها ضابط قضایی می باشند و به تنهایی می توانند اقدام کنند و در صورت لزوم می توانند در مراجع قضایی تشکیل پرونده دهند.
 
 معاون عمرانی استاندار در پایان گفت :سرمایه گذاری در حاشیه رودخانه بشار یک طرح ملی و فرصت بزرگ در سرمایه گذاری استان است که نباید به آسانی از بین برود.
 
 معاون حفاظت امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در واقع تنها استانی که در بحث طرح ملی ساماندهی رودخانه طرح آن مورد تصویب قرار گرفت استان ما بود.

فرهادی به طرح مطالعاتی و اجرایی مهندسی در رودخانه بشار اشاره کرد و گفت: بعد از رفع تصرف در سال 89 قراردادی منعقد شد و با رایزنی‌هایی که انجام شد از محل اعتبارات ملی تفویض اختیار به آب منطقه‌ای شد و دو میلیارد و 800 میلیون تومان برای طرح‌های مطالعاتی و اجرایی مهندسی رودخانه‌های استان تعلق گرفت که یک میلیارد و 700 میلیون تومان متعلق به رودخانه بشار است.

وی افزود برای این طرح مطالعاتی که سرمایه‌گذاری خارجی در رود بشار را به دنبال دارد الزاماتی وجود داردو از نظر وزارت نیرو این طرح باید به لحاظ ساماندهی و زیباسازی هر دو ظرفیت را داشته باشد و در کنار مراکز جمعیتی باشد.

در سال 1391 با نشست مدیران ستادی در کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که همه کارخانه های شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار به شهرک صنعتی شن و ماسه دلی بجک منتقل شوند ،اما این انتقال می توانست کمبود شن و ماسه شهرستان بویراحمد را به همراه داشته باشد، با تدبیر مسئولان دستگاه های اجرایی استان چند کارخانه شن و ماسه فعلی حاشیه بشار تا آماده شدن شهرک صنعتی دلی بجک اجازه بهره برداری برای توضیع شن و ماسه به مردم را تا راه اندازی شهرک صنعتی دلی بجک کسب کردند.
 
ولی از راه اندازی کامل این شهرک تولیدی و فرصت 2 ساله مدیران ستادی به کارخانه داران شن و ماسه حاشیه بشار برای انتقال به شهرک صنعتی ایجاد شده یازده ماهی می گذرد اما انگار مسئولان استان فراموش کرده اند که باید مصوبه قانونی خود را اجرا کنندتا کیم ژاپنی هرچه زودتر چمدانهای سفر را برای سرمایه گذاری در حاشیه بشار ببندد و با فرش قرمز وارد سرزمین چهار فصل شود.
 
ارسال نظرات