دولت کنونی و شاید دولت آینده با یک چالش مواجه هستند و آن گفته‌های مسوولین ایرانی است با این مضمون که این طرح، نقض توافق هسته‌ای است، اما این‌طور نیست.
کد خبر: ۸۷۸۷۶۲۹
|
۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹
خبرگزاری بسیج - سرویس اخبار ویژه
آخرین مورد از اقدامات آمریکایی ها در نقض برجام، مقاومت دولتمردان را نیز شکست و آنها را مجبور به اتخاذ موضع نمود.
این مسئله رسانه های ضد انقلاب را نیز دچار بحران کرده است و همین رسانه هایی که از برجام در حد یک افسانه یاد می کردند، حال این خط خبری را دنبال می کنند که آمریکایی ها با چه استدلالی دست به تمدید تحریم ها زده اند.
شبکه ماهواره ای صدای آمریکا در برنامه اخبار خود عنوان می کند:

از آنی‌فیکسلر کارشناس تحریم‌ها علیه ایران در مؤسسه دفاع از دموکراسی پرسیدم چرا کنگره تمدید این قانون علیه ایران را برای 10 سال دیگر ضروری می‌داند؟ به ویژه با توجه به گفته بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی امکان این می‌رود که ایران تمدید قانون تحریم‌ها را بهانه قرار دهد و آن را نقض برجام قلمداد کند؟ آیا فواید تصویب قانون به مخاطراتی که در بر دارد می‌ارزد؟

آنی فیکسلر: مهم‌‌ترین بخش این لایحه این است که زمینه را برای وضع تحریم‌های جدید در صورتی که ایران توافق را نقض کند فراهم می‌کند یعنی به خودی خود تحریم‌ جدید وضع نمی‌کند بلکه صرفاً وضعیت کنونی را حفظ می‌کند برای آینده که شاید مشکلی در رابطه با توافق پیش آید یا ضرورتی پیدا شود. بسیاری از اعضای کنگره توضیح داده‌اند که در صورتی که توافق از سوی ایران نقض و لازم شود تحریمی وضع شود یا برای ابقای تحریم‌ها این قانون لازم است.کنگره مکرراً در مورد فعالیت‌های تروریستی ایران و آزمایش موشک‌های بالستیک ابراز نگرانی کرده است. این پیام کنگره به دولت کنونی و دولت آینده و همین‌طور به متحدین اروپایی است که ایالات متحده کماکان نگران دیگر رفتار‌های منفی ایران است.

کنگره بر این نظر است که فقدان قانون، زمانی حس خواهد شد که وضع تحریم ضروری شود. دولت کنونی و شاید دولت آینده با یک چالش مواجه هستند و آن گفته‌های مسوولین ایرانی است با این مضمون که این طرح، نقض توافق هسته‌ای است، اما این‌طور نیست.

این ادعای کارشناس آمریکایی از این منظر می تواند مهم باشد که آمریکایی ها از ابتدای شکلگیری برجام، اصلا تحریمی را کنار نگذاشته اند تا اکنون با تمدید آن، نقضی در برجام صورت بپذیرد!
ارسال نظرات