یک اقتصاددان : نقدینگی در دولت روحانی بیش از ۲ برابر دولت قبل شد!

دولت در سه سال ۳۰ میلیارد دلار از چین کالا وارد کرد

گفتند دولتهای نهم و دهم برای چینی‌ها اشتغال ایجاد کردند، اما در دولت روحانی شاهدیم که واردات از چین به شدت افزایش یافته که این اعداد واقعا مایه شرمساری است.
کد خبر: ۸۷۸۷۴۹۹
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
دکتر محمود دهقانی، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» درباره عملکرد دولت یازدهم در 3.5 سال اخیر گفت: بهتر است دولت در رابطه با وعده‌های اقتصادی که به مردم داده و نتوانسته بسیاری از آنها را محقق کند، پاسخگو باشد.

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت باید به دلیل وعده های اقتصادی که به مردم داده شرمسار مردم باشد گفت: من خطاب به آقای رئیس جمهور عرض میکنم که شما وقتی بر سر کار آمدید گفتید نقدینگی در دولت قبل به شدت افزایش یافته، اما امروز می‌بینیم که خودتان به مراتب نقدینگی را بالا بردید و سه برابرش کردید. میگفتند دولتهای نهم و دهم برای چینی ها اشتغال ایجاد کرد، اما در حال حاضر در دولت آقای روحانی شاهد هستیم که واردات از چین به شدت افزایش یافته است. حتی طبق آمارهای رسمی فقط واردات از چین در سال‌های 94، 93 و 92 حدود 30 میلیارد دلار بوده که این اعداد واقعا مایه شرمساری است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: اقتصاد و بازار کشور مدت ها است که درگیر رکود است و بعد دولتی‌های عزیز می گویند که ما از رکود خارج شده ایم، حتی دولت با اقدامات نادرست خود باعث طولانی تر شدن رکود شد. به نظر بنده بزرگترین شرمساری این است که در رابطه با برجام این همه مانور داده شد اما واقعیت چیز دیگری بود. اثر تحریم بر روی اقتصاد را بزرگ جلوه دادند و در نهایت نیز تأثیر برجام بر روی حل مشکلات را بسیار بیشتر از آن چیزی که بود مطرح کردند.

دهقانی اظهار داشت: در برجام هم امتیازاتی که به طرف مقابل داده شد بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام کردند و آثار مثبت برجام نیز کمتر از آن بود که گفتند، لذا شرمندگی در این است که روز اول برجام، آقای رئیس جمهور اعلام کردند که تمامی تحریم ها لغو خواهد شد اما نه تنها تحریم های هسته ای بلکه حتی بسیاری تحریم های دیگر همچنان پابرجاست.

وی با بیان این مطلب که  وعده های دولت محقق نشد و اقتصاد کشور دچار بحران های زیادی شده است به «نسیم آنلاین» گفت: بیکاری کم نشده است که افزایش هم یافته، تولید خوابیده و بنگاه های تولیدی تعطیل و ورشکست شده اند و این در حالی است که نقدینگی کلان در بانک ها دپو شده اما تولیدکننده نمی تواند از آن استفاده کند، بدتر از آن این است که دولت تدبیر و امید با وعده اصلاح این امور بر سر کار آمد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شرمساری این است که 8 هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهگیان دچار اختلاس شود و بعد نام آن را وام معوق بگذاریم. چه طور یک فرهنگی برای دو میلیون باید هزار بار برود و بیاید و بعد یک دفعه 8 هزار میلیارد تومان اختلاس شود.

این اقتصاددان عنوان کرد: بهتر است بعضی از دولتی‌های محترم در رابطه با برخورد خود در رابطه با حقوق های نجومی نیز بیشتر بیندیشند شاید در آن زمان از خود شرمنده شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار