رئیس سازمان برنامه در مورد اثر تحریم‌های احتمالی بر بودجه ۹۶ گفت: اگر تهدیدی مقابل امنیت ملی و اقتصاد کشور قرار گیرد،دولت بودجه اضطراری تدوین می کند و البته ترامپ هم باید بودجه سایه بدهد.
کد خبر: ۸۷۸۷۴۲۷
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص احتمال تمدید تحریم ها و لحاظ کردن آن در لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور گفت: اگر تهدیدی مقابل امنیت ملی و اقتصاد کشور قرار گیرد دولت بودجه اضطراری خواهد داد و البته به نظر می رسد ترامپ باید بودجه سایه تدوین کند.

وی اظهار کرد: طی سال های گذشته در سه حالت خوشبینانه، بدبینانه و منطقی بودجه را تنظیم می کردیم و برای سه حالت نیز یک سناریوی بودجه از سوی دولت در نظر گرفته می شد اما باید این موضوع را در نظر گرفت که سازمان گسترده ای همچون برنامه و بودجه وجود دارد که با هزار کارشناس متخصص برای هر حالتی آمادگی دارد بودجه تدوین کرده و اقدامات لازم انجام دهد.

نوبخت در پاسخ به پرسش خبرنگار گفت: شرایط متصور ما برای لایحه بودجه سال ۹۶ وضع موجود است و ما امیدواریم هیچ اتفاقی رخ ندهد که به زیان منافع ملی کشور باشد.

وی تصریح کرد: اگر موضوعی امنیت ملی و اقتصاد کشور را تهدید کند فرزندان ملت در سازمان برنامه و بودجه حتما بودجه اضطراری خواهند داد.

نوبخت در ادامه افزود: البته بودجه ای که اکنون برای سال ۹۶ کل کشور به صورت لایحه تقدیم مجلس شده قدرت کنترل دارد و مکانیزم های تخصیص متنوعی را در اختیار دولت قرار خواهد داد به این معنا که اگر بودجه به جای ۳۱۹ هزار میلیارد تومان منابع ۲۱۹ هزار میلیارد تومان هم باشد می توانیم مخارج را کاهش داده و اولویت بندی کنیم و تمام اینها در لایحه بودجه سال ۹۶ دیده شده است.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اینکه دولت ممکن است بودجه در سایه تدوین کند گفت: بودجه سایه به خودی خود ناامنی ایجاد می کند و پیام بی ثباتی را مبادله خواهد کرد، در حالی که اکنون اوضاع اقتصاد کشور بسیار مساعد و باثبات است. ضمن اینکه آن فردی که باید برود بودجه سایه تدوین کند آقای ترامپ است.

وی ادامه داد: براساس آنچه که احتمال آن متفاوت است، بودجه سال بعد  می تواند از مکانیزم تخصیص پیش برود؛ کما اینکه در سال قبل نیز نفت به ۳۰ دلار هم رسید ولی کشور اداره شد اکنون نیز پیش بینی لازم برای سال اینده صورت گرفته است.

وی افزود: نمی خواهیم فضای ناامنی را در جامعه رواج دهیم و بگوییم یک بودجه زیرمیزی نیز وجود دارد بلکه باید گفت ارقام به نحوی در نظر گرفته شده که تکانه های احتمالی را پوشش دهد.

ارسال نظرات