اکرم آرزومندی بانویی کمیجانی است که با عزم و اراده جدی خود توانسته در دل روستای اسفندان به کشت زعفران پرداخته و گامی در جهت تحقق اقتصادمقاومتی و ایجاد اشتغال برای 35 نفر داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۸۶۸۹۸
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ شهرستان کمیجان سال‌هاست با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و کشت محصولات با نیاز آبی کم یکی از راهکارها برای جبران کم‌آبی و رونق کشاورزی در این خطه است.

با توجه به نیاز کم زعفران به آب؛ در سال‌های اخیر کشت این محصول می‌تواند نقش سازنده‌ای در اقتصاد منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

کاشت زعفران می‌تواند قشر عظیمی از زنان و دختران روستایی را به کار گیرد و نه تنها باعث سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت آنان شود بلکه از این راه کمک مؤثری به اقتصاد خانوار می‌شود.

در شهرستان کمیجان نزدیک به چهار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت زعفران اختصاص دارد، که حدود 10 کیلوگرم زعفران از این مقدار زمین برداشت می شود.

امسال سطح زیرکشت این محصول به 5.5 هکتار افزایش یافته است که با توجه به نیاز کم این محصول به آب و درآمد مناسب آن کشت این محصول قابل توصیه است.

برای اولین بار در روستای اسفندان شهرستان کمیجان در سال 1380 یک بانوی بسیجی اقدام به کشت زعفران در این خطه کرد؛ کاری که پذیرش ان برای دیگر کشاورزان باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه قابل پذیرش نبود ولی این بانوی کمیجانی ثابت کرد که هیچ چیز مانع نمی‌شود تا اراده او در این مسیر سست شود.

اکرم آرزومندی کارآفرین نمونه استان در سال 1394 از رازهای موفقیت خود برایمان چنین نقل می‌کند: ساکن روستای اسفندان از توابع شهرستان کمیجان هستم که در سال 1380 برای نخستین بار اقدام به کاشت زعفران در روستا کردم.

در ابتدا، کشت چنین محصولی در منطقه سرد سیری ما قابل پذیرش برای دیگر کشاورزان نبود اما با گذشت زمان توانستم آنان را مجاب کنم تا در کشت این محصول مرا همراهی کنند.

کشت زعفران نسبت به دیگر محصولات مقرون به صرفه است، آب کمتری نیاز دارد و با توجه به خواص و موارد مصرف سود قابل توجهی را به همراه دارد.

برای نخستین بار برای کاشت پیاز این محصول 50 متر زمین کشاورزی را مهیا کردم و خوشبختانه در حال حاضر موفق شده‌ام تا 7 هزار متر زمین کشاورزی را زیر کشت این محصول ببرم.

او با تاکید بر اینکه برای آغاز کار خود از حمایت و تسهیلات بسیج سازندگی بهره گرفته است، ادامه می‌دهد: در بحث کشت این محصول تنها نیستم و به شکل خانوادگی و با حضور 8 نفر از اعضای خانواده توانسته‌ام این میزان اراضی را زیر کشت طلای سرخ برده و بیش از نیم کیلو زعفران را برداشت داشته باشیم که 100 میلیون ریال ارزش ریالی برایمان به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهدافش برای کاشت این محصول پُر کردن اوقات فراغت و مقرون به صرفه بودن زعفران بیان کرد و گفت: در سال 1390 نیز باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی به صنایع تبدیلی روی آوردم و در بخش فرآورده‌های گیاهی و دارویی اقدامات موثری را به منصه ظهور رساندم.

به کاشت نشاء گیاهان دارویی اقدام کردم و ضمن جمع آوری گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان و بسته بندی کردن این محصولات نقشی ولو کوچک در این زمینه ایفا می‌کنم.

در بحث صنایع تبدیلی نیز به تولید چیپس میوه، گوجه فرنگی خشک، کشمش و نیز بسته‌بندی محصولات زراعی و باغی برای 35 نفر فرصت اشتغال ایجاد کرده‌ام؛ و روزانه با یک‌صد کیلو محصول در مدت 6 الی 7 ساعت با دستگاه خشک کن، خشک و بسته‌بندی کرده و به دست مصرف کننده می‌رسانیم.

این محصولات بیشتر با حضور در نمایشگاه‌های مصرفی محصولات در استان قم، اراک و کمیجان و نمایشگاه‌های فصلی و حتی صادرات به شهر دزفول به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات