فاضلیان گفت: مهمترین اثر نماز، بازدارندگی از فحشا و منکر است، نماز دُر نفوذناپذیری است که با ایجاد نظام خودکنترلی در درون انسان‌ها، آن‌ها را در مقابل خطرات و کج‌روی‌ها، حفظ و مقاوم می‌سازد.
کد خبر: ۸۷۸۶۸۶۲
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز در «همایش نقش نماز در توسعه عدالت» که به صورت مشترک توسط دادگستری و ستاد اقامه نماز استان برگزار شد با اشاره به برگزاری اجلاسیه سراسری نماز در استان البرز اظهار داشت: این اجلاس فرصت مغتنمی برای استان است تا بتواند از برکات این عطیه الهی بهره‌مند شود.

مهمترین اثر نماز، بازدارندگی از فحشا و منکر است

وی در ادامه با تبیین نقش و اهمیت نماز در تحقق عدالت اجتماعی، گفت:  یکی از مهمترین اهداف انبیا و اولیای الهی توسعه و بسط عدالت در جامعه بوده است زیرا خداوند انسان را عدالتخواه و عدالت‌جو آفریده است. این خصیصه جزئی از سرشت انسان است به همین دلیل برای تحقق عدالت در طول تاریخ، خونِ پاک‌ترین و صالح‌ترین بندگان خدا بر زمین ریخته شده است تا این شجره طیبه در بطن زندگی و عمق جان انسان‌ها ریشه بدواند و رشد کند و بشریت در سایه امن آن، لذت زندگی توأم با عدالت و معنویت را تجربه کند.

رئیس کل دادگستری استان البرز اضافه کرد: رسیدن به عدالت، مقصد نهایی  انسان در زندگی نیست بلکه عدالت، مسیر حرکت انسان را به سوی کمال و تعالی هموار می‌کند و اوج کمال انسان را باید در تقرب الهی و همنشینی با او جستجو کرد در جامعه آراسته به عدالت امکان رشد و تعالی انسان وجود خواهد داشت.

شرط تحقق عدالت

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عدالت در دامان انسان‌های عدالت‌خواه و مومن رشد و گسترش خواهد یافت، عدالت را باید در ایمان‌های خالص و زلال و پاک جستجو کرد و به همین منظور تربیت انسان‌های مقدس و پاکدست که وجودشان مملو از عشق به خدا و ایمان به اوست شرط تحقق عدالت خواهد بود.

عالی‌ترین مقام قضایی استان با اشاره به نقش نماز در تربیت انسان‌های مومن اظهار داشت: مهمترین اثر نماز، بازدارندگی از فحشا و منکر است، نماز دُر نفوذناپذیری است که با ایجاد نظام خودکنترلی در درون انسان‌ها، آن‌ها را در مقابل خطرات و کج‌روی‌ها، حفظ و مقاوم می‌سازد لذا باید نماز را پایه و اساس تحقق عدالت اجتماعی و حرکت انسان به سوی کمال و تعالی دانست.

وی ادامه داد: قضات باید به هنگام صدور رای با درونی آرام و با شجاعت تصمیم بگیرند که لازمه آن نماز و رسیدن به این باور است که عالم محضر خداست و خداوند ناظر بر همه اعمال و رفتار بندگان است.

موضوع اجلاس سراسری نماز در البرز

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سید اکبر موسوی رئیس ستاد اقامه نماز استان البرز با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز در استان البرز، گفت: این اجلاس همه ساله در یکی از استان های کشور و با پیام‌های رهبری آغاز می‌شود که امسال این توفیق نصیب استان البرز شده است.

وی اضافه کرد: عنوان اجلاس سراسری نماز در استان البرز«نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی» است که با توجه به وجود 4 ندامتگاه در استان ـ که 2 ندامتگاه مربوط به تهران است‌ـ این اجلاس می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

تاثیرات نماز در کاهش طلاق و بزه

رئیس ستاد اقامه نماز استان البرز با تبیین نتایج سه تحقیق جداگانه که توسط دادگستری، سازمان زندان‌ها و بهزیستی درباره نقش نماز انجام شده توضیح داد: بر اساس نتایج این تحقیقات درصد پایینی از طلاق‌ها مربوط به کسانی است که نماز را به جا می‌آورند؛ بر اساس بررسی‌ها در زندان‌ها نیز تنها 2 درصد کسانی که مورد روانکاوی قرار می‌گیرند به زندان بر می‌گردند این در حالی است که این نسبت در مورد سایر افراد 27 درصد است.

وی ادامه داد: در تحقیق دیگری که توسط یکی از اساتید دانشگاه تهران انجام شده مشخص شد اعتیاد و بزهکاری در محله‌هایی که مسجد و نماز جماعت فعال‌تری دارند کمتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در دادگستری استان البرز اظهار داشت: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده دادگستری استان البرز در بین دستگاه‌های مختلف استانی، دستگاه برتر در اقامه نماز شناخته شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها