رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان بر لزوم ترویج زیباشناسی در سنت حسنه وقف تأکید کرد و گفت: کارکردهای وقف امروز باید در جامعه بازشناسانده شود.
کد خبر: ۸۷۸۶۷۴۶
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله سلیمانی‌فرد در نشست بررسی راهبردهای وقف در سمنان، به ماندگاری وقف در طول تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: وقف از سنت‌های حسنه‌ای است که در ادیان پیش از اسلام نیز وجود داشته و با رسمیت شناختن شریعت اسلام جزء احکام این دین مبین قرار گرفت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان به کارکردهای مذهبی و اجتماعی وقف اشاره کرد و افزود: این سنت حسنه از گذشته تاکنون همواره با دو کارکرد مذهبی و اجتماعی مدنظر خیران و نیکوکاران بوده است و آنان با به جای گذاشتن موقوفاتی از خود، طبق این دو رویکرد پاسخگوی نیازهای بشری بوده‌اند.

وی ایجاد کاروانسراها، پل‌ها، مدارس و درمانگاه‌ها را وقف با کارکرد اجتماعی و موقوفات اماکن مذهبی مانند حسینیه‌ها، مساجد و امام‌زادگان را وقف با کارکرد مذهبی عنوان کرد.

سلیمانی‌فرد در ادامه با ابراز رضایت از آمار ثبت‌شده پس از انقلاب اسلامی در زمینه وقف بیان کرد: موقوفاتی که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و طی این 37 سال به ثبت رسیده، بیش از موقوفاتی است که در طول تاریخ کشور ثبت‌ شده و این امر نشان‌دهنده عمق اعتقادات و حس نوع‌دوستی هم‌وطنان است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم ترویج زیباشناسی در بحث این سنت حسنه بیان کرد: نیاز است در مقوله زیباشناسی وقف تبلیغ بیشتری صورت گیرد؛ زیرا افکار عمومی بر این باورند که وقف تنها با عزاداری برای امام حسین (ع) تعریف می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان افزود: ممنوعیت عزاداری در دوره رضاشاه، مردم را بر آن داشت تا عمق اعتقادات مذهبی خود را طبق درخواست علما به حاکمان نشان دهند و از این‌رو، مردم به افزایش موقوفات در زمینه مذهبی روی آوردند و از آن پس، شاکله ذهنی مردم در دوران معاصر بر این امر قرار گرفت که وقف مختص عزاداری امام حسین (ع) است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها