سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه بیاییم پشت میکروفون بگوییم ما نقض برجام را تحمل نمی‌کنیم ولی در عمل هیچ اقدامی صورت نگیرد این دشمن را جری‌تر می‌کند، ازاین‌رو بایستی وارد عمل شد.
کد خبر: ۸۷۸۶۷۳۴
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با بیان اینکه دولت یازدهم با روی کار آمدن خود بنا را بر این گذاشت که مذاکرات را به ثمر بنشاند و به دنبال این بود که به هر شکلی است به توافق برسد عنوان کرد: بیانات اخیر مقام معظم رهبری نیز که فرمودند در این توافق عجله کاری شد ناظر به همین موضوع است که دوستان مذاکره‌کننده دولت یازدهم تلاش کردند به هر شکلی است به یک توافقی برسیم.

نقوی حسینی با بیان اینکه بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در دوره نهم و همین‌طور کمیسیون ویژه برجام در جریان مذاکرات به‌طور کامل قرار داشتم عنوان کرد: در خلال مذاکرات بارها دلسوزان جمهوری اسلامی و علاقه‌مندان به یک توافق خوب، تذکراتی را به تیم مذاکره‌کننده دادند و حتی این تذکرات در گزارش نهایی کمیسیون برجام به صورت شفاف و صریح آمد که طرف مقابل دشمن ماست و به این دشمن، به لبخند او و به قدم زدن با جان کری نمی‌تواند اعتماد کرد، اما دوستان مذاکره‌کننده به‌جای گوش دادن و توجه کردن به این تذکرات، دلسوزان را مورد اتهام قرار می‌دادند و آنها را دلواپسان کاسب تحریم و بی‌سواد می‌خواندند و به جهنم حواله می‌دادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه اظهار داشت: آخر کجای جامعه بشری و تاریخ بشری به دشمن خود اعتماد می‌کند و به دشمن خود چک سفید می‌دهد؟!

نقوی حسینی ادامه داد: در توافق صورت گرفته جمهوری اسلامی بر اساس توافق صادقانه همه تعهدات خود را عمل کرد و پس از آن اجرای برجام  در 26 دی ماه 94 شروع شد یعنی طرف مقابل در مذاکره نپذیرفت که قبل از انجام تعهدات از سوی ایران اجرای برجام را شروع کند، اما فردای همان روز اجرای برجام امریکایی‌ها اولین تحریم جدید را علیه ایران تصویب کردند چراکه از همان ابتدا به دنبال اجرای برجام نبودند و فقط می‌خواستند تا ایران به تعهدات خود عمل کند و به قول خودشان ایران را مهار و شالوده تحریم‌ها را هم حفظ کنند ولی مقامات ما با خوش‌بینی و ساده‌انگاری از کنار این حرف‌ها می‌گذشتند!

وی با اشاره به گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان داشت: بر اساس این گزارش امریکایی‌ها بیش از 11 مورد نقض برجام داشتند که تا کنون به 15 مورد رسیده است که مهم‌ترین آن اعمال تمدید طرح  تحریم‌های 10ساله است.

نماینده مردم ورامین با تاکید بر اینکه با اشاره به تمدید طرح تحریم 10ساله ایران توسط مجلس سنای امریکا صراحتا و به‌طور قطع نقض برجام است عنوان کرد: حتی خود رئیس جمهور نیز به این مسئله اعتراف کرده ضمن اینکه هیچ کسی حق ندارد مجدد این را توجیه کند، اما در این راستا آقای ظریف از جملات و اصطلاحات توجیه‌گرایانه ای استفاده کرد که این نوع توجیهات واقعا قابل تحمل نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص راهکار مقابله با این زیاده‌خواهی‌های امریکا تصریح کرد: دولت، مجلس و ملت باید در مقابل این زیاده‌خواهی و نقض آشکار برجام از سوی امریکایی‌ها متحد بایستند و  در این میدان اگر کسی واگرایی و عقب‌نشینی کند و بخواهد از این اصطلاحات توجیه‌گر دیپلماتیک استفاده کند، به وحدت ملت ایران خیانت کرده است.

نقوی حسینی  با  تاکید بر اینکه هم مجلس و هم دولت، هر یک وظایفی دارند بیان کرد: بر این اساس هر کس در جایگاه خود باید نقش خود را ایفا کند تا به احقاق حقوق ملت ایران منتهی شود و اولین وظیفه دولت این است که از مراجع پیش بینی شده در برجام کار را دنبال کند و با توجه به اینکه ایران با 1+5 توافق کرده  و یک عضو آن متمرد است و یاغی‌گری می‌کند از اتحادیه اروپا و شورای امنیت و اعضای 1+5 باید مطالبه کند که چرا ساکت هستند و اعضای 1+5 را ملزم کند که این عضو متمرد خود را سر جای خود بنشانند و با او برخورد کنند.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: ضمن اینکه دولت باید فعال و انقلابی ورود پیدا کند و با شعار هم  نمی‌شود کاری از پیش برد؛ اینکه بیاییم پشت میکروفون بگوییم ما نقض برجام را تحمل نمی‌کنیم ولی در عمل هیچ اقدامی صورت نگیرد این دشمن را جری‌تر می‌کند، ازاین‌رو بایستی وارد عمل شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص وظایف مجلس نیز در قبال این اقدام امریکایی‌ها بیان کرد: همچنان که مجلس نیز باید از دولت بخواهد و دولت را موظف کند که به همان مصوبه قبلی مجلس عمل کند چراکه بند 3 مصوبه مجلس تکلیف را روشن کرده و دولت بایستی به این قانون عمل کند تا بتوانیم حقوق ملت ایران را استیفا کنیم و به دست بیاوریم، ضمن اینکه بیانیه‌ای به امضای 264 نفر نماینده مجلس رسید که این اقدام امریکا را نقض آشکار برجام دانستند و  دولت را موظف کردند که مطابق مصوبه مجلس عمل کند.

نماینده مردم ورامین در خاتمه خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که در این موضوع مجلس، دولت، شورای امنیت ملی و هیئت نظارت بر اجرای برجام بایستی همه با هم هماهنگ عمل کنند.

ارسال نظرات