خبرهای داغ:
تاریخچه ازدواج سفید از کشورهای غربی بخصوص آمریکا نشأت می گیرد و در زمان کوتاهی به دیگر کشورها منجمله ایران منتقل شده است. طبق آمار بیش از هفتاد درصد زوج ها در آمریکا به این شیوه زندگی می کنند. شایان توجه اینکه حتی در این کشورهای به اصطلاح پیشرفته هم این سبک زندگی منجر به شکست شده است ، چنانچه خود اعتراف کرده اند که داشتن چنین ارتباطات غیرمشروعی جزء اشاعه فساد و بیماری های مهلک از جمله ایدز و سرخوردگی و افسردگی ثمری دیگر ندارد، قابل ذکر اینکه ادامه و استمرار این سبک زندگی جوامع غربی را تهدید می کند. یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در جامعه، مسئله ازدواج جوانان است. امروزه در شهرهای بزرگ من جمله تهران پدیده ازدواج به شکل امری پیچیده درآمده است به طوریکه قشر جوان به ویژه دانشجویان آینده زندگی خود را نمی توانند تصور کنند. آنچه مسلم است اینکه جوانان امروزی تمایل دارند به ازدواج روشن بنگرند اما متأسفانه آنچه جامعه کنونی برای او تجویز می کند زندگی مجردی یا به عبارتی زندگی بی سرانجام است، بیکاری یا اشتغال به کارهای کم درآمد، نداشتن مسکن و بالابردن قیمت آن، دخالت زیاد خانواده در گزینش همسر و هزینه های کمر شکن ازدواج و .. همه و همه جوانان را به سمت زندگی مجردی و آزاد سوق می دهند. از سویی با افزایش آموزش و آگاهی در جامعه، فردگرایی در بین جوانان اعم از دختر و پسر فزونی یافته، چنانچه جوان تلاش وافری در تعیین سرنوشت خود دارد. اما به همان نسبت، اصالت، خانواده محوری، فداکردن خواسته ها و رضایت فردی برای مصلحت خانواه کاهش یافته است. از اینرو شیوه های همسرگزینی در بین جوانان دستخوش تغییرات عمده ای شده است. تغییر سبک ازدواج، ظهور پدیده هایی نظیر خواستگاری در کافی شاپ ها و پارک ها ، دوستی های اینترنتی، ازدواج به سبک سفید از جمله مسائلی هستند که امر ازدواج را به طور جدی دچار آسیب می کنند و این معضلات سبب شده که جوانان امروزی، مسئله نکاح را یک فریضه دینی به حساب نیاورند. از طرفی برخی از جوانان ازدواج را نوعی محدودیت و موجب سلب آزادی های فردی خود می دانند و طرفدار آزادی به معنای غربی آن هستند که باید متذکر شد که این نوع تصور غیرمنطقی و بدون پشتوانه عقلی است.
کد خبر: ۸۷۸۶۵۳۶
|
۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

 یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در جامعه، مسئله ازدواج جوانان است. امروزه در شهرهای بزرگ من جمله تهران پدیده ازدواج به شکل امری پیچیده درآمده است به طوریکه قشر جوان به ویژه دانشجویان آینده زندگی خود را نمی توانند تصور کنند. آنچه مسلم است اینکه جوانان امروزی تمایل دارند به ازدواج روشن بنگرند اما متأسفانه آنچه جامعه کنونی برای او تجویز می کند زندگی مجردی یا به عبارتی زندگی بی سرانجام است، بیکاری یا اشتغال به کارهای کم درآمد، نداشتن مسکن و بالابردن قیمت آن، دخالت زیاد خانواده در گزینش همسر و هزینه های کمر شکن ازدواج و .. همه و همه جوانان را به سمت زندگی مجردی و آزاد سوق می دهند. از سویی با افزایش آموزش و آگاهی در جامعه، فردگرایی در بین جوانان اعم از دختر و پسر فزونی یافته، چنانچه جوان تلاش وافری در تعیین سرنوشت خود دارد. اما به همان نسبت، اصالت، خانواده محوری، فداکردن خواسته ها و رضایت فردی برای مصلحت خانواه کاهش یافته است. از اینرو شیوه های همسرگزینی در بین جوانان دستخوش تغییرات عمده ای شده است. تغییر سبک ازدواج، ظهور پدیده هایی نظیر خواستگاری در کافی شاپ ها و پارک ها ، دوستی های اینترنتی، ازدواج به سبک سفید از جمله مسائلی هستند که امر ازدواج را به طور جدی دچار آسیب می کنند و این معضلات سبب شده که جوانان امروزی، مسئله نکاح را یک فریضه دینی به حساب نیاورند. از طرفی برخی از جوانان ازدواج را نوعی محدودیت و موجب سلب آزادی های فردی خود می دانند و طرفدار آزادی به معنای غربی آن هستند که باید متذکر شد که این نوع تصور غیرمنطقی و بدون پشتوانه عقلی است.

همچنین اغلب دیده شده بخاطر درک نشدن نیازها و خواسته های جوانان از سوی والدین و نداشتن حریم خصوصی مختص درخانه، باعث سرخوردگی در جوان شده و او را مشتاق به ترک خانواده و به سمت زنگی مجردی هدایت می کند. طبق آمار، تهران رکوددار خانه های مجردی است. آنچه مبرهن است اینکه گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی یکی از تبعات خانه های مجردی به حساب می آید. زیرا فرد احساس می کند دور از چشم دیگران بخصوص اعضای خانواده می تواند برخی رفتارهای انحرافی را انجام می دهد و با جنس مخالف خود ارتباط برقرار می کند. خانه های مجردی نه تنها زنگ خطری جدی به حساب می آیند بلکه تفاوت دیدگاه نسل جدید به مقوله زناشویی را به وجود آورده است. خانه های مجری یکی از عوامل سبب ساز ازدواج سفید در زمانه کنونی است. اما ممکن این سؤال پیش بیاید چرا و به چه علت این نام گزینش شده است؟

به این دلیل که دو طرف ( پسر و دختر ) زندگی مشترک خود را به شکل غیررسمی و بدون اجازه بزرگترها یعنی خانواده آغاز می کنند و از آنجا که در شناسنامه طرفین و همچنین در هیچ دفترخانه اسناد رسمی، ثبت انجام نمی شود و یا به عبارتی اوراق شناسایی آنان دست نخورده و سفید باقی می ماند از اینرو ازدواج سفید نامیده شده است در صورتی که در بطن مملو از تمام سیاهی های دنیا است.

تاریخچه ازدواج سفید از کشورهای غربی بخصوص آمریکا نشأت می گیرد و در زمان کوتاهی به دیگر کشورها منجمله ایران منتقل شده است. طبق آمار بیش از هفتاد درصد زوج ها در آمریکا به این شیوه زندگی می کنند. شایان توجه اینکه حتی در این کشورهای به اصطلاح پیشرفته هم این سبک زندگی منجر به شکست شده است ، چنانچه خود اعتراف کرده اند که داشتن چنین ارتباطات غیرمشروعی جزء اشاعه فساد و بیماری های مهلک از جمله ایدز و سرخوردگی و افسردگی ثمری دیگر ندارد، قابل ذکر اینکه ادامه و استمرار این سبک زندگی جوامع غربی را تهدید می کند.

بنابرفرمایشات مقام معظم رهبری: « وقتی فساد در جامعه رایج شد و وقتی بی بندوباری جنسی در جامعه پدید آمد، زن و مرد به محیط خانواده علاقه ای نخواهد داشت، جوان به تشکیل خانواده رغبتی ندارد و دیگر دختر و پسر به ازدواج علاقه ای ندارند. همانطور که شما ملاحظه کنید در دنیای امروزه در فرهنگ غربی امروز مطلب چنین است، یکی از این آسیب ها، غیررسمی شدن ازدواج است که یک فرهنگ وارداتی است و به ویژه در شهرهای بزرگ پدید آمده است.»/ پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس،

ارسال نظرات