خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خبر داد

26 وقف جدید در همدان/جفا در حق موقوفات با اهداف سیاسی و انتخاباتی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: وقف‌های جدید از اوایل مهر ماه سال جاری انجام گرفته که در مجموع 26 وقف جدید در استان همدان صورت گرفته که از این تعداد 14 وقف در یک هفته گذشته بوده است.
کد خبر: ۸۷۸۶۳۳۵
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام محمد کاروند امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت دهه وقف اظهار داشت: در سال جاری به‌جای هفته وقف، از 7 تا 16 آذر ماه سال جاری به‌عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری با فرا رسیدن این دهه، اداره اوقاف و امور خیریه یک ماه را به مسائل وقف اختصاص داده است، بیان داشت: در فقه، وقف در اموال است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه از کسانی که آبروی خود و جان خود را وقف اسلام و مردم می‌کنند همانند شهدای مدافع حرم یاد می‌کنیم، افزود: هنگامی که از کار خیر صحبتی می‌شود انسان همواره شرمنده شهدا می‌شود که جان خود را وقف اسلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: سابقه و پیشینه استان همدان موقوفه‌خیز بوده و وقف‌های جالب انجام گرفته است.

کاروند با بیان اینکه واقف دردی از جامعه را می‌فهمد و حس می‌کند تا زمانی که دردمند نشود املاک خودش را وقف نخواهد کرد، گفت: تا زمانی که فقر مردم را در وجودش احساس نکند اموال خود را وقف نکرده و تا بیماران صعب العلاج را احساس نکند وقفی نخواهد کرد .

وی بیان داشت: در کشور 800 نوع نیت وقف شناخته شده است که از نمونه‌های جالب وقف می‌توان در استان فارس اشاره کرد که موقوفه قدیمی بوده و درختان گردو و بادام را وقف دانش‌آموزانی که وارد مسجد می‌شوند، کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان اظهار داشت: همچنین از وقف‌های جالب دیگر می‌توان در اصفهان به موقوفه زمین کشاورزی اشاره کرد که در آن گندم کاشته شده و در فصل زمستان انبار شده و در مسیر پرواز پرندگان و در فصل سرما توزیع خواهد شد.

* برگزاری بزرگداشت دهه وقف و تجلیل از واقفین خیراندیش در همدان

وی بیان داشت: موقوفه‌ای در استان خراسان رضوی است که در سوم شعبان تمام اغنیاء را سالانه کنار در حرم امام رضا(ع) یکدیگر جمع کرده و بهترن غذا را برای این افراد سرو خواهد شد و بعد از اطعام‌دهی بر روی یک موضوع جهت محرومیت‌زدایی صحبت خواهد شد.

کاروند در ادامه با بیان اینکه در عراق موقوفه‌ای به‌نام صلاح‌الدین وجود دارد که برای زنان شیرده خوراک شیر و شکر در اختیار آنان می‌گذاشته است و دغدغه تغذیه بانوان شیرده را داشته است، تصریح کرد: در لبنان درآمد موقوفه‌ای هزینه افرادی خواهد شد که در تمام روز به بیماران روحیه خواهند داد.

وی در ادامه با اشاره به نوع نگاه واقفین خیراندیش در استان همدان، افزود: موقوفه‌ای به‌نام بکایی در اسدآباد موجود است که وقف درمان بیماران در بیمارستان امیرالمومنین (ع) بوده و تجهیزات بیمارستان خریداری خواهد شد و درمان در این بیمارستان برای محرومان رایگان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ابراز داشت: موقوفه سیف‌الدوله در ملایر نیز نیات مختلفی داشته که می‌توان به ساخت بیمارستان 12 هزار تختخوابی، ساخت مدرسه عالیه برای ایتام، روضه خوانی در این مقبره، خرید پوستین و لباس گرم و نیم تنه و همچنین خرید گیوه بروجردی در فصل سرما برای زوار سیدالشهدا(ع) اشاره کرد.

وی گفت: بزرگ‌ترین موقوفه موجود در استان همدان بهاء الملک است که روضه‌خوانی و درمان در روستاهای هدف از نیت‌های وقف آن است و همچنین موقوفه امیرنظام در شهرستان کبودراهنگ که ساخت حمام و کمک به فقرا و درمان و روضه خوانی از نیات این موقوفه است.

کاروند در ادامه با بیان اینکه در دهه وقف فعالیت‌هایی در حال انجام است، گفت: برگزاری بزرگداشت دهه وقف از جمله این برنامه‌ها است که طی این برنامه از واقفین خیراندیش تجلیل خواهد شد.

وی ادامه داد: برپایی ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» با اهداف آشنایی با نحوه وقف کردن و شناختن مفاهیم وقف مدنظر بوده که به برکت این ایستگاه‌ها وقف‌های جدیدی اتفاق افتاده و این درحالی است که در تمام شهرستان‌ها دو ایستگاه را داشته‌ایم.

* اعزام 83 نفر از افراد محروم به زیارت امام رضا(ع)

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان تصریح کرد: برقراری نمایشگاهی به‌مناسبت دهه وقف در امامزاده عبدالله(ع) شهر همدان از دیگر برنامه‌ها بوده که سعی شده تا گوشه ای از فعالیت‌ها را به نمایش بگذاریم.

وی بیان داشت: در این دهه اجرای امینانه اوقاف را با سرعت بیشتری ادامه داده‌ایم که می‌توان به خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌های موقوفه‌ای، توزیع سبد کالا برای محرومین در شهرستان ملایر و کبودراهنگ، اطعام خانواده‌های محرمین تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد، اعزام اکیپ‌های پزشکی در همدان، فامنین و کبودراهنگ با کمک علوم پزشکی و همچنین پرداخت کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بی بضاعت در ملایر اشاره کرد.

کاروند در ادامه از اقدامات دیگر اداره کل اوقاف وامور خیریه استان همدان توزیع گوشت تازه گوسفندی در بهار، اسداباد ملایر، همدان و کبودراهنگ برشمرد و افزود: گوشت 40 راس گوسفند و گاو بین خانواده فقرا و محرومین تحت پوشش توزیع شد.

وی از اعزام 83 نفر از افراد محروم به زیارت امام رضا(ع) خبر داد و اظهار داشت: ساخت حمام روستایی در 9 واحد کبودراهنگ در دهه وقف و در اجرای امینانه در شهرستان‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: برگزاری مسابقات فرهنگی برای آشنا شدن مردم با موقوفات و همچنین افتتاح طرح خدماتی در درمانگاه اعتمادیه شهر همدان و برپایی مرکز فرهنگی حفظ قرآن کریم در دهه وقف انجام خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: مقرر شده است تا گزارشی مبنی بر عملکرد عمرانی بقاع متبرکه و همچنین کارهای عمده انجام گرفته را در صدا و سیما و همچنین سایر رسانه‌ها به مردم ارائه کنیم.

کاروند بیان داشت: وقف‌های جدید از اوایل مهر ماه سال جاری انجام گرفته که در مجموع 26 وقف جدید در استان همدان صورت گرفته که از این تعداد 14 وقف در یک هفته گذشته و به برکت ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» بوده است که از این 14 مورد 10 مورد آن در شهرستان کبودراهنگ صورت گرفته است و در شهر همدان یک مورد وقف داشته‌ایم.

*راه‌اندازی 7 موکب به همت اداره کل اوقاف استان همدان

وی عزاداری سیدالشهدا(ع) و همچنین امور سلامتی و اجرای طرح مهر تندرستی را به عنوان دو نیتی که در استان همدان بیشتر مورد توجه قرار گرفته دانست و بیان داشت: در ماه محرم و صفر به 95 هیات مذهبی کمک شده و همچنین مقدار 830 میلیون تومان هزینه اطعام و روضه خوانی در محرم وصفر بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان تصریح کرد: در اربعین حسینی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان 5 موکب در سطح استان و یک موکب در مهران و یک موکب در کربلا برپا کرده و توانست از محل موقوفات و خیرین استان همدان میزان یک میلیارد و 430 میلیون تومان هزینه کند.

وی با بیان اینکه 11 هزار جفت کفش جهت اهدا به زوار سیدالشهدا(ع) در اربعین حسینی در کربلا توسط واقف خیراندیشی توزیع شد، عنوان کرد: توزیع روزانه 13 هزار پرس غذا در کربلا و به کمک مردم انجام گرفته که از مردم اهالی جولان همدان نیز در یاری رساندن به اداره کل اوقاف و امورخیریه استان همدان تقدیر می‌کنیم.

کاروند اظهار داشت: کمک هزینه تحصیلی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و تهیه لوازم تحریر به ارزش 505 میلیون تومان در سال جاری، تجهیز بیمارستان و درمانگاه دندانپزشکی در ملایر از اقدامات دیگر این اداره بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعهدی را به علوم پزشکی و مردم ملایر داده ایم که ساخت مرکز اورژانس در این شهر و همچنین مرمت اورژانس فعلی به پایان برسد، گفت: همچنین درمانگاه اعتمادیه در شهر همدان افتتاح شده و با 5 پزشک شروع به‌کار کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه تلاش برآن است که درمانگاه قدیم اعتمادیه که ساختمان تاریخی است به عنوان سلامتکده طب سنتی که نیاز امروز استان همدان است به بهره برداری برسد، خاطرنشان کرد: اعزام اکیپ‌های پزشکی به روستاهای محروم و همچنین حفظ قرآن کریم به‌صورت غیر حضوری و برنامه‌هایی همچون آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی در ایام فاطمیه از عملکرد های مختلف اداره کل اوقاف استان همدان بوده است.

* بازسازی 30 مورد از بقاع متبرکه در استان همدان

وی تصریح کرد: امامزاده عبدالله(ع) و حسینیه مربوط به آن در حال احداث است و سرداب محل زیارت نیز در طبقه پایین این امامزاده درحال اجرا است که در 22 بهمن ماه سال جاری افتتاح می‌شود.

کاروند با اشاره به امامزاده محسن(ع) شهرستان همدان اضافه کرد: در این خصوص نیز با توجه به اعتبارات مالی محدود مجبور به اخذ وام شده‌ایم که تعمیرات این امامزاده آغاز شده و نیاز به کمک مسئولین در اتمام تعمیرات آن است.

وی با اشاره به بازسازی امامزاده زبیده خاتون در مسیر همدان به ملایر که ساختمان فرسوده‌ای داشته است، گفت: 30 مورد از بقاع متبرکه در استان همدان در حال بازسازی است و همواره باید قدرشناس خیرین بقعه‌شناس در استان همدان باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان به موقوفات جفاهایی شده است و برخی تعابیری را در خصوص موقوفات دارند و از آن استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که این مسائل را ریشه‌یابی کنیم به اهداف سیاسی و انتخاباتی آنها دست می‌یابیم و پی می‌بریم که این انتقادات خیرخواهانه نبوده و باعث ایجاد لطمه و بدبینی به موقوفات شده و پیکره و فرهنگ حسنه وقف را دچار مشکل خواهد کرد .

انتهای پیام/

ارسال نظرات